تخت خالی برای بستری بیماران جدید کرونایی در سوادکوه نداریم

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، دکتر بهرام عادلانی بعدازظهر یکشبنه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا کنون ۱۴ هزار بیمار به بیمارستان شهدا سوادکوه با شرایط کرونایی مراجعه کردند، افزود: از این تعداد، یک هزار و ۴۰۰ نفر تاکنون بستری شدند و در حال حاضر نیز ۴۰ بیمار کرونایی […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، دکتر بهرام عادلانی بعدازظهر یکشبنه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا کنون ۱۴ هزار بیمار به بیمارستان شهدا سوادکوه با شرایط کرونایی مراجعه کردند، افزود: از این تعداد، یک هزار و ۴۰۰ نفر تاکنون بستری شدند و در حال حاضر نیز ۴۰ بیمار کرونایی در این بیمارستان بستری هستند و تنها در روز گذشته، ۲۰۰ بیمار کرونایی ویزیت شده است.
رئیس بیمارستان شهدای سوادکوه با بیان اینکه در طی تیر ماه سال جاری ۵۳ بستری بیمار کرونا در بیمارستان داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پر شده است و تخت خالی برای بستری جدید نداریم و مقرر شد تا ظرفیت بیمارستان را برای سرویس‌دهی افزایش دهیم و همچنین افرادی که آزمایش PCR آنها مثبت شده و درگیر ریه ندارند را بستری سرپایی کنیم؛ بدین شکل که روزانه برای دریافت دارو و برخی خدمات به بیمارستان مراجعه کنند و دیگر مراقبت‌ها در منزل انجام شود تا تخت لازم برای بیمارانی که نیاز مبرم به بستری دارند، فراهم شود.
وی با بیان اینکه کادر درمان از اسفند ۹۸ تاکنون درگیر این بیماری هستند، افزود: تا کنون همه کادر درمان این بیمارستان حداقل یک بار دچار این بیماری شده‌اند و حتی یکی از پرسنل بیمارستان ۳ بار درگیر این بیماری شده است.
این مسئول با اشاره به فرسایشی شدن بیماری و خستگی کادر درمان گفت: اگر مقرر باشد که پیک دیگری را تجربه کنیم، قطعاً جوابگو پذیرش بیماران نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه از نظر تجهیزات در حال حاضر مشکلی نداریم، به کمبود پرسنل تخصصی اشاره کرد و گفت: سعی کرده‌ایم این کمبود را با افزایش شیفت کاری جبران کنیم، هرچند این روش خود آسیب و خستگی زیادی برای کادر درمان در پی دارد.
عادلانی دو عامل شکستن چرخه انتقال را واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برشمرد و افزود: برای ایمنی از طریق واکسیناسیون نیاز داریم تا حداقل ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند که تاکنون این روند بسیار کند بوده است.
وی با اشاره به نوپا بودن ویروس کووید ۱۹ و تغییرات تظاهرات بالینی و نحوه شدت و سرایت آن و عدم شناخت نحوه درمان، بر لزوم رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد، گفت: با نگاهی به مردم می‌توان متوجه شد که ۹۰ درصد افراد پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند در حالیکه همه افراد حداقل یک نفر را در خانواده خود درگیر این بیماری داشته‌اند و با وجود آمار وحشتناک مرگ و میر روزانه بالای ۲۰۰ نفر در کشور، مردم نمی‌ترسند و همچنان در دورهمی، مراسمات و جشن‌ها و تجمعات شرکت می‌کنند.
رئیس بیمارستان شهدای شهرستان سوادکوه با بیان اینکه دولت باید تاکنون بخش اعظمی از مردم را واکسینه می‌کرد، ادامه داد: اکنون که این امر محقق نشده مردم باید با رعایت پروتکل‌ها از خود در برابر بیماری محافظت کنند.
بیماران پذیرش شده ۱۰۰ درصد افزایش یافت
وی با اعلام اینکه استان مازندران بعد از تهران بیشترین میزان بستری را داراست، این امر را ناشی از تردد مسافران دانست و گفت: در طی ۲۴ ساعت، بیماران پذیرش‌شده ما ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
عادلانی با بیان اینکه بسیاری از بیماران غیرکرونایی نیز به دلیل وجود کرونا از مراجعه به بیمارستان واهمه دارند، افزود: جداسازی صددرصدی ممکن نیست و علاوه بر این ظرفیت‌ها محدود است و امیدوارم به جایی نرسیم که به دلیل عدم تخت خالی وادار به انتخاب بیماران برای بستری شویم که البته اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، شاید به این وضع هم برسیم.
وی با اعلام اینکه در ابتدای شیوع کرونا ۳۰ تخت بستری و ۶ تخت آی. سی.یو برای بیماران کرونایی در بیمارستان اختصاص دادیم، افزود: پس از افزایش بیماری حدود ۲۰ تخت دیگر نیز به آن اضافه کردیم و در حال حاضر نیز ۱۰ تخت بستری سرپایی نیز اختصاص داده‌ایم و فعلاً از بیماری جلو هستیم اما اگر عدم رعایت پروتکل‌ها به این شکل ادامه یابد ممکن است دچار مشکل شویم چرا که با افزایش تخت، به دلیل خستگی کادر درمان کیفیت خدمات‌دهی کاهش خواهد یافت.
رئیس بیمارستان شهدا سوادکوه، با بیان اینکه نرخ فوت کرونا در این بیمارستان پایین‌تر از میانگین کشوری و جهانی بوده است، آن را کمتر از ۴ درصد برشمرد و این امر را ناشی از رسیدگی، زود اقدام کردن و توجه ویژه پس از بستری دانست و افزود: بیمارستان شهدای زیراب از نظر خدمات‌دهی دارای گرید A در استان مازندران است.
در ادامه این نشست، دکتر نصرالله رشیدی، رئیس مرکز بهداشت و درمان سوادکوه با بیان اینکه ما ۴ پیک را پشت سر گذاشتیم اما پیک پنجم دوباره یک تجربه جدید از بیماری کرونا بوده است، افزود: با وجودیکه مردم باید حساس‌تر از گذشته باشند اما ما با یک بی‌تفاوتی مواجه‌ایم و دلیل وقوع پیک پنجم، این بی‌تفاوتی و عدم رعایت پروتکل‌ها است.
وی با اشاره به تلاش کادر درمان برای مهار پیک چهارم، عدم رعایت پروتکل‌ها را غیرقابل بخشش دانست و گفت: با طولانی شدن این دوره‌ها، خدمات‌رسانی کاهش می‌یابد چراکه کادر درمان نیز تا جایی می‌تواند پیش رود و از آن پس باید جابجا شود اما به خاطر این شرایط و تخصصی بودن کار، امکان جابجایی هم وجود ندارد.
رشیدی میزان واکسیناسیون در شهرستان سوادکوه را ۱۰ تا ۱۲ درصد برشمرد و بیان اینکه واکسیناسیون زمانی اثرگذار است که بالای ۷۰ درصد جامعه واکسینه شوند، افزود: البته این امر زمانی اثرگذار است که فاصله تزریق نفر اول تا نفر آخر کوتاه باشد.
رئیس مرکز بهداشت و درمان سوادکوه با اعلام اینکه سوادکوه رتبه دوم استانی را در سرعت تزریق واکسن و رعایت شیوه‌نامه تزریق داراست، افزود: در حال حاضر در شهرستان افراد ۵۰ سال به بالا، هلال احمر، مجریان برگزاری انتخابات و افراد با بیماری خاص واکسینه می‌شوند.

منبع : مهر نیوز