برجام یک چک بلامحل بود/ عده‌ای فهمی از مناسبات جهانی ندارند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(شنبه) در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی، در رابطه با «طرح جامع خود در خصوص ۷ دغدغه تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه ها، اشتغال و مسکن»، گفت: سوال شما این بود که چه رویکردی ما نسبت به دغدغه های اصلی مردم […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(شنبه) در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی، در رابطه با «طرح جامع خود در خصوص ۷ دغدغه تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه ها، اشتغال و مسکن»، گفت: سوال شما این بود که چه رویکردی ما نسبت به دغدغه های اصلی مردم داریم، چرا که اینها موضوعاتی است که مطرح شده و کاملا درست است. اما علاوه بر این مسائل، دغدغه های مردم موارد دیگری است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی شود؟

وی بیان کرد: دوستان پاسخ هایی را به این ۷ موضوع چون تورم، بی عدالتی، رکود، فساد، یارانه، بیکاری و مسکن مطرح کردند و حتما هم بنده پاسخ هایی را در این زمینه دارم. سوال این است که پاسخ هایی این سوالات مانند کرونا نیست و حتی این مسائل هم مانند موضوع کرونا نیست و این طور نیست که بگویید هم مسئله و هم پاسخ نامشخص است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سوال این است که این موضوعاتی که کاملا مشخص است و پاسخ آن هم روشن است، چرا تاکنون حل نشده است؟ این دغدغه مردم است.

جلیلی اظهار داشت: امروز متوسط نرخ تورم در کشورهای دنیا ۲.۵ درصد است. بیش از ۱۰۰ کشور نرخ تورم خود را زیر ۵ درصد اعلام کرده اند و سوال این است که چرا این مشکل در ایران حل نشده است؟

وی ادامه داد: برای مثال درباره مسئله مسکن گفته می‌شود که زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی داریم و امکان ساخت مسکن در کشور وجود دارد. سوال بنده این است که پس چرا این مشکل حل نشده است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه مردم این است که چرا دولت ها عقب هستند؟ ما از مقام رئیس جمهور صحبت می کنیم. کشور ما ظرفیت های زیادی دارد و می تواند موفق باشد و جهش پیدا کند و در این شرایط سوال ما این است که چگونه ابتدایی ترین موضوعات را حل کنیم.  

جلیلی بیان کرد: مسئله ها که مشخص است و مردم هم در کوچه و بازار، این موضوعات را مطرح می کنند و در زندگی خود این مسائل را لمس می کنند. دغدغه این است که چرا این راه حل ها پایدار نیست. برای مثال دولت می گوید که ۲ سال تورم را کنترل کرده است و باید بگویم که تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می آید یا نمی آید.

وی اظهار داشت: سوال این است که چرا مردم باید این نگرانی را داشته باشند که آیا سال آینده تورم پائین خواهد بود یا خیر؟ گاهی اوقات می بینیم که وضعیت تورم خوب می‌شود و پس از مدتی فنر تورم در می رود و همه چیز گران می‌شود.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رویکرد دولت ما این است که هر کدام از این مسائل، پاسخ های خاص خودش را دارد. بحث ما این است که اگر می خواهیم این مسائل را حل کنیم، یک برنامه جدی می خواهد. اگر بخواهیم یک قالی ایرانی که قدمت زیادی داشته باشد، ببافیم، باید برای آن نقشه داشته باشیم و مشخص باشد که در هر نقطه ای چه نخ و چه رنگی بکار برده شود. مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کنیم؟

جلیلی افزود: کار رئیس جمهور دقیقا این است که مشکلات را حل کند و کارش با وزیر فرق کند و باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه و باید نقش همه وزارتخانه ها و دستگاه‌ها را برای حل مشکلاتی چون تورم، مسکن و نظام سلامت بداند.

برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود

وی گفت: یک شبه برنامه نوشته نمی شود و با سفارش به اندیشکده، برنامه نوشته نمی شود و باید رئیس جمهور اشراف داشته باشد تا مشکلات کشور حل و فصل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: سوال از رئیس جمهور این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود، زمان را مغتنم می شمارد یا خیر؟ یکی از دغدغه های مردم این است که ۴ یا ۸ سال می گذرد و بسیاری از دغدغه ها حل نمی شود و کسی که منصف باشد معذرت خواهی می کند و اگر هم نباشد، طلبکار مردم هم می‌شود و می گوید خیلی هم خوب است.

