تاجیک: برای تیم‌ ملی بسکتبال کاری نکرده‌ایم/ در المپیک جوانان را بازی دهیم

ملی‌پوش سابق بسکتبال ایران گفت: ما برای موفقیت تیم‌ ملی در المپیک ‌کاری نکرده‌ایم ‌و هرنتیجه‌ای قابل قبول است، اما می‌توان‌ جوانان را به کار گرفت تا خودشان را نشان دهند. پویا تاجیک در گفت‌وگو با سردبیر پرس، درباره عملکرد تیم‌ ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱ اندونزی، توضیح داد: در پنجره […]

ملی‌پوش سابق بسکتبال ایران گفت: ما برای موفقیت تیم‌ ملی در المپیک ‌کاری نکرده‌ایم ‌و هرنتیجه‌ای قابل قبول است، اما می‌توان‌ جوانان را به کار گرفت تا خودشان را نشان دهند.
پویا تاجیک در گفت‌وگو با سردبیر پرس، درباره عملکرد تیم‌ ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱ اندونزی، توضیح داد: در پنجره دوم بازیکنان تیم تحت تاثیر شرایط کرونا بودند و متاسفانه عملکرد خوبی نداشتیم، اما در این دوره خوب بودیم و با دو برد به کار خود پایان دادیم. تیم عربستان تا حدودی ما را اذیت کرد ولی بچه‌ها توانستند بازی را کنترل کرده و به برد برسند. 
ملی‌پوش سابق بسکتبال ایران گفت: در یکی دو صحنه بازیکنان عربستان فشار آوردند تا نتیجه را جبران کنند که چند توپ بازیکنان ما لو رفت، اما با وقت استراحت بازی را کنترل کردیم. عربستان تیم خوبی ‌بود و بازیکنان جوانی داشت که خوب کار می‌کردند. البته یک مشکل دیگر هم این بود که ما قطر را با اختلاف بردیم و با خیالی راحت‌ وارد بازی با عربستان شدیم. در واقع اندکی مغرور ‌وارد زمین شدیم که این موضوع هم در روند بازی تاثیرگذار بود. شاید اگر در اواخر بازی تیم ما شرایط خوبی مثل دیدار با قطر داشت، دیگر احتیاجی نبود برای شکست پرس تمام زمین عربستان وقت استراحت بگیریم، اما بخاطر آن ذهنیت برنده که پس از بازی با قطر همراه تیم بود یک مقدار کار سخت شد. البته مهم این بود که بردیم و در چنین مسابقاتی که کار گره می‌خورد برنده شدن مهم است. 
او در پاسخ به این سوال که برای موفقیت تیم ملی بسکتبال در المپیک چه برنامه‌هایی نیاز است؟ توضیح داد: تفکرات را باید خیلی قبل‌تر انجام‌ می‌دادیم ‌چون وقتی می‌خواهیم برای المپیک‌ آماده شویم با چند بازی نمی‌توان کاری کرد. به عنوان‌ مثال، ما چند بازی با تیم‌هایی در حد تیم‌های آمریکا و فرانسه داشته‌ایم؟ یا اصلا در مجموع تیم‌ ملی چند بازی تدارکاتی داشته است؟ متاسفانه ما فقط وقتی یادمان می‌افتد برای تیم‌ ملی برنامه‌ریزی کنیم که مسابقات را پیش رو داریم. در طول سال چند بازی تدارکاتی برگزار می‌کنیم؟ ‌با برنامه‌ریزی کوتاه مدت پیشرفتی حاصل نمی‌شود. 
پیشکسوت بسکتبال ایران گفت: ما اگر پیشرفت می‌خواهیم باید بیست بازیکن را حدودا دو تا سه سال زیر نظر بگیریم و برای آن‌ها با تیم‌های بزرگ جهان بازی تدارکاتی فراهم کنیم که‌ حداقل ۶۰ بازی را انجام دهند. وسط لیگ، اول لیگ و آخر لیگ  هم فرقی ندارد. الان هم فقط بچه‌ها بروند در بازی‌های المپیک زحمت بکشند تا جوانان خود را نشان دهیم. نتیجه‌ای حاصل شود غیرت خودشان و مربیان است که با امکانات کم نتیجه گرفته‌اند. در واقع در تیم‌ ملی ایران یک تعداد بازیکن با استعداد است که بدون امکانات حرفه‌ای عازم المپیک می‌شوند.
او با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی‌ها برای تیم‌ ملی بسکتبال، تصریح کرد: ما برای تیم ملی کاری نکرده‌ایم و الان هم اگر لیست بازی‌های تدارکاتی تیم‌ ملی را ببینید تنها سه بازی داریم تا وارد المپیک شویم. البته خوب است که تن بازیکنان تیم‌ملی به تن حریفان اروپایی‌می‌خورد، اما برای موفقیت و کسب نتیجه در میدانی به بزرگی المپیک کافی نیست. به عنوان مثال الان اگر تیم ملی والیبال را در نظر بگیریم، ملی‌پوشان در لیگ ملت‌ها بازی می‌کنند و سرمربی آن‌ها بدون توجه به نتایج جوانان را به کار می‌گیرد تا برای المپیک آماده شوند که اتفاق خوبی است. مطمئنا اگر به استعدادهای والیبال و بسکتبال ایران رسیدگی شود حتی مدال المپیک هم دور از انتظار نیست.
تاجیک در پاسخ به این سوال که چه نتیجه‌ای در المپیک برای بسکتبال مناسب است؟ توضیح داد: از نظر من موفقیت این است که چند جوان خود را در این میدان بازی دهیم که خودشان را نشان دهند. همچنین امیدوارم بازیکنانی مثل صمد و حامد که چندین سال است زحمت کشیده‌اند به دور بعد برسند که اگر اینطور شود نتیجه غیرت و تلاش خودشان است. این نتیجه البته خیلی رویایی است و ما برای تیم ملی کاری نکرده‌ایم. با این امکانات نمی‌توان توقع زیادی داشت.
او در پایان گفت: شخصا برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم و بزرگترین هوادار آن‌ها هستم. امیدوارم زحماتشان با صعود به دور بعد المپیک‌ همراه شود هرچند که خیلی رویا پردازانه ‌است. با هر نتیجه‌ای باید از تیم ملی راضی بود چون امکانات قابل توجهی در اختیار آن‌ها قرار نداده‌ایم.
انتهای پیام
منبع : ایسنا