باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها در تصفیه مازوت استفاده شود

حسین حسین زاده در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، با اشاره به ضرورت گام برداشتن در مسیر بهینه سازی مصرف و تصفیه سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه‌ها، بیان کرد: واقعیت این است که ما با ناترازی گاز در سطح کشور مواجه هستیم که ماحصل عدم سرمایه گذاری در حوزه تولید و عدم سرمایه گذاری در […]

حسین حسین زاده در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، با اشاره به ضرورت گام برداشتن در مسیر بهینه سازی مصرف و تصفیه سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه‌ها، بیان کرد: واقعیت این است که ما با ناترازی گاز در سطح کشور مواجه هستیم که ماحصل عدم سرمایه گذاری در حوزه تولید و عدم سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف در طی سال‌ها گذشته است. این ناترازی اکنون وجود داشته و می‌طلبد که به صورت جدی در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر امروز راندمان نیروگاه‌های ما در بهترین حالت ۳۸ درصد است، در صورتی که در اروپا راندمان نیروگاه‌ها به طور متوسط ۵۵ درصد است که دلیل آن عدم راه اندازی بخش‌های بخار و بخش سیکل ترکیبی نیروگاه‌ها به خاطر عدم اختصاص بودجه کافی بوده است.
حسین زاده تاکید کرد: ما اگر یک درصد راندمان را در نیروگاه‌ها افزایش دهیم، معادل ۵ میلیون دلار سرمایه گذاری در این حوزه است. می‌طلبد ما در این حوزه ورود جدی داشته باشیم. اتلاف ۶۵ درصدی انرژی که در کشور شاهد هستیم، باید مرتفع شود. ما روزانه معادل دو میلیون بشکه نفت هدر رفت انرژی در کشور داریم.
وی افزود: اگر فکری برای این قضیه نکنیم، از سال ۱۴۰۴ ما واردکننده گاز خواهیم بود. تراز بنزین و گازوئیل در کشور منفی است. با ادامه این روند ما با بحران انرژی مواجه خواهیم شد. این بحران بسیار مهم‌تر و حساس‌تر از آنچه است که ما فکر می‌کنیم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر از آنجا که ما نمی‌توانیم گاز را برای تمام صنایع به خصوص پتروشیمی‌ها، سیمان و فولاد و نیروگاه‌ها تأمین کنیم، مجبور هستیم سوخت مایع را جایگزین کنیم. اما نکته حائز اهمیت این است که در مازوت گوگرد وجود داشته و در صورت تصفیه آن میزان آلایندگی این سوخت کاهش می‌یابد. با یکسری تغییرات در وزن مولکولی و کامپوزیت میعانات گازی می‌توان در نیروگاه‌ها از آن بهره برد. این امر می‌طلبد از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر استفاده شود.
وی در ادامه اظهار کرد: مجلس و دولت باید ورود جدی به این حوزه داشته باشند. دیگر گفتار درمانی‌ها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید وارد فضای تصمیم گیری و عملیاتی سازی تصمیمات شویم. زمانی که سه دهک اول جامعه حدود ۷۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند و ما نیز مدام می‌گوئیم مردم باید صرفه جویی کنید، چه اشکالی دارد ما به التفاوت صرفه جویی وارد حساب آنها شود.
نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند که صرفه جویی آنها اثر بخش است، قطعاً همراهی آنان در مسیر صرفه جویی بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر لازم است که ورود جدی به حوزه بهینه سازی مصرف داشته باشیم.
حسین زاده در پایان گفت: امروزه هر دلار سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف معادل ۷ تا ۱۰ دلار سرمایه گذاری در حوزه تولید است. اینکه ما صرفاً میزان تولید را افزایش دهیم دردی را دوا نخواهد کرد. کمااینکه ما اکنون بودجه لازم برای افزایش تولید را نداریم. پیشبرد همه این مسائل در کنار یکدیگر نیازمند یک دستگاه تنظیم گر دارد که نقش هدایت گر داشته باشد.

منبع : خبرگزاری مهر