تجلی ارادت هنرمندان گلستان به امام حسین(ع)/استرآباد مهد تشیع است

سردبیر پرس- گروه استان ها: تکیه هنرمندان گلستان واقع در خانه تاریخی کبیر گرگان این شب‌ها حال و هوای دیگری دارد، نوای شعرخوانی و حسین حسین از این تکیه در محله دوشنبه‌ا به گوش می‌رسد. به مدت ۱۰ شب این تکیه محله عزاداری هنرمندان گلستانی و سایر مردم بوده و آنها در رثای سید و […]

سردبیر پرس- گروه استان ها: تکیه هنرمندان گلستان واقع در خانه تاریخی کبیر گرگان این شب‌ها حال و هوای دیگری دارد، نوای شعرخوانی و حسین حسین از این تکیه در محله دوشنبه‌ا به گوش می‌رسد.
به مدت ۱۰ شب این تکیه محله عزاداری هنرمندان گلستانی و سایر مردم بوده و آنها در رثای سید و سالار شهیدان اشک می‌ریزند.
این برنامه معنوی با همکاری حوزه هنری و صدا و سیمای مرکز استان در حال اجرا بوده و از رادیو گلستان پخش می‌شود.
در این ایام، هنرمندان به قرائت شعر، سرود و موسیقی آئینی، قصه گویی و خاطره گویی، تعزیه، پرده خوانی، نقالی و نمایش آئینی و رادیویی می‌پردازند.
برگزاری برنامه‌ها این شب‌ها به اوج خود رسیده و هنرمندان مختلفی از سرتاسر استان در این تکیه حضور می‌یابند و به شعرخوانی، نوحه سرایی و عزاداری می‌پردازند.
گلستان مهد تشیع
رئیس اسبق حوزه هنری گلستان در شامگاه هشتم محرم در این آئین اظهار کرد: گلستان مهد تشیع و منطقه استرآباد پایگاه شیعیان بوده است و نامیدن دارالمومنین برای این شهر به جا و شایسته است.
محمدرضا خاکپور افزود: هنرمندان باید نقش خود را در عزاداری امام حسین (ع) و محرم و بیان فضائل آن ادا کنند.
وی بیان کرد: بررسی نمایش نامه‌ها نشان می‌دهد که ۳۶ وضعیت نمایشی در دنیا وجود داشته که همه آنها در واقعه عاشورا اتفاق افتاده است.
خاکپور توضیح داد: تمام نمایش نامه‌ها از قرن ۱۶ و ۱۷ تاکنون بررسی شده و به ۳۶ وضعیت نمایشی رسیده‌اند که بیش از ۱۷ وضعیت در متن واقعه عاشورا اتفاق افتاده و سایر وضعیت‌ها در زمینه‌ها و نتایج و پیامدهای این واقعه قابل بررسی است.
رئیس اسبق حوزه هنری گلستان با بیان اینکه ادبیات نمایشی اساسی دارم داشته و بر اساس داستان است، عنوان کرد: امام حسین (ع) سوژه جذاب و جهانشمول بوده و می‌توانیم از زوایای مختلف این شخصیت را بررسی کنیم.
گفتنی است تکیه هنرمندان در خانه تاریخی کبیر از روز (یکشنبه ۹ مرداد) تا روز (دوشنبه ۱۷ مرداد) هر شب ساعت ۲۱ با اجری برنامه میزبان هنرمندان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) است و حضور عموم مردم در این تکیه آزاد بوده و علاقمندان می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.
منبع : مهر نیوز