برداشت بی رویه آب تهدید اصلی تالاب بین المللی زریوار است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حیدر ویسی روز سه شنبه در نشست بازبینی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: طرح حفاظت تالاب‌های ایران به منظور حمایت از تالاب‌های کشور به طور مشترک با سازمان ملل متحد UNDP به اجرا درآمده است. وی افزود: از جمله اهداف این […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حیدر ویسی روز سه شنبه در نشست بازبینی برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: طرح حفاظت تالاب‌های ایران به منظور حمایت از تالاب‌های کشور به طور مشترک با سازمان ملل متحد UNDP به اجرا درآمده است.
وی افزود: از جمله اهداف این طرح کسب مشارکت مردم محلی در نگهداری و حفظ تالاب هاست.
ویسی اظهار داشت: دریاچه بین المللی زریوار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی زریوار مریوان مشکلات خاص خود را دارد و در حال حاضر برداشت بی رویه آب از این حوزه با هدف تأمین آب مورد نیاز برای فضای سبز، شرب و کشاورزی آن را تهدید می‌کند.
وی ادامه داد: باید طرح‌هایی تدوین و اجرایی شود که تأمین آب فضای سبز و برداشت برای کشاورزی و شرب از تالاب زریوار به حداقل برسد و این مهم به سمت سد گاران هدایت شود.
ویسی بر حفظ کمیت و کیفیت آب تالاب زریوار تأکید کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۹۵ درصد فاضلاب وارد شده به تالاب زریوار به تصفیه خانه مریوان هدایت شده است.

منبع : مهر نیوز