برنامه‌ریزی برای دیدار اعضای خانه احزاب با رئیسی

حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره کاهش فعالیت‌های سیاسی حزبی و انفعال خانه احزاب در ماه‌های اخیر توضیح داد و گفت: به نظر می‌رسد از احزاب کشور عمدتاً به عنوان ابزاری برای مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و ایجاد شور و شوق انتخاباتی استفاده می‌شود؛ به طوری […]

حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره کاهش فعالیت‌های سیاسی حزبی و انفعال خانه احزاب در ماه‌های اخیر توضیح داد و گفت: به نظر می‌رسد از احزاب کشور عمدتاً به عنوان ابزاری برای مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و ایجاد شور و شوق انتخاباتی استفاده می‌شود؛ به طوری که در حاکمیت و هرم قدرت جایگاهی ندارند.
وی افزود: ساختار نظام ما، ریاستی و از طرفی پارلمانی است و احزاب از نظر قانون اساسی در این ساختار نقش دارند اما وقتی به شکل‌گیری اراده سیاسی کشور نگاه می‌کنیم می‌بینیم، نقش اثرگذاری در مسائل مهم ندارند.
کنعانی مقدم تصریح کرد: احزاب نه جایگاهی قانونی در میان مسئولین دارند و نه جایگاهی پیدا کرده‌اند که بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند، بنابراین این موضوع باعث شده بیشتر فعالیت احزاب زینت مجالس باشد تا اینکه بتوانند در شکل‌گیری تصمیمات و در رده سیاسی سهیم باشند.
دبیر سیاسی جبهه ایستادگی افزود: علاوه بر اینها وقتی یک رئیس‌جمهور رأی می‌آورد، اولین حرفی که می‌زند این است که هیچ وابستگی جناحی ندارم و عملاً به این موضوع دامن می‌زند که احزاب نقشی ندارند و به تأثیرگذاری آن‌ها در ساختار سیاسی کشور دست رد می‌زنند.
وی اظهار کرد: از دولت سیزدهم باید بپرسیم رئیس‌جمهور یا وزیر کشور تا این لحظه با مسئولین احزابی که برای پیروزی آن‌ها این همه تلاش کردند، جلسه و دیداری داشته‌اند؟ در صورتی که همین میزان رأی را هم می‌توانیم بگوییم در نتیجه تلاش احزاب محقق شد. اما متأسفانه نه هیچ تشکری انجام شد و نه در چیدن مهره‌های سیاسی کشور این موضوع مدنظر قرار داده شده است.
کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه خانه احزاب برای سامان دادن به این شرایط چه برنامه‌ای دارد؟ تصریح کرد: ما عضو حزب سبز در خانه احزاب هستیم و بیش از ۲۰ سال است که در این حزب حضور داریم. بنده در شورای مرکزی خانه احزاب بودم و مسئولیت کمیته‌های مختلف را بر عهده داشتم؛ تلاش ما بر این بود که احزاب را وارد عرصه رقابت‌های سیاسی و بتوانیم گفتمانی ملی را برای وحدت و همدلی بیشتر ایجاد کنیم.
دبیر سیاسی جبهه ایستادگی عنوان کرد: الآن به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کرونایی و عدم تشکیل جلسات متعدد و منظم، خانه احزاب تا حدی در حاشیه قرار رفته است. قطعاً اگر جناح‌های سیاسی دست به دست هم بدهند و خانه احزاب را مجدداً فعال کنند، خودشان اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه در هشت سال دولت قبل هم رئیس‌جمهور با مسئولین احزاب دیداری نداشت، بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه شورای مرکزی خانه احزاب بارها درخواست دیدار با رئیس‌جمهور سابق را عنوان کرد و نامه‌نگاری‌ها و تلاش‌های زیادی انجام شد، اما این دیدار محقق نشد. البته با وزیر کشور جلساتی داشتیم و احزاب نیز به صورت جداگانه با رئیس قوه مقننه و رئیس قوه قضائیه دیدارهای مختلفی داشتند، اما این دیدار با روحانی هیچگاه صورت نگرفت.
کنعانی مقدم گفت: البته در دوره روحانی توجه به نقش خانه احزاب تا حدی بیشتر بود و به مسائلی از جمله تدوین لوایح قانونی، انتخاباتی و قوانین احزاب رسیدگی شد، اما در این دولت هنوز حرکتی را در این خصوص مشاهده نکرده‌ایم.
دبیر سیاسی جبهه ایستادگی اظهار عنوان کرد: با توجه به اینکه در دوره روحانی خانه احزاب که منفعل شده بود و احیا شد، در آن دوره برای دیدار با روحانی تلاش بیشتری صورت گرفت و احزاب به بازی گرفته شدند؛ متأسفانه در دولت سیزدهم نیز عملاً شاهد تحرک جدی نسبت به موضوع احزاب نیستیم.
وی ادامه داد: برای دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی نیز تلاش کردیم و برنامه‌هایی نیز داریم، در فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب جلسه‌ای تشکیل شد، دو مصوبه داشتیم؛ بر اساس این مصوبات دیدار و گفتگو با وزیر کشور حول مسائل انتخاباتی و دیدار با رئیس‌جمهور به منظور حمایت احزاب از دولت و به جهت پیگیری، توسعه مشارکت‌های سیاسی را در برنامه خود داریم ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
منبع : مهر نیوز