برگزاری امتحانات حضوری به صلاح نیست / نگران شوش هستیم

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، فرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه در نشست خبری در خصوص بیماری کرونا اظهار کرد: در استان خوزستان ۲۰ درصد افزایش در بیماری کرونا نسبت به سال گذشته داشتیم در صورتی که میانگین افزایش در کشور ۷۰ درصد است. به دلیل وضعیت بد بهمن و اسفند، کاهش مسافرت مردم استان خوزستان […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، فرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه در نشست خبری در خصوص بیماری کرونا اظهار کرد: در استان خوزستان ۲۰ درصد افزایش در بیماری کرونا نسبت به سال گذشته داشتیم در صورتی که میانگین افزایش در کشور ۷۰ درصد است. به دلیل وضعیت بد بهمن و اسفند، کاهش مسافرت مردم استان خوزستان در فروردین مشهود بود.
وی افزود: از ابتدای فروردین شاهد افزایش آمار مبتلایان به دلیل خریدهای هفته آخر سال و همچنین دید و بازدیدهای درون‌شهری بودیم. از ۲۲ اسفند تا اول فروردین‌ماه شاهد کاهش تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها بودیم ولی بعد از آن دوباره روند افزایشی در این زمینه داشتیم برای همین، شهرهای آبادان، شوشتر، دزفول و رامهرمز مجدداً قرمز شدند و امیدوارم اهواز دوباره قرمز نشود.
ابول نژادیان تصریح کرد: ارائه خدمات در بیمارستان‌ها به نحوی بود که به همه بیماران در بخش‌های عادی و ویژه خدمات‌رسانی انجام شد در حال حاضر حدود ۷۷ درصد تخت‌های عادی که برای کرونا را اختصاص دادیم اشغال شده و همچنین ۹۶ درصد تخت‌های ویژه در اختیار بیماران مبتلا به کرونا استان خوزستان است.
کاهش ۱۵ درصدی فوت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: طی دو هفته اخیر کلینیک‌های سرپایی داروهای ضد ویروسی برای شروع زودهنگام بیماری در استان خوزستان شروع کردیم که منجر به کاهش ۱۵ درصدی فوت شد و در صورت تأیید تیم علمی وزارت بهداشت این طرح ابتکاری ما در کل استان‌ها اجرا می‌شود.
ابول نژادیان با اشاره به اینکه بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تست روزانه کرونا در خوزستان انجام می‌شود، بیان کرد: ۱۹۹ هزار تست در یک هفته اخیر در کشور انجام شده که ۹۵ هزار تست یعنی بالغ بر ۴۷ درصد آن در خوزستان بود. ۳۰ هزار نیرو در سطح خوزستان بیماران را رهگیری، قرنطینه و اماکن را گندزدایی می‌کنند.
وی توضیح داد: در قرنطینه معکوس نیز از خروج افراد پرخطر مثل سالمندان یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای جلوگیری می‌کنیم و تیم‌های دانشگاه امور واجب آنها را انجام می‌دهد تا مجبور نباشند برای کار ضروری خود از منزل خارج شوند.
رهگیری بیماران
ابول نژادیان با بیان اینکه در مدت اخیر ۳۵۸ هزار تست رهگیری در خوزستان انجام شده است، بیان کرد: همچنین از خروج یک هزار و ۱۲۶ بیمار به خارج از استان جلوگیری شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: آلودگی کشور از خوزستان تنها نیست، ۷۹ استان از ۸۰ استان کشور ترکیه قرمز هستند و پروازهای عیدانه ایران به ترکیه در سطح بالایی فعال بود و شمال غرب کشور متأثر از ترکیه هستند با وجود این، کادر درمان در استان خوزستان همه تلاش خود را برای عدم درگیری دیگر نقاط کشور به کار گرفتند.
ابول نژادیان در مدت اخیر تصریح کرد: ۴۲ هزار و ۷۸۸ تست در فرودگاه انجام و ۴۲۰ مورد مثبت، ۲۰ هزار تست برای راه‌آهن انجام و ۱۴۹ مورد مثبت و همچنین ۱۶۰ هزار تست در پایانه‌های مسافربری انجام و ۵۵۷ مورد مثبت بود.
وی عنوان کرد: طی یک هفته اخیر ۲۵ درصد مبتلایان به دلیل تماس با مورد مثبت در خانواده، ۱۸ درصد به دلیل تردد درون‌شهری، ۱۱ درصد به دلیل حضور در تجمعات و ۲۳ درصد به دلیل حضور در مهمانی و دورهمی به کرونا مبتلا شدند.
ابول نژادیان افزود: در هفته سوم اسفند میزان مراجعات به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۱۶ هزار نفر، هفته بعد ۱۵ هزار نفر، هفته اول فروردین ۱۷ هزار نفر و متأسفانه هفته دوم فروردین ۲۲ هزار و ۹۰۰ نفر بود.
نگران شوش هستیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: نگران میزان مراجعه بیماران به بیمارستان و افزایش آمار در شهرستان شوش هستیم چون در حال حاضر نیز تعداد بیماران بستری بالا است و مراسمی که چند روز قبل برگزار شده تأثیر مستقیم خود را بر روند افزایش تعداد مبتلایان تا چند روز آینده نشان می‌دهد؛ همچنین تعداد بیماران بستری در شهرستان شوشتر از ۳۰ به ۱۰۲ نفر رسیده است.
ابول نژادیان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۳۸ بیمار در بیمارستان‌های دانشگاه بستری هستند که یک هزار و ۴۳۱ نفر آنها در بخش عادی، ۴۰۷ نفر بخش ویژه و ۷۷ نفر این توبه هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ شهر خوزستان قرمز، ۹ شهر نارنجی و ۱۰ شهر زرد هستند، ادامه داد: روز یکشنبه، سه هزار و ۴۴۱ نفر مراجعه به بیمارستان‌ها داشتیم.
نگران کرونای برزیلی هستیم
ابول نژادیان در خصوص ورود کرونای برزیلی به کشور گفت: در این زمینه فقط یک هشدار اعلام کردیم و کشتی که تازه به بندر امام رسیده از سه ماه قبل حرکت کرده و این در حالی است که پیک جدید بیماری در برزیل طی چند روز اخیر بروز کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: هیچ‌کدام از مراکز بهداشتی و درمانی نباید نام برند خاصی را برای ضدعفونی به بیماران یا مراجعه‌کنندگان اعلام کنند اما عموم مردم بدانند که مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده آنها باید حتماً بر پایه الکل ۷۰ درصد باشد.
ابول نژادیان بیان کرد: از بین کلیه واکسن‌های تزریق شده در استان خوزستان فقط یک نفر واکنش بد داشت که او هم دارای بیماری زمینه‌ای بود و با رسیدگی و درمان خوب شد.
امتحانات حضوری توصیه نمی‌شود
وی با اشاره به اینکه برگزاری امتحانات حضوری آموزش و پرورش در خردادماه سال جاری آنها در شرایط قرمز اصلاً به صلاح نیست و توصیه نمی‌شود، عنوان کرد: مردم بدانند که با توجه به شروع فصل گرما در استان خوزستان و استفاده بسیار از کولر برای خنک‌سازی منازل و دیگر اماکن حتماً از یک پنجره برای چرخش هوا استفاده کنند.
ابول نژادیان همچنین گفت: یکی دیگر از نگرانی‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای دهه آخر ماه رمضان است که خریدهای عید فطر و دید و بازدیدهای مربوط به آن امکان افزایش ابتلای مردم را قابل پیش‌بینی می‌کند.