تحریم‌ها در توسعه صنعتی کشور، پیش‌برنده و فرصت‌ساز بوده است

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» امروز (یکشنبه) در جریان برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سردبیر پرس افزود: صنعت یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی است و سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی کشورمان حدود ۴۷ درصد است. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: صنعتگران […]

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» امروز (یکشنبه) در جریان برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سردبیر پرس افزود: صنعت یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی است و سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی کشورمان حدود ۴۷ درصد است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: صنعتگران کشورمان از طریق توسعه زنجیره ارزش و توسعه ارتباطات، با استفاده از توان صنایع و فناوری داخلی بتوانند نقش موثرتری در اقتصاد داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید اراده کشور را بر صنعتی بودن و بهبود فضای کسب و کار تنظیم کرد، یادآور شد: تحریم‌ها و موانع صادراتی مانند اینکه نمی‌توان ال.سی باز کرد و با دیگر کشورها ارتباط گرفت، مهمترین مشکلات بخش صنعت را تشکیل می‌دهد.
روغنی ادامه‌داد: همچنین تعدد قوانین، خلق‌الساعه بودن برخی قوانین و مقررات، مانع‌تراشی برای صادرات، مشکلات مالیاتی، بانکی و تامین اجتماعی، عمده مشکلات داخلی صنعت را تشکیل می‌دهد که تاکنون تلاش‌های زیادی هم برای رفع آنها انجام شده است.
وی با اشاره به سکانداری «سیدرضا فاطمی امین» در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح‌کرد: اینکه وزیر صنعت در آغاز کار خود با تشکل‌ها و بخش خصوصی ارتباط می‌گیرد، نویدبخش ادامه راهی درخشان در این وزارتخانه است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین با اشاره به تشکیل نشدن ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید از حدود ۲ ماه پیش تاکنون، خاطرنشان‌کرد: این ستاد نقش مهمی در کمک به صنعت کشور و مانع‌زدایی از آن دارد.
وی اضافه‌کرد: امروز نیاز داریم تا در زمینه دیپلماسی اقتصادی، قوی‌تر از گذشته عمل کنیم و حتی اتاق ایران پیشنهاد کرده افرادی از بازرگانان، تولیدکنندگان و صنعتگران، به عنوان وابسته اقتصادی در سایر کشورها به صورت رایگان فعالیت کنند.
جزیره‌ای بودن قوانین و مقررات
روغنی گلپایگانی با بیان اینکه دولت و مجلس قوانین محکمی از جمله در موضوع حمایت از ساخت داخل دارند، گفت: جزیره‌ای بودن قوانین مانع اثربخشی و حل سایر مشکلات شده است و در هر مورد پیوست زیست‌محیطی، آمایش و استراتژی توسعه صنعتی نیاز است.
وی تاکید کرد:‌ باید ساختاری در کشور شکل بگیرد که همه موارد به صورت یکپارچه دیده شده و گسترش یابد.
پساکرونا دوره بهتری برای صنعت کشور
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین کرونا را تهدید برای جهان توصیف کرد که در این میان کشوری نظیر چین توانست با تبدیل آن به فرصت، رشد اقتصادی بالایی را رقم بزند.
وی اظهار داشت: در جریان کرونا شاهد بودیم برخی صنایع و خدمات مثل گردشگری آسیب زیادی دیده و در مقابل صنایع بهداشتی رشد خوبی تجربه کنند.
روغنی معتقد است: پساکرونا دوره بهتری برای صنعت کشور می‌تواند باشد، زیرا بسیاری شرکت‌ها با ورود به حوزه بازاریابی دیجیتال توانستند بهره‌برداری خوبی برای توسعه بازارهایشان داشته باشند.
به گزارش سردبیر پرس، بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت با حضور بیش از ۱۹۰ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای چین، ترکیه، آلمان و کشورمان آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه از امروز به مدت چهار روز (تا ۲۱ مهرماه)‌ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور بیش از ۱۹۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار می‌شود و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای علاقه‌مندان و صنعتگران است.