تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی پیگیری شود

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی عصر پنج شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در مقبره الشعرای تبریز با ابراز خرسندی از حضور در میان اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تبریزی‌هایی که در دوران مختلف مقابل استبداد و استکبار ایستادگی کردند چه کسی […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی عصر پنج شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در مقبره الشعرای تبریز با ابراز خرسندی از حضور در میان اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تبریزی‌هایی که در دوران مختلف مقابل استبداد و استکبار ایستادگی کردند چه کسی آن را به تصویر می‌کشد این به تصویر کشیدن هنر است و جلوه‌ای از به تصویر کشیدن، شعر است.
وی همچنین با اشاره به تأثیرات هنر گفت: هنر قالبی است که در این قالب می‌توان بسیاری از مفاهیم را به عصرها و نسل‌ها منتقل کرد.
آیت الله رئیسی افزود: یکی از قالب‌های هنر، شعر است اشعار هنرمندانه، پرمضمون، پرمفهوم و اثر گذار که می‌تواند در روشن گری و تفهیم مفاهیم عالی نقش ایفا کند و این قالب برای انتقال بهترین‌ها برای نسل بشر تأثیرگذار است.
وی یادآور شد: دلیل تجلیل از شعرای اثر گذار که جایگاه مداد العلما دارد این است که شهدا شهادت، ایثار و ایستادگی می پروارند و ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: شعر مقاومت و شهر دفاع مقدس فاخر است که در آن ایستادگی را با مفاهم و مضامین عالی سروده اند.
آیت الله رئیسی گفت: سوگندی که پرودگار متعال در قرآن کریم به قلم یاد کرده ارزش آن را نشان می‌دهد البته هر مسطوری مورد سوگند خدای تعالی نیست مسطوری که در خدمت تعالی انسان باشد قابل سوگند است.
وی افزود: این که شعر زیباست اینکه شعر در جان می‌نشیند و زیبایی می‌آفریند به دلیل زیبایی شعر است تا خود شعر، زیبا نباشد زیبایی خلق نمی‌کند کلام زیبا، زیبایی خلق می‌کند و این موضوع مهمی است.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه شعر، فرهنگ و هنر می‌تواند زیبایی خلق کند و هم خود زیبا باشد، گفت: شعر می‌تواند هم جلوه‌های زیبا خلق کند هیچ چیز در عالم زیبا نیست جز اینکه جلوه زیبا خلق کند.
وی بیان کرد: جلوه مال حضرت حق است آنچه است نور خداست و جلوه اوست و همانی است که شهریار و حافظ توانسته اند به این نکته برسند، درک کنند و هضم کنند و بتوانند در قلم بیافرینند و انتقال دهند و به ذهن‌ها و عصرها منتقل کنند.
رئیس جمهور در مورد طرح بازسازی و ساماندهی مقبره الشعرا گفت: این مکان باید توسعه داده شود این هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است شاید به ظاهر هزینه تلقی شود اما سرمایه گذاری است نسل جوان باید با شعر و هنر و فرهنگ پیشینیان آشنا شوند.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه نقش بانوان گرامی در همه عرصه‌ها ارزشمند است، گفت: بانوان ادبیات فاخری تولید کردند و باید مورد توجه قرار گیرد امروز جمعیت بانوان که در مسائل اجتماعی و فرهنگی حضور دارند و همچنین نقش آنها در این عرصه‌ها، مثال زدنی است که باید به تصویر کشیده شود.
وی همچنین به حضور وزاری خود در استان‌ها برای پیگیری امور اشاره کرد و افزود: انتظار ما از وزرای کابینه این است که مردمی واقعی باشند با مردم در مردم و از مردم باشند.
وی ادامه داد: دولت وظیفه خود می‌داند که حمایت مادی معنوی و حقوقی از اهالی فرهنگ، هنرف شعر و ادب کند حمایت‌های خوبی در ۲ سال گذشته شده و ادامه خواهد داشت.

منبع : مهر نیوز