تشکیل قرارگاه دیپلماسی غذایی در وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش سردبیر پرس به نقل از صداو سیما، سید جواد ساداتی‌نژاد در حاشیه سفر معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه به روسیه برای شرکت در مجمع اقتصادی خزر، تاکید کرد: در سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست مشترک امنیت غذایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر مطرح می‌شود […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از صداو سیما، سید جواد ساداتی‌نژاد در حاشیه سفر معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه به روسیه برای شرکت در مجمع اقتصادی خزر، تاکید کرد: در سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست مشترک امنیت غذایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر مطرح می‌شود و جمهوری اسلامی آمادگی دارد نقشه راه همکاری‌های این کشورها در این زمینه را تهیه کند.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر لنگر امنیت غذایی جهان هستند، گفت: افزایش ۸۰ درصدی حجم تجارت کشاورزی با روسیه نشانگر عزم جدی دو کشور در توسعه روابط کشاورزی و همچنین در راستای توسعه سیاست همسایگی دولت سیزدهم است. طبق برنامه‌ریزی‌ها ظرف یک سال آینده و در گام اول، حجم تجارت کشاورزی بین دو کشور تا ۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
وی گفت: به دنبال این هستیم تا با رایزنی‌های پیش روی در این مجمع مقدمات لازم برای برگزاری اولین نشست همکاری‌های کشاورزی بین ایران و روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر را فراهم کنیم. در همین راستا برای اولین بار و با تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی سامانه قرنطینه دو کشور ایران و روسیه به هم وصل می‌شود و در عین حال برنامه داریم تا با گسترش همکاری‌های دانشگاهی و علمی به تسهیل روابط دو کشور کمک شایان توجهی شود.
ساداتی‌نژاد با اشاره به توافقات و تفاهمات با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه‌های صادرات و واردات غلات و مرکبات، ادامه داد: نگاه کلی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم ایجاد امنیت غذایی پایدار برای مردم است که یکی از ابعاد آن توجه به تولید داخل است و در زمینه گندم دولت سیزدهم نشان داد که کاملاً به سمت امنیت پایدار غذایی حرکت می‌کند تا جایی که تمام شاخص‌های تولیدات کشاورزی از ابتدای دولت تا کنون مثبت بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با نگاه به تولید داخل در مسیر امنیت پایدار غذایی در حال حرکت هستیم، افزود: در اقلامی که در داخل تولید نمی‌شود نیز توانستیم نیازهای کشور را با واردات به موقع تأمین کنیم.
وی با تاکید براینکه هم اکنون میزان ذخایر راهبردی و کالاهای اساسی در دولت سیزدهم در تاریخ کشور بی سابقه است، تصریح کرد: پس از جنگ اوکراین کشورهای اروپایی دچار مشکلات بسیاری در تأمین کالاهای اساسی خود شدند و این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران با وجود اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها هیچ مشکلی در فراوانی کالا در کشور نداشت.
ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه پس از ۱۶ سال قرارگاه دیپلماسی غذایی در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد، گفت: در دولت سیزدهم توانستیم بازار سیب برای پاکستان را باز کنیم که در امنیت باغداران ایرانی در ۲۲ استان کشور بسیار حائز اهمیت است و همچنین بعد از ۶ سال صادرات مرغ به عراق انجام شده است و توانستیم به بازار کشور چین در بخش‌های لبنیات و مرکبات نیز ورود کنیم. در همین مسیر تعاملات با کشورهای حاشیه خزر نیز بازارهای جدیدی را برای کشاورزان ایرانی ایجاد می‌کند.
گفتنی است دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو در حال برگزاری است.