بازخوانی گفتگوی رئیس‌جمهور باآذربایجان غربی ها/رئیسی چه قولی داد؟

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: حجت الاسلام رئیسی آخرین بار خردادماه سال گذشته در زمان انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی به صورت مستقیم با مردم آذربایجان غربی صحبت و قول‌هایی در زمینه راه‌های توسعه و محرومیت زدایی استان به مردم داد، به بهانه بیست و یکمین سفر استانی رئیس جمهور به استان این گفتگو […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: حجت الاسلام رئیسی آخرین بار خردادماه سال گذشته در زمان انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی به صورت مستقیم با مردم آذربایجان غربی صحبت و قول‌هایی در زمینه راه‌های توسعه و محرومیت زدایی استان به مردم داد، به بهانه بیست و یکمین سفر استانی رئیس جمهور به استان این گفتگو را مرور می‌کنیم.
روز جمعه هفته جاری آیت الله رئیسی در قامت رئیس جمهوری کشورمان در رأس اعضای هیئت دولت به آذربایجان غربی سفر می‌کند تا زمینه سازی برای تحقق قول‌هایی که به مردم داده بستر و زمینه رشد و توسعه همه جانبه این استان مرزی را بررسی و امکان تحقق آنها را فراهم کند.
دریاچه ارومیه، کشاورزی و توجه به ذخایر معدنی مهمترین محور و تأکیدات آیت الله رئیسی در گفتگوی مستقیم و تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی بود، موضوعاتی که سال‌هاست مردم از وجود چالش‌ها و مشکلات در این بخش رنج می‌برند.
بازارچه مرزی، کولبری، بیکاری، راه‌های مواصلاتی به خصوص راه آهن، بهره مندی از ظرفیت هم مرزی با سه کشور خارجی این استان مرزی از دیگر محورهای مورد تاکید آیت الله رئیسی بود که رئیس جمهوری کشورمان فراهم کردن بستر سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف را از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات و آماده سازی بستر توسعه استان دانسته است.

دریاچه ارومیه یک مسئله منطقه‌ای نیست
تاکید بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از دغدغه و مطالبات اساسی نه تنها مردم آذربایجان غربی بلکه منطقه شمال غرب کشور به عنوان یکی از محورهای کلیدی مورد طرح در سخنان آیت الله رئیسی در خردادماه سال ۱۴۰۰ در گفتگوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشان داد رئیس جمهوری کشورمان شناخت کاملی از اولویت‌های این منطقه دارد.
آیت الله رئیسی در این گفتگو با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، معتقد است که دریاچه ارومیه از ذخایر ماست. موضوع دریاچه ارومیه یک مسئله منطقه‌ای نیست بلکه این دریاچه در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است، کارهای نمایشی برای احیای آن چاره ساز نیست و باید زمینه احیای واقعی دریاچه فراهم شود.
وی به خوبی می‌داند که امروز مهمترین مسئله مدیریت آب است و اعتقاد دارد که باید به این مسئله توجه کرد که ما مشکل آب و کمبود آب نداریم. مردم آذربایجان می‌فهمند احیای دریاچه در اثر نزولات آسمانی پر شده اما با مدیریت منابع آبی می‌توان زمینه احیای دریاچه ارومیه را فراهم کرد.

توسعه آذربایجان غربی نیازمند نگاه راهبردی است
همچنین اولویت‌بندی و تحلیل محتوای اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور عموماً با تشریح ظرفیت‌های کم نظیر آذربایجان غربی در حوزه‌های مختلف معدن، کشاورزی، گردشگری و پتانسیل‌های بی نظیر هم مرزی با سه کشور خارجی به همراه توجه به وضعیت راه‌های مواصلاتی راه‌حل رفع مشکلات استان را سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی روی قابلیت‌های موجود در مسیر ایجاد تولید و اشتغال‌زایی دانسته است.
غفلت از بهره مندی از ظرفیت بالای ذخایر معدنی به خصوص دو معدن طلای بزرگ خاورمیانه، کشاورزی سنتی و سهم ناچیز استان در بهره مندی از این ظرفیت به ویژه در بخش صادرات، نبود صنایع تبدیلی مرتبط با بخش کشاورزی، بی توجهی به ظرفیت منحصر به فرد هم مرزی با سه کشور خارجی از دیگر محورها و تأکیدات رئیسی در این گفتگو بود حالا که یک سال از این صحبت‌های حجت الاسلام رئیسی با مردم استان می‌گذرد، این بار در قامت رئیس دولت یازدهم مردم این منطقه منتظر هستند تا این بار شاهد مصوبات و اقدامات عملی و پرباری برای خروج آذربایجان غربی از بن بست محرومیت باشند.
در جدول زیر می‌توانید بخش‌هایی از گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور و مهم‌ترین محورهای آن را بخوانید.

آذربایجان غربی استانی است که با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد نسبت به سایر استان‌ها از جمله تنها استان هم مرز با سه کشور خارجی، قرار گرفتن در دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی، قطب مهم کشاورزی به خصوص در بخش سیب، انگور، چغندر قند و…، ذخایر کم نظیر معادن از جمله معادن طلا متأسفانه با مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری، محرومیت، عدم توسعه، ضعف اساسی در حوزه کشاورزی، صنعت و نیز شاخص‌های پایین توسعه در بخش آموزش و درمان رنج می‌برد موضوعاتی که بیانگر توجه ویژه و تصمیمات عاجل در این سفر را به روشنی نشان می‌دهد.
از دیگر موارد و خواست‌های مردم این منطقه رفع موضوع کولبری است دغدغه‌ای که یکی از محورهای اصلی سخنان آیت الله رئیسی در گفتگوی مستقیم خود با مردم آذربایجان غربی در خردادماه سال گذشته بود.
در این گفتگو آیت الله رئیسی بیان کرد: با راه‌اندازی بازارچه مرزی و انجام مراودات تجاری قانونی به همراه فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف به خصوص مرزها می‌توان زمینه رونق تجارت مرزی را فراهم کرد.
سرمایه‌گذاری دولت در حوزه‌های زیرساختی، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در این استان، تأمین الزامات رونق بخش کشاورزی، معادن و بازارچه‌های مرزی مانند تخصیص آب، سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی، توجه جدی برای به‌کارگیری منابع انسانی خلاق، کارآمد و جوان، تنها بخشی از مواردی است که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان در بیست و یکمین سفر استانی خود به آن توجه کنند.
مردم آذربایجان غربی چشم به راه مصوبات اثر بخش و عاجل
جمعه این هفته نخستین سفر اعضای کابینه به آذربایجان غربی به‌عنوان بیست و یکمین مقصد رئیس‌جمهور انجام می‌گیرد باید دید این سفر چقدر می‌تواند فرآیند توسعه آذربایجان غربی را تسریع کند و ابزارهای محرومیت‌زدایی را در اختیار این استان قرار دهد.
چرا که مردم آذربایجان غربی منتظر هستند در این سفر با توجه به شناخت کامل حجت‌الاسلام رئیسی از ظرفیت‌ها و مشکلات استان شاهد تصمیمات و مصوبات اثربخش در بخش‌های مختلف باشند تا زمینه‌ای فراهم شود این استان که در شاخص فلاکت رتبه اول را دارد یک بار برای همیشه شاهد خروج از بن بست محرومیت باشد.

منبع : مهر نیوز