برای مقابله با امضاهای طلایی «نظام جامع شفافیت» ایجاد می‌کنم

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در بخش خبری ۲۰:۳۰ در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل حذف نشدن مجوزهای غیر ضروری در مسیر تولید، وجود امضاهای طلایی در دستگاه‌های دولتی است، روش شما برای حذف این امضاهای طلایی چیست، گفت: متأسفانه در اقتصاد ما تعداد زیادی رانت توزیع […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در بخش خبری ۲۰:۳۰ در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل حذف نشدن مجوزهای غیر ضروری در مسیر تولید، وجود امضاهای طلایی در دستگاه‌های دولتی است، روش شما برای حذف این امضاهای طلایی چیست، گفت: متأسفانه در اقتصاد ما تعداد زیادی رانت توزیع می‌شود به طوری که در بخش‌های مختلف اقتصاد، در نظامات مختلف اعم از پولی، ارزی، بانکی و تولید یک بروکراسی چند لایه درست کرده‌ایم که امضاهای طلایی در این سیستم، سرنوشت‌ساز هستند.

وی افزود: به عبارت بهتر، ما داریم توزیع رانت می‌کنیم، این مسئله خیلی وقت است که در بسیاری از کشورهای دنیا حل و فصل شده و کشورهایی که توانسته‌اند رشد اقتصادی سریعی را تجربه کنند، یک بخشی را برای مبارزه با فساد اداری در چارچوب سلامت اداری، ایجاد کرده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: در همین مجاورت ما کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان با تمرکز بر اصلاحات اداری توانستند رشد اقتصادی کوتاه‌مدت را تجربه کنند، معتقدم غیر از اصلاح فرآیندها و نیز به جز اینکه متولیان امر مبارزه با فساد اداری باید مشخص شوند و یا حتی به جز اینکه در کنار دولت الکترونیک، باید داشبورد یا پنجره واحدی نیز باید برای ارائه خدمات وجود داشته باشد ما برای مبارزه با فساد اداری و مقابله با امضاهای طلایی به یک نظام جامع شفافیت نیاز داریم.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به تعریفی از «نظام جامع شفافیت» گفت: براساس این سامانه، مجموعه فرآیندها و امضاهایی که در مسیر اعطای مجوز به تولیدکنندگان صورت می‌گیرد و نیز زمانبندی‌های مورد نیاز آن باید در یک سامانه قرار گیرد که عموم مردم بتوانند، علاوه بر ارائه گزارش‌هایی از تخلفات، با آن برخورد کنند. بنده تشکیل این نظام جامع را در برنامه‌هایم دارم.

وی ادامه داد: براساس این سامانه پس از ارائه گزارش از سوی مردم، برخورد جدی نیز توسط نظام اداری صورت خواهد گرفت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مسئله واگذاری‌های بنگاه‌های کلان اقتصادی به افراد را مهم ارزیابی کرد و گفت: خیلی وقت است که مسئله مجوز به مسئله اهلیت تبدیل شده است، یعنی وقتی کسی دارای شایستگی و برخورداری از شغلی است، نباید برای واگذاری‌ها انحصار ایجاد و به یک عده خاص اجازه فعالیت دهیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: باید واگذاری‌ها طوری باشد که افرادی که دارای تحصیلات عالیه و یا دارای مدرک مهارتی هستند و یا سابقه فعالیت و نیز دارای اهلیت و اعتبار هستند، در اولویت واگذاری‌ها قرار گیرند.

وی تصریح کرد: باید شرایطی در واگذاری‌ها ایجاد شود که اگر آن فرد یا موسسه از حدود قانونی خارج شد، در آن مقطع با او برخورد شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: از مردم دعوت می‌کنم که پرشور در انتخابات شرکت کنند، شرکت پرشور مردم در انتخابات باعث می‌شود که بنا به فرموده مقام معظم رهبری، شاهد مشارکت بالا و رقابت جدی و انتخاب رئیس‌جمهوری قوی باشیم.
منبع : مهر نیوز