تخریب بنای حاج باشی در اراک غیرقانونی نیست

یک منبع آگاه قضائی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به تخریب شبانه ملک حاج باشی در اراک، گفت: خانه احمدقلی خان حاج‌باشی که در انتهای خیابان جنت اراک واقع شده است در گذشته در لیست ثبت ملی کشور قرار گرفته بود ولی در بررسی‌هایی که از این ملک به عمل آمد از […]

یک منبع آگاه قضائی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به تخریب شبانه ملک حاج باشی در اراک، گفت: خانه احمدقلی خان حاج‌باشی که در انتهای خیابان جنت اراک واقع شده است در گذشته در لیست ثبت ملی کشور قرار گرفته بود ولی در بررسی‌هایی که از این ملک به عمل آمد از لیست ثبت ملی خارج شد.

وی ادامه داد: این ملک متعلق به دوران قاجار نیست و در ضمن مخروبه و غیر قابل تعمیر و ترمیم بوده است به همین دلایل از سوی شعبه ۱۴ دیوان عدالت کشوری از لیست ثبت ملی خارج شد.

این منبع آگاه قضائی تاکید کرد: این ملک متعلق به دوران پهلوی اول و متأسفانه غیر قابل تعمیر است، از این رو چون این ملک شخصی است، شهرداری می‌تواند بر اساس قانون ۱۱۰ شهرداری‌ها نسبت به تخریب ملک‌های مخروبه اقدام کند.

وی در پایان بیان کرد: هر چند بحث‌های متعددی درباره ارزش تاریخی این ملک مطرح می‌شود ولی با توجه به اینکه این خانه با حکم دیوان عدالت اداری کشور از ثبت ملی خارج شده و مخروبه است؛،شهرداری اراک تخلفی برای تخریب این ملک انجام نداده و بر اساس قانون اقدام به تخریب این خانه کرده است.

گفتنی است شهرداری اراک شب گذشته اقدام به تخریب کامل بنای حاج باشی کرد و این اقدام واکنش‌های متفاوتی را در اذهان عمومی و رسانه‌ها به دنبال داشت.