با نگاهى به آثار مرحوم منصور قندریز؛ مراسم افتتاح وبینارى نقاشى سقاخانه برگزار شد

همزمان با میلاد مبارک حضرت علی (ع)، مراسم افتتاح گالری شهریاران و نمایشگاه گروهی اساتید با نمایش اثردیده‌نشده‌ای از منصور قندریز و آثاری از محمد فاسونکی، ناصر اویسی، هادی فدوی، عربعلی شروه و سعید امکانی برگزار شد.

به گزارش  سردبیر پرس، در آغاز این مراسم، که به صورت خصوصی و آنلاین و با حضور جمعی از بزرگان فرهنگ و هنر ایران برگزار شد،  علی‌اصغر شعردوست مدیر مسئول موسسۀ فرهنگی و هنری شهریار با تأکید و لزوم ورود فعال بخش خصوصی در حوزۀ فرهنگ و هنر، تولد گالری شهریاران را ثمرۀ نوزایی و ورود افکار و رویکردهای جدید، علمی و روزآمد به عرصۀ اقتصاد هنر دانست.

نماینده ادوار مجلس شوراى اسلامى و سفیر پیشین ایران در تاجیکستان گفت: در زمانه اى که تقابل  بین فرهنگ و هنر و تمدن قویم ایرانى و اسلامى با تمدن و فرهنگ مغرور غربى تبلیغ مى شود، راههاى جهانى شدن تمدن، فرهنگ و هنر اسلامى و ایرانى چیست؟ پاسخ به این سؤال موضوع سخنان على اصغر شعردوست در آیین افتتاح گالرى شهریاران بود.شعردوست گفت:تمدن و فرهنگ و هنر اسلامى از نخستین ایام شکل گیرى متأثر از کلام وحیانى و قرآن کریم بوده است.

در زمانه اى که هنر عرب جاهلى در اسبى چالاک و رهپوى و زیبا و شمشیرى برنده خلاصه مى شد، معجزه پیامبر مکرم اسلام در میان چنین قومى اثرى از نوع کلام بود که عالیترین ویژگیهاى هنرى در آن به روشنى هویداست. برخى از انواع هنرهاى اسلامى مستقیم و بعضى غیر مستقیم از این معجزهٰ جاویدان پیامبر اسلام یعنى قرآن تأثیر پذیرفتند. به دیگر سخن قرأن تأثیرگذارترین منبع هنرى در تاریخ هنر اسلامى بوده است. از قلمرو ادبیات، تا خط و تذهیب و نگارگرى و قرائت. خَلق چنین مجموعه اى عظیم و بى نظیر نشان از حضور تمدن پربار اسلام در عرصه فرهنگ جهانى است.به رغم تحولاتى کهپس از دوران نوزایى در هنر شرق و غرب پدید أمده، هنر اسلامى زایندگى و هنر خویش را تازبدانجا حفظ کرده که گروهى از صاحب نظران برآنند که مهمترین رقم زنندهٰ سرنوشت آیندهِ جهان، تمدن پربرگ و بار اسلامى است.

سفیر پیشین ایران در تاجیکستان در بخش دیگرى از سخنان خود گفت: بازسازى مجدد فکر اسلامى و ظهور نهضتهایى که از اسلام تأثیر پذیرفته اند، رویکرد دینى به تمام مقولات هنرى را شدت بخشیده است. در دین مبین اسلام خداوند به صفت “جمال” موصوف شده و هر جمیلى را دوست دارد. هنرمندان راستین، بازکنندگان دریچه هاى غیب به روى انسان هستند و پیامگذار عالم قدس، هنر راستین در پى تعالى و کشف پرده هاى حقیقت گام به عالم ماوراء مى نهد. در هنر راستین تجلى همه آرزوها و حقایق شهودى و آرمانها قابل مساهده است و “نگارگرى” از زمره این هنرهاى راستین است. در نقاشى رنگ و خط جاده اى به کهکشانهاى گمشده به آن سوى مرزهاى واقعیت ترسیم مى کند. در ایران پس از اسلام عموماً نقاشى در خدمت ادب و مذهب بوده است و همین امر به نقاشى ایرانى جنبهٰ ماورائى بیشترى بخشیده است.

سقاخانه 4

دکتر شعردوست در بخش دیگرى از سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت جهانى شدن فرهنگ و هنر ایرانى، جهانى شدن فرهنگ و هنر غربى و تأثیر آن بر هنر شرقى  را ضایعه اى بر هنر شرقى و ایرانى قلمداد کرده و گفت: سخن بر سر نیک و بد نقاشى مغرب زمین نیست، اما نکته اى که بتید به آن توجه داشت این است که مبانى این هنر از مجموعهٰ فرهنگ و تمدن و ایستارهاى اخلاقى و سیاسى و اجتماعى آن تمدن اخذ شده است و خاص آن حوزه است و به یقین با نقاشى ایران و هند و چین و ژاپن تفاوت بسیار دارد. همین امر در باب نقاشى مشرق زمین صدق مى کند. سیطرهٰ فرهنگ غرب بر شرق تمام هویت فرهنگى مشرق زمین را تحت تأثیر قرار داد و مولود را از بستر و منشاء خویش جدا کرد. نقاشى ایرانى کمتر امکان تبیین و توضیح و تحکیم موقعیت خویش را پیدا کرده و هجوم فرهنگ مغرب زمین کیان این بخش از هنر ما را جداً مورد تهدید قرار داد. اما در این میان نوآورى و اعتماد به نفس گروهى معدود باعث شده است در هنگامهٰ رنگ باختنها و یکدست شدنهاز، نگارگرى ایرانى هویت میتقل خویش را بازیابد مثلاً نام ایران با نگارگرى مینیاتور و نام این نوع از نگارگرى با سرزمین ایران پیوند جدانشدنى برقرار  کرده است. آنانکه به سوداى جهانى شدن مبانى فرهنگ خویش را یا فراموش کردند و یا به آن کم اعتنا بودند، دریافتند که اگر در این بازار مکاره، جهانى شدن میسور و مقدور باشد، جز با تکیه بر مبانى فرهنگ اصیل اسلامى ایرانى چنین امرى صورت پذیر نیست و با بذل توجه به این کیمیاست که مى توان راهى به جایى گشود و بن بست حادث شده را شکست. عضو پیشین کمیسیون فرهنگى با اشاره به نقش دولت در راهگشایى براى عرضهٰ فرهنگ ایرانى در فراتر از مرزهاى ایرانى ابراز امیدوارى کرد که طرحهایى نو براى حضور آثار فخیم هنرى کشورمان درافکنده شود.

شعردوست در پایان ضمن برشمردن ویژگیهاى نقاشى سقاخانه از مرحوم قندریز بعنوان مبدع این سبک که در دههٰ چهل شمسى دار فانى را وداع گفته تجلیل و از چهره هاى فرهنگى و هنرى شرکت کننده در افتتاح این گالرى اظهار سپاس کرد.در ادامه دکتر سیدصالح موسوی مدیر علمی گالری شهریاران به نمایندگی از گروه طراح و مدیریت گالری، به نحوه شکل‌گیری و بسط ایدۀ آغازین این گالری پرداخت. ایشان هنر را یک ایدۀ ممتاز برای خلق و درک معنا در جهان معاصر معرفی کرد و با تأکید بر جایگاه هنر در زندگی روزمره، هنر را به مثابه یک مهارت زندگی معرفی کرد. در پایان، با تأکید بر رویکرد علمی گالری، شهریاران را جایگاهی برای تجارب فرهنگی‌ و هنری ممتاز برای مخاطبان هنرهای تجسمی در ایران دانست و از تمام هنرمندان ایران برای همکاری دعوت نمود.

“نمایشگاه گروهی اساتید به یادبود منصور قندریز”، تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در محل گالری شهریاران به آدرس تهران، خیابان قائم‌مقام، کوچۀ دهم، پلاک ۲۴، طبقه ۴، واحد ۱۵ برقرار خواهد بود.

سقاخانه 2