تصمیمات بحران ساز برای گندم/ طراحی «صف نان» کلید خورد

سردبیر پرس، گروه استان‌ها- محمد چراغعلی: گندم، کالای اساسی کشور این روزها دستمایه تصمیماتی در هیأت دولت شده است که به نظر می‌رسد در حال تدارک بحران اقتصادی جدید