جلیلی گفت: باید مشخص شود که رئیس جمهور چه برنامه هایی را می خواهد پیش ببرد. باید مشخص شود که این مسیر تا چه زمانی به هدف منجر می‌شود و قرار است جامعه به چه نقطه ای برسد. حداقلی و یا حداکثری است؟  

وی تاکید کرد: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران با همه ظرفیت هایش است. اینکه بعد از ۴ سال بگوید که چند تا مسئله حل شده است، کاملا حداقلی است و یا ایران  و یا ظرفیت های کشور را نشناخته است و یا اینکه به موضوع اشراف ندارد.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار می گذارد و یا خیر؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد و یا آنکه کار واقعی می کند؟ آیا می خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند و یا اینکه هر آنچه خوشش می آید را پیگیری می کند؟

جلیلی اظهار داشت: اگر ما از دغدغه های مردم سخن می گوییم، مردم می خواهند یک آینده ای حداقل در ۴ سال آینده داشته باشند و اطمینان داشته باشند که کارها جدی پیگیری می‌شود و نمایشی نخواهد بود و مبتنی بر برنامه است.

*بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

برخی افراد می‌خواهند ناکارآمدی‌های خود را گردن تحریم بیاندازند

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه وجود ثبات در سیاست‌ها و محیط اقتصادی، ضرورت امروز اقتصاد کشور است، تصریح کرد: تحریم واقعیتی است که وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. بدتر از تحریم، بهانه تحریم است و بسیاری از افراد می‌خواهند ناکارآمدی‌های خود را گردن تحریم بیاندازند.

جلیلی اظهار داشت: برخی از افراد، حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند و بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند. لازمه جهش تولید، جهش صادرات و افزایش تعاملات است.

برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست؛ باید اهرم تحریم را از دست دشمن بگیرید

وی تاکید کرد: دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند چراکه تعاملات خارجی را در مذاکره با دو سه کشور خلاصه کردند تا اینکه چه زمانی بایدن به درآید. به مذاکرات فعلی توجه کنید. طرف مقابل با پررویی تمام تر می‌گوید که موضوعات فراوان دیگری داریم و اهرم تحریم را ادامه می‌دهیم. برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست، شما باید راه‌حل داشته باشید و اهرم تحریم را باید از دست دشمن خارج کنید که هم برنامه آفندی و هم پدافندی می‌خواهد. نه اینکه بنشینید یک گوشه و بگویید که عده‌ ای در داخل کشور نگذاشتند. معذرت می خواهم، اما این نفهمیدن مسئله است.

جلیلی گفت: ما معتقدیم که نه تنها می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد، بلکه می توان دشمن را از تحریم پشیمان کرد. باید برنامه ما اینگونه باشد و بگوییم که در پایان ۴ سال، نه تنها تحریم را بی‌اثر می‌کنیم، بلکه دشمن را پشیمان می‌کنیم تا یک محیط امن ایجاد شود. باید به این سوال پاسخ داده شود که تعامل گسترده و سازنده با جهان چگونه انجام می‌شود؟

باید تهدیدها را به حداقل برسانیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اقتصاد ما نباید معطل چند کشور و فلان گفتگو بماند. زمانی که به اصطلاح شما در گفتگوهای خود موفق بودید، چه شد؟ چه شد که ۸۰۲ تحریم، تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد؟ دلار سه هزار تومانی، ۳۰ هزار تومان شد. حتی نتوانستید مذاکره کنید و در مذاکره نتیجه بگیرید. در روابط جهانی خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید. باید همان طور که فرصت ها را مدیریت کرد، تهدیدها را به حداقل رساند. نمی شود که فقط با سه کشور گفتگو کرد و مابقی کشورها را کنار گذاشت.

برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد

وی گفت: برای تبادلات بانکی، ۱۱ طرح داریم که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد. بانک مرکزی بیاید گزارش دهد کدام طرح را اجرا کرده است؟ رئیس‌جمهور باید از روابط بین الملل فهم داشته باشد و بداند که صحنه چیست و بداند که برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد.

ادامه دارد …
منبع : مهر نیوز