برگزاری اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند با موضوع «روز چابهار»

به گزارش سردبیر پرس، دومین روز اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند امروز با موضوع «روز چابهار» و به میزبانی این کشور برگزار شد. به گزارش سردبیر پرس، اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند کار خود را روز چهارشنبه با موضوع تجارت بین المللی دریایی در منطقه اقیانوس هند و ماورا آغاز کرده که به دلیل اهمیت بالای توسعه […]

به گزارش سردبیر پرس، دومین روز اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند امروز با موضوع «روز چابهار» و به میزبانی این کشور برگزار شد.
به گزارش سردبیر پرس، اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هند کار خود را روز چهارشنبه با موضوع تجارت بین المللی دریایی در منطقه اقیانوس هند و ماورا آغاز کرده که به دلیل اهمیت بالای توسعه تجاری این کشور در بخش دریایی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه آن به سخنرانی پرداخت.
نکته حائز اهمیت این اجلاس در نامگذاری روز دوم آن به عنوان «روز چابهار» بود که اهمیت این بندر استراتژیک ایرانی را برای طرف هندی نشان می‌داد.
همچنین در نشست‌های روز دوم، مقامات ارشد ایرانی همچون «محمد اسلامی» وزیر راه شهرسازی و دو تن از معاونین وی یعنی «سعید رسولی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و «محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته و به سخنرانی در خصوص اهمیت بندر چابهار مزایای استفاده از این بندر برای تجار هندی و در راستای توسعه کریدور بین المللی شمال – جنوب پرداختند.
هدف کلی طرف هندی در این اجلاس، اتصال هر چه سریع‌تر به بندر چابهار و عبور از مسیر ترانزیتی ایران در جهت دستیابی به بازارهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان عنوان شد که در همین راستا، نمایندگان کشورهای افغانستان، ازبکستان، روسیه ترکمنستان نیز در این اجلاس حضور داشته و به بحث و مبادله نظر در خصوص چگونگی اتصال به بندر چابهار و نهایتاً هند به عنوان دومین منبع بار آسیا پس از چین پرداختند.
مقامات ارشد هندی همچون وزیر بنادر این کشور در جریان سخنرانی امروز خود بر لزوم ساخت هر چه سریع‌تر زیر ساخت‌های لازم در بندر چابهار و افزایش حجم سرمایه گذاری هند در این بندر تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند.
گفتنی است مقامات ایرانی مذکور حاضر در جلسه امروز، استفاده از مسیر ترانزیتی ایران را به دلیل امنیت بالا و صرفه جویی بسیار قابل ملاحظه در مصرف سوخت، زمان و هزینه‌های گمرکی بهترین مسیر دستیابی هند به آسیای میانه و روسیه عنوان کردند.
سعید رسولی نیز در جریان سخنرانی خود، بر اهمیت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان مؤثرترین راه انتقال بار هند به سمت بندر خشک زاهدان، افغانستان و آسیای میانه با استفاده از شبکه ریلی ایران تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که این بندر تا سال ۲۰۲۲ به صورت کامل به شبکه ریلی ایران متصل گردد.
لازم به ذکر است هندوستان پیش از اعمال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه کشورمان، به عنوان پیمانکار اصلی بندر چابهار شناخته می‌شد که سرمایه گذاری‌های عظیمی نیز در بخش توسعه زیر ساخت‌های این بندر انجام داده است. اکنون با اتمام کار دولت ترامپ و البته تلاش بی وقفه چین برای اتصال حداکثری به غرب از طریق توسعه راه ابریشم جدید، دهلی نو فرصت را غنیمت شمرده تا با تمام توان به سرمایه گذاری مجدد و ادامه ساخت بندر چابهار بپردازد؛ بندری که تنها بزرگترین نقطه امید هندوستان برای رقابت تجاری با بزرگترین رقیب خود یعنی چین مطرح بوده و درهای آسیای میانه، شمال اروپا و روسیه را به سوی تجار هندی خواهد گشود.
گفته می‌شود توجه هند به بندر چابهار پس از اقدام مشترک چین و پاکستان در آغاز پروژه ساخت بندر عمیق «گوادر» پاکستان، واقع در ۷۰ کیلومتری بندر چابهار ایران، که بار چین را به دو سمت شمال و جنوب سوق خواهد داد بیشتر و پر رنگ تر شده است.