تحقق ۹۴ درصدی احداث گلخانه‌ها و محیط‌های کنترل شده

به گزارش سردبیر پرس به نقل از از وزارت جهاد کشاورزی، داریوش سالم پور گفت: سال گذشته برای احداث ۴۶۰۰ هکتار گلخانه و محیط‌های کنترل‌شده هدف‌گذاری کردیم که با همکاری و پیگیری‌ها در سطح ستاد، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، مهندسان مشاور، پیمانکاران و بانک‌های عامل، ۹۴ درصد از این اهداف معادل ۴۳۱۱ هکتار محقق شد. […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از از وزارت جهاد کشاورزی، داریوش سالم پور گفت: سال گذشته برای احداث ۴۶۰۰ هکتار گلخانه و محیط‌های کنترل‌شده هدف‌گذاری کردیم که با همکاری و پیگیری‌ها در سطح ستاد، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، مهندسان مشاور، پیمانکاران و بانک‌های عامل، ۹۴ درصد از این اهداف معادل ۴۳۱۱ هکتار محقق شد.
سالم پور افزود: با احداث ۴۳۱۱ هکتار گلخانه و محیط‌های کنترل شده در سال ۹۹ برآورد می‌کنیم که سطح گلخانه‌های کشور تاکنون به بیش از ۲۱ هزار هکتار رسیده باشد.
وی با بیان این که بخشی از این گلخانه‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: در سال گذشته از ۴۳۱۱ هکتار گلخانه احداث شده حدود ۱۶۵۰ هکتار آن به بهره برداری رسید و پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه نخست امسال مابقی این گلخانه‌ها به بهره‌برداری برسد.
مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور در عین حال گفت: بیش از ۹۰ درصد این سطح اجرایی مربوط به گلخانه‌های تجاری، بیش از ۷ درصد مربوط به سازه‌های فنی و سبک (سایبان‌ها) و حدود ۳ درصد مربوط به گلخانه‌های کوچک مقیاس است.وی بیشترین سطح توسعه گلخانه‌ها در سال گذشته را مربوط به استان‌های تهران با ۶۶۴ هکتار، اصفهان ۶۱۱ هکتار، آذربایجان شرقی ۳۴۷ هکتار، اردبیل ۳۲۹ هکتار، هرمزگان ۳۰۶ هکتار و خراسان رضوی ۲۸۸ هکتار عنوان کرد.
سالم پور، طرح گلخانه‌ها و محیط‌های کنترل شده کشور را جامع و در عین حال عام دانست و اذعان داشت: این طرح، گلخانه‌های بزرگ مقیاس، کوچک مقیاس، سایبان‌های کشاورزی، محیط‌های فناورانه مانند واحدهای قارچ‌های خوراکی را شامل می‌شود.
وی افزود: از آنجایی که ایران دارای اقلیم‌های مختلف و حتی میکرو اقلیم است، بنابراین سیاست‌ها و خط مشی ما این است که گلخانه‌ها و محیط‌های کنترل شده در مناطق مستعد و مناسب از نظر اقلیمی، دسترسی به زیرساخت‌ها و نزدیکی به بازارهای هدف مصرف داخلی و صادراتی توسعه پیدا کند.
سالم پور، طرح توسعه گلخانه‌ها را از طرح‌های اولویت‌دار و شاخص وزارت جهاد کشاورزی در حوزه افزایش بهره‌وری و تولید، افزایش کارایی و صرفه‌جویی آب عنوان کرد و گفت: این طرح از سال ۹۵ در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی نیز تصویب شده است.
وی افزود: تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی در کشور و در جهان، خشکسالی‌ها و افزایش جمعیت موجب شده ما از سیستم‌های سنتی کشاورزی دور شویم و به سمت سیستم‌های نوین کشاورزی که یکی از آن‌ها گلخانه‌ها است، حرکت کنیم.
مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور بیان داشت: تولید محصول در گلخانه‌ها علاوه بر افزایش عملکرد تولید و کارآیی آب، از خسارت‌های محیطی نیز تا حدودی جلوگیری می‌کند و ضایعات محصولات را به زیر یک درصد کاهش می‌دهد و از این رو، ساخت گلخانه‌ها حتی در کشورهایی مانند هلند و ترکیه که مشکل آب ندارند، دارای اهمیت است.