برگزاری ۱۰۰ سوگواره ویژه محرم در یزد

احمد آخوندی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظظهار داشت: استان یزد هر سال در ماه‌های محرم و سفر با توجه به برگزاری آیین‌ها و مراسم عزاداری خاص مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. وی بیان کرد: امسال در سراسر استان یزد از اول محرم تا پایان ماه صفر بالغ بر ۱۰۰ برنامه و […]

احمد آخوندی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظظهار داشت: استان یزد هر سال در ماه‌های محرم و سفر با توجه به برگزاری آیین‌ها و مراسم عزاداری خاص مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.
وی بیان کرد: امسال در سراسر استان یزد از اول محرم تا پایان ماه صفر بالغ بر ۱۰۰ برنامه و سوگواره برگزار خواهد شد که برخی از این آئین‌ها و مناسک در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده‌اند.
آخوندی با اشاره به فعالیت چندین ساله کمیته گردشگری مذهبی و معنوی استان یزد در این ایام افزود: این کمیته از محرم سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را به صورت خودجوش و زیر نظر انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر استان، با هدف معرفی آیین‌های مذهبی یزد و کشور به گردشگران خارجی و داخلی به‌منظور مقابله با ایران هراسی و اسلام‌ستیزی آغاز کرد که از مهم‌ترین اقدامات آن اتخاذ تمهیدات لازم و فراهم کردن زمینه استقبال مطلوب از گردشگران یزد در مناسبت‌های مذهبی و به‌خصوص ماه محرم بوده تا فرهنگ دینی مردم این دیار را هرچه بهتر به جهانیان معرفی کنند.
وی با بیان اینکه حضور گردشگران خارجی و غیرمسلمان در ماه محرم در یزد، سبب آشنایی آنان با فلسفه قیام امام حسین (ع) و درک صحیح آموزه‌های دینی می‌شود، عنوان کرد: توجه به گردشگری مذهبی و جذب گردشگران خارجی از این طریق می‌تواند به توسعه گردشگری در یزد منجر شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تأکید بر اینکه گردشگران خارجی سفیران فرهنگی کشور هستند، گفت: در مناسبت‌های مذهبی برنامه‌ریزی خوب و گسترده برای این گردشگران، زمینه ترویج فرهنگ ناب یزد و پیشینه فرهنگی ایران اسلامی را ایجاد می‌کند.
آخوندی ادامه داد: گردشگری یزد به ویژه در ایام محرم، با توجه به نوع عزاداری مردمان این دیار که در اشعار پرمحتوا، سبک نوحه‌خوانی، هیئت‌های مذهبی آن نمود یافته، باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد که در این راستا در همه شهرستان‌های استان، امسال سوگواره‌هایی برنامه‌ریزی شده تا آیین‌ها و مراسم خاصی که در این دو ماه به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا در یزد برگزار می‌شود، به گردشگران معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ مورد از مراسم و آیین‌های مربوط به ماه محرم در استان یزد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: مراسم هشتم محرم شهرستان ابرکوه، مراسم روز عاشورا و نخل برداری حسینیه امام تفت، عزاداری و نخل برداری در تفت به‌عنوان طولانی‌ترین نخل‌برداری ایران، تعزیه در روستای توت اردکان، مراسم اجغه‌زنی بافق از مهم‌ترین مراسم مذهبی یزد در ماه محرم و صفر هستند که به ثبت ملی نیز رسیده‌اند و هر ساله گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و دنیا در این آیین‌ها شرکت می‌کنند.

منبع : مهر نیوز