ایران در مذاکرات جدی است /به آمریکا اجازه کلاهبرداری نمی دهیم

به گزارش سردبیر پرس به نقل از العربی الجدید، «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و مشاور تیم مذاکره کننده ایران برای لغو تحریم‌ها در مصاحبه اختصاصی با این پایگاه خبری گفت: در مورد انتقال احتمالی محل برگزاری مذاکرات به قطر، باید گفت که ایران قطر را به‌عنوان محلی برای مذاکره انتخاب کرد زیرا آن را […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از العربی الجدید، «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و مشاور تیم مذاکره کننده ایران برای لغو تحریم‌ها در مصاحبه اختصاصی با این پایگاه خبری گفت: در مورد انتقال احتمالی محل برگزاری مذاکرات به قطر، باید گفت که ایران قطر را به‌عنوان محلی برای مذاکره انتخاب کرد زیرا آن را یک کشور دوست می‌داند.
مرندی ادامه داد: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به معنای نزدیک شدن به توافق برای احیای توافق هسته‌ای نیست چون هر گونه توافق، منوط اراده آمریکایی‌ها برای دستیابی به آن، لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌ها به ایران به شیوه‌ای قابل قبول است. ایران باید به ضمانت‌هایی دست یابد تا اطمینان حاصل کند آمریکا دیگر رفتار و شیوه سابقش را پس از دستیابی به هر گونه توافق به آسانی تکرار نمی‌کند.
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها توافق را در دوره اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا و در دوره‌های ترامپ و بایدن رؤسای جمهور سابق و کنونی این کشور به صورت دائمی نقض کرده و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفته اند.
مرندی در پاسخ به این سوال که آیا از سرگیری مذاکرات به معنای تصمیم گیری آمریکا در مورد حل مسائل باقی مانده است، تاکید کرد: خیر؛ آمریکایی‌ها هنوز تصمیم لازم را نگرفته اند.
وی در مورد ماهیت موضوعات بحث برانگیز باقی مانده که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در سفر روز شنبه به تهران آن را «سیاسی» توصیف کرد، گفت: «آقای بورل تمایل دارد مسائل مربوط به ارائه ضمانت و لغو تحریم‌ها را سیاسی توصیف کند اما از نظر ما اینها موضوعاتی کاملاً حقوقی و فنی هستند.
مرندی تصریح کرد: ایران به آمریکا اجازه کلاهبرداری نمی‌دهد و بنابراین بحث ضمانت‌ها و تحریم‌ها باید حل شود. وقتی آقای بورل این مسائل را سیاسی توصیف کرد، شاید منظورش این بود که آمریکایی‌ها باید در مورد آن تصمیم سیاسی بگیرند.
وی در ادامه اظهار داشت: ما توافق را در دوره اوباما که آمریکایی‌ها آن را نقض می‌کردند به صورت کامل اجرا کردیم و زمانی هم که ترامپ از این توافق خارج شد تا مدت زمان طولانی به آن پایبند بودیم و پس از آن بود که تعهدات خود را به تدریج کاهش دادیم. آمریکایی‌ها باید ایران را متقاعد کنند که پس از توافق آن را به طور کامل اجرا می‌کنند. این موضوع برای ایران اهمیت زیادی دارد زیرا آنها در گذشته به تعهدات خود پایبند نبودند.
مرندی درباره احتمال انتخاب قطر به عنوان محل جدید برگزاری مذاکرات گفت: مذاکرات چه در وین باشد، چه در قطر و چه در عمان، سیاست دولت آقای رئیسی بر برقراری بهترین روابط با همسایگان استوار است و در حال حاضر نتیجه این سیاست را می‌بینیم. او در ادامه به سفرهای رئیس جمهور ایران به کشورهای همسایه و تفاهم نامه‌هایی که طی یک سال پس از تصدی ریاست جمهوری ایران با این کشورها امضا کرده است، اشاره کرد.
وی در خصوص آینده مذاکرات تاکید کرد که آینده مذاکرات به تصمیمات آمریکایی‌ها بستگی دارد چرا که دولت ایران جدیت خود را ثابت کرده است و افزود: ایران با وجود بهره‌برداری آمریکایی‌ها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه علیه ایران دو هفته پیش، میز مذاکره را ترک نکرد. ایران به خوبی به آمریکا نشان داده است که اقدامات تند و غیرمنطقی آمریکا با واکنش‌های جدی مواجه خواهد شد.
مرندی در پایان گفتگوی خود با العربی الجدید گفت: آمریکایی‌ها دیدند که ایران از موضع قدرت وارد عمل خواهد شد و می‌دانند که شرایط آنها و اروپایی‌ها به دلیل جنگ اوکراین سخت‌تر شده است و بنابراین توافق به نفع آمریکاست.