بحران کرونا در استان ایلام/ ظرفیت بیمارستان ها در حال تکمیل شدن

سردبیر پرس -گروه استان‌ها: پیک پنجم کرونا بسیاری از شهرستان‌های استان ایلام را درگیر کرده است، ویروسی که حالا قربانیان آن به زیر ۵۰ سال رسیده و شهروندانی که همچنان بی خیال هستند. وضعیت بحرانی در بعضی از مناطق استان ایلام مثل شهرستان دره شهر باعث شده تمامی ادارات این شهرستان تا روز شنبه تعطیل […]

سردبیر پرس -گروه استان‌ها: پیک پنجم کرونا بسیاری از شهرستان‌های استان ایلام را درگیر کرده است، ویروسی که حالا قربانیان آن به زیر ۵۰ سال رسیده و شهروندانی که همچنان بی خیال هستند.

وضعیت بحرانی در بعضی از مناطق استان ایلام مثل شهرستان دره شهر باعث شده تمامی ادارات این شهرستان تا روز شنبه تعطیل اعلام شوند.

مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: با وجود اینکه استان ایلام از وضعیت خوبی برخوردار نیست و بیمارستان‌ها جای خالی ندارند اما بیشتر مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

محمد عزیزی افزود: سطح رعایت‌ها در استان بسیار پایین آمده است، باید حداقل به خاطر جان خانواده و عزیزان خودمان هم که شده پروتکل‌ها بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را باید مدنظر قرار دهیم چراکه این ویروس بسیار کشنده و خطرناک است، برای رهایی از این ویروس باید همه دست به دست هم دهیم تا آن را شکست دهیم.

واکسیناسیون در حال انجام است

در کنار وضعیت بحرانی کرونا تزریق واکسن کرونا نیز در حال انجام است، انتظار مردم استان این است که مراکز تزریق واکسن را افزایش و نیروهای بیشتری برای تزریق واکسن در این مراکز وجود داشته باشد تا کار مردم زودتر و بدون معطلی انجام گیرد.

اگر زودتر همه مردم واکسینه شوند، پیک‌های کرونا کمتر می‌شود.

در شهرستان دره شهر اصلاً جایی برای بستری بیماران نداریم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: وضعیت خوبی در بحث کرونا در کشور و استان نداریم، در آبان ماه بالای ۹۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند و نتیجه آن هم بسیار خوب بود.

جمیل صادقی فر اضافه کرد: در زمستان سال گذشته که همه ترس داشتند، ایلام جزو معدود استان آبی کشور بود و در هر سه ماه فقط ۲۱ نفر فوتی ثبت شد.

وی افزود: هم اکنون وضعیت استان بسیار نگران کننده است، در شهرستان دره شهر اصلاً جایی برای بستری بیماران نداریم.

صادقی فر اضافه کرد: خواهش ما از همه مردم این است در بحث پروتکل‌های بهداشتی همکاری لازم را برای کاهش آمار افراد مبتلا به کرونا و بستری‌ها داشته باشند.

وی افزود: همه عوامل دانشگاه علوم پزشکی در بخش‌های مختلف پای کار هستند، اما کرونا ویروسی خطرناک است که نیاز به همکاری مردم دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: خواهش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان این است که حداقل در این موقعیت و مقطع زمانی که وضعیت بسیار خوبی نیست، اگر می‌خواهیم از بحران‌های بسیار بدتر جلوگیری کنیم، تک تک مردم باید به کمک کنند.

وی افزود: همه افراد آسیب پذیر این روزها در منازل باشند و حداقل از منازل خارج شوند، مابقی افراد جامعه نیز حتماً از ماسک استفاده کنند.

صادقی فر اضافه کرد: هیچ گونه تجمعی در این روزها به صلاح نیست چراکه ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها در حال تکمیل شدن است.

وی گفت: بنابراین از همه مردم خواهش می‌کنیم که کمک و همکاری کنند تا این پیک را پشت سر بگذاریم.

برای وضعیت کرونا در استان اعلام خطر می‌کنم

استاندار ایلام نیز عصر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جهش آمار مبتلایان به کرونا در استان هشدار داد: عادی انگاری نسبت به وضعیت کرونا در استان موجب بالا رفتن آمار مبتلایان شده است.

محمد نوذری بیان کرد: در صورت تداوم این روند، به زودی شاهد بالا رفتن میزان مرگ و میر کرونایی در استان نیز خواهیم شد.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که برای وضعیت حاد کرونایی در استان اعلام خطر می‌کنم، تاکید کرد: همه موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، البته اینجا شهروندان بایستی به خاطر حفظ جان خودم هم که شده تا آنجا که می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در مراکز جمعیتی حضور پیدا نکنند.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا با اشاره به بازدید میدانی در سطح شهر ایلام گفت: متاسفانه امروز شاهد پایین آمدن معنادار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین شهروندان هستیم و تداوم این وضعیت عادی انگاری شهروندان می‌تواند بسیار خطرناک و فاجعه بار باشد.

نوذری رعایت پروتکل‌های بهداشتی را همچنان مهمترین سلاح مقابله با کرونا در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: قطعاً عزم همگانی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی چون ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی، نرفتن به گردهمایی‌ها، اجتماعات، دورهمی های خانوادگی، مراسمات عزا و عروسی و … می‌تواند ما را از این پیچ خطرناک عبور دهد.

تاکنون ۴۴ هزار و ۷۶۳ نفر در استان ایلام به کرونا مبتلا شده و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه ۸۳۴ نفر است و ۲۹۱ بیمار نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

منبع : مهر