تحقیقات علمی با موضوع بررسی عوارض کووید ۱۹ روی مغز انجام شود

به گزارش سردبیر پرس به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در بازدید از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گفت: می‌توان با انجام آزمایشات و ارجاع محققان به این آزمایشگاه از معطل شدن بیماران جلوگیری کرد. پناهی ادامه داد: با استفاده از تمام ظرفیت‌های آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز می‌توان […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در بازدید از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گفت: می‌توان با انجام آزمایشات و ارجاع محققان به این آزمایشگاه از معطل شدن بیماران جلوگیری کرد.
پناهی ادامه داد: با استفاده از تمام ظرفیت‌های آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز می‌توان آن را به یک بازوی تحقیقاتی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات فنی کالیبراسیون دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها امکان چاپ مقاله در ژورنال‌ها با رتبه بالا نیست که می‌توان این مشکل را توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز رفع کرد.
پناهی با اشاره به دقت پژوهش‌ها در عارضه‌های مغزی که می‌تواند با تصویربرداری در موسسه‌هایی مثل آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز مشخص شود بیان کرد: می‌توان در خصوص مسائل و عارضه‌های پس از کووید و آسیب‌هایی که در اثر ابتلا به این بیماری به مغز وارد می‌شود مطالعه کرد.
در ادامه دکتر محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در خصوص نحوه انتصاب رئیس آزمایشگاه و هیئت امنا و تبادل نظر بین رشته‌های علوم پزشکی و علوم مهندسی صحبت و همچنین به نحوه‌ اختصاص فضا برای ساخت این موسسه اشاره کرد و گفت: تاسیس و راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز سریعترین پروژه دولتی بوده که تنها در مدت شش ماه تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در پاسخ به دکتر پناهی در خصوص امکان انجام پروژه‌های حیوانی گفت: تجهیزات آزمایشگاه دارای کویل‌های مخصوص حیوانات است و می‌توان در این آزمایش‌ها از آن‌ها استفاده کرد.
همچنین دکتر مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با بیان اینکه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، محلی برای دسترسی افراد متخصص و برجسته است افزود: باید به گسترش تجهیزات و افزایش بودجه آزمایشگاه کمک کرد؛ در حال حاضر این مرکز از تمام ظرفیت‌های وقت دهی و ارائه خدمات استفاده می‌کند. این امر می‌تواند گامی باشد برای ایجاد زنجیره‌ای از آزمایشگاه‌های ملی نقشه برداری مغز و انجام پروژه‌های بین رشته‌ای تا بتوان به ارائه خدمات بهینه پرداخت.

منبع : خبرگزاری مهر