تبیین امور جهاد است/ هر جا ابهام باشد وظیفه، تبیین است

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره علت تاکید مقام معظم رهبری روی موضوع جهاد تبیین در این برهه از زمان اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری معمولاً با توجه به شرایط زمانی و منطقه‌ای القا می‌شود و شاید علت اینکه ایشان بارها روی این موضوع تاکید […]

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره علت تاکید مقام معظم رهبری روی موضوع جهاد تبیین در این برهه از زمان اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری معمولاً با توجه به شرایط زمانی و منطقه‌ای القا می‌شود و شاید علت اینکه ایشان بارها روی این موضوع تاکید داشتند این باشد که دشمن امروز در میدان جنگِ سخت ورود نمی‌کند زیرا می‌داند که توانش را ندارد و می‌داند که ما امروز به حمدالله در حوزه دفاع، قدرتمند و از هر زمان دیگری آماده‌تر هستیم لذا جرأت اقدام نظامی ندارند.

وی تاکید کرد: دشمنان ما، اگر خدای ناکرده ما در موضع ضعف قرار داشتیم هیچ تردیدی در اقدام نظامی علیه ما نمی‌کردند و به لطف خدا و با هدایت‌های مقام معظم رهبری ما از هر زمان دیگری آماده‌تر و قوی‌تر هستیم لذا از راه جنگ نرم وارد می‌شوند تا مردم را از این طریق اغوا و مأیوس کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زمانی که هجمه دشمن به صورت نرم است و به دنبال این است که حقایق برای مردم روشن نشود، راست و دروغ را با هم مخلوط کند، تحویل مردم دهد و مردم را ناامید و گمراه کند، شرایط ایجاب می‌کند که با بیان حقایق در مباحث دینی، معرفتی، اخلاقی، سبک زندگی و مباحث حکومتی دشمن را از جنگی که در آن ورود کرده و پیش رفته مأیوس و ناامید کند.

تبیین مباحث دینی و مواضع انقلاب رها نشده است

مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه عده‌ای مشغول تبیین مباحث دینی و مواضع انقلاب هستند و نمی‌توان گفت این حوزه رها شده است، گفت: اما آنچه آقا روی آن عنایت دارند این است که به کار تبیین به عنوان جهاد توجه شود زیرا این کار جهاد و به منزله جهاد و جنگ در مقابل دشمن است و باید به عنوان وظیفه و تکلیف در مقابل هجمه‌های دشمن به این مسئله نگاه شود. ما نیاز داریم افرادی در این میدان جهاد کنند و حقایق تبیین شود.

وی اضافه کرد: فرمایش آقا این نکته را تأیید می‌کند که تبیین امور، یک جهاد است و ما در میدان جهاد وظیفه تبیین حقایق را داریم. البته برخی نیز به این اقدام و توصیه به جهاد تبیین نگاه اداری داشتند و دنبال بودجه‌های سنگین بودند که حضرت آقا با آن مخالفت کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه جهاد تبیین در حد حرف نمانده و عده‌ای مشغول انجام آن هستند، خاطرنشان کرد: اما اینکه در میدان جهاد همه مشغول هستند و هر کسی گوشه‌ای از کار را می‌گیرد، محقق نشده است در حالی که همه باید احساس وظیفه و توجه کنند. جهاد در بیان، قلم و رسانه‌ها و کسانی که مخاطب و تریبون دارند مانند صدا و سیما نقش بسیار مهمی دارد.

هر جا ابهام باشد وظیفه، تبیین است

مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه هر جایی احساس شود ابهامی هست که ممکن است باعث سوءاستفاده شود نیاز به تبیین وجود دارد، عنوان کرد: تبیین در مقابل ابهام است و هر جایی که ابهامی وجود دارد یا وانمود می‌شود ابهامی هست آنجا وظیفه، تبیین است؛ هر جا ممکن است دستاویز دشمن باشد و اذهان مردم را مخدوش و منحرف و مردم را خسته و مأیوس کند باید ورود شود و کارشناسان دعوت شوند و در حد توان حقایق را در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبیین کنند.

وی ادامه داد: همانطور که در میدان جنگ فرماندهی برای افراد تعیین وظیفه می‌کند در جهاد تبیین هم باید فرمانده ای مشخص و یک جبهه نظامی تشکیل شود و فرمانده برای هر کسی و مطابق توان و امکاناتش وظیفه تعیین کند و در نهایت بر این اساس برنامه ریزی شود. همه ارگان‌های فرهنگی در این راستا مثل سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه وظیفه سنگین‌تر و سهم بیشتری برای مدیریت فضا خواهند داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر «انتشار حقایق با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق» بیان کرد: قطعاً اگر منطق و برهان ما قوی و قاطع باشد می‌تواند جذاب باشد و تحلیل‌های سست و ضعیف که پشتوانه منطقی ندارد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. ما اگر بتوانیم امروز با زینت عواطف انسانی این کار را انجام دهیم و عواطف انسانی را متوجه جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی و ایادی آنها در یمن و عربستان کنیم بخشی از جهاد تبیین محقق شده است.

جهادگر در میدان جنگ منتظر حمله دشمن نمی‌ماند

مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: ما نباید همیشه منتظر باشیم که به ما حمله کنند و ما دفاع کنیم. یعنی لازم نیست ما در موضع دفاع قرار بگیریم. کسی که جهاد می‌کند گاهی خودش حمله می‌کند. این گونه نیست ما منتظر باشیم آنها مسئله‌ای را مطرح کنند و ما پاسخ بدهیم؛ گاهی ممکن است ما اشکالات آنها را بگوییم و به نقاط ضعف آنها حمله کنیم.

وی افزود: یک جهادگر در میدان جنگ منتظر نمی‌ماند دشمن حمله کند و او پاسخ دهد. جهادگر در میدان جنگ نقاط ضعف دشمن و نقاط آسیب پذیر آن را شناسایی می‌کند و در زمان مناسب روی آن نقاط حمله و شلیک می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در جهاد تبیین باید کارشناسان برنامه ریزی کنند و نقاط ضعف دشمن را شناسایی کنیم. دشمنان ما در نقاط مختلفی مانند حوزه‌های معرفتی، عقیدتی، فکری، فرهنگی و اخلاقی نقاط ضعف دارند که با زینت عواطف انسانی و اخلاق می‌توان روی آنها متمرکز شد.

مجتهد شبستری در پایان خاطرنشان کرد: لازم است نقاط ضعف در حوزه خانواده، فرهنگ و تربیت را شناسایی کنیم و بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و در این راستا مفاهیم و فرهنگ اسلامی را به جوانان و افرادی که جویای معرفت اسلامی هستند عرضه کنیم. انشاالله خدا به جهادگران تبیین توفیق عنایت کند.
منبع : مهر نیوز