تأکید بر نخبه‌پروری در حوزه/ نوآوری آیت الله محقق در مبانی فقه

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در همایش آموزگار فقاهت که ظهر پنج‌شنبه در تالار همایش‌های پژوهشکده علوم و معارف قرآنی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه علمیه باید به سمت نخبه پروری پیش برود زیرا که حرکت حوزه به این سمت موجب تربیت علمای بزرگ خواهد شد. وی با انتقاد […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در همایش آموزگار فقاهت که ظهر پنج‌شنبه در تالار همایش‌های پژوهشکده علوم و معارف قرآنی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه علمیه باید به سمت نخبه پروری پیش برود زیرا که حرکت حوزه به این سمت موجب تربیت علمای بزرگ خواهد شد.

وی با انتقاد از عدم نخبه پروری حوزه در زمان کنونی گفت: باید در این زمینه آسیب شناسی شود که چرا در گذشته که امکانات خاصی مانند امروز وجود نداشت اما حوزه علمیه دوره طلایی را در نخبه پروری پشت سر گذاشت اما امروز نمی‌تواند در این مسیر گام موفقی بردارد.

این مفسر قرآن تأکید کرد: طلبه‌ای که درس می‌خواند بر بال فرشته سوار می‌شود و طلبه‌ای که در راه کسب علم به بیراهه کشانده نشود و بازی نخورد و بازی ندهد از زمره کسانی است که برای کسب معرفت بر بال فرشته گام نهاده است.

وی اضافه کرد: طلاب علوم دینی، باید با اجتناب از طمع پول و مادیات، در راه و در مسیر پرواز در آسمان معارف دینی حرکت کنند.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: طلاب باید فارغ از توجه به مادیات به تحصیل و تحقیق علمی اهتمام داشته باشند و اگر در راه طلبگی، شخصی به سمت مادیات گرایش پیدا کند به جای رسیدن به ملکوت به تالاب می‌رود.

وی با اشاره به شاگردان برجسته آیت الله محقق داماد، عنوان کرد: شهید بهشتی، شهید مطهری، امام راحل و… از زمره شاگردان شجاع و مبرز این استاد بزرگ محسوب می‌شوند که این اشخاص نیز از شاخص‌های حوزه هستند.

اسلام دین نوآوری است

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه اسلام دین نوآوری است، بیان کرد: حوزه‌های علمیه نیز با توجه به اینکه علوم دینی به تشنگان معرفت می‌آموزد باید حرف‌های تازه داشته باشد.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی (ره) و آیت الله محقق داماد (ره) از زمره علمایی بودند که مسیر پرافتخار پرواز به سمت معارف دینی را با نوآوری‌های فراوان طی کردند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه برخی تألیفات به جا مانده از علمای بزرگ بسیار عمیق است، گفت: تألیفات صاحب جواهر به قدری عمیق است که درک مطالب آن نیازمند سال‌ها پشتوانه علمی و تفکر عمیق و تلاش و مداومت دارد.

وی ادامه داد: صاحب جواهر ملکوتی فکر کرده و با قلمی ملکوتی مطالبی را به نگارش در آورده که بالاتر از سطح بشر عادی است.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خویش مقام علمی امام موسی صدر را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: این شخصیت برجسته در درس‌های آیت الله محقق داماد با تواضع و ادب شرکت می‌کرد که نشان از پرمحتوا بودن و غنای علمی درس این عالم ربانی است.

خون شهیدان پاک کننده آلودگی اختلاس است

وی ادامه داد: اگر در زمان کنونی نظام اسلامی به اختلاس دچار شده به این دلیل است که الفبای انسانیت فراموش شده و نظام ملکوتی محقق نشده است.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: اگر نگاه ملکوتی وجود داشته باشد، نظام را به نظام ملکوتی تبدیل می‌کند و در چنین نظامی جای اختلاس وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در مقابله با ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها می‌شود از آفتاب و باران برای طهارت بهره برد اما درجایی که برخی آلودگی‌ها ازجمله استعار، استثمار، استبداد و استکبار وجود داشته باشد نمی‌شود از آفتاب و باران برای طهارت بهره برد و در این آلودگی‌ها تنها با خون شهدا پاک می‌شود.

مفسر قرآن کریم اضافه کرد: خون شهید بسیار ارزشمند است اما خداوند متعال به جای قسم به خون، به مرکب و جوهر علما قسم‌خورده است که نشان می‌دهد در پیشگاه خداوند قلم محققان و پژوهشگران و علما از خون شهدا هم ارزشمندتر است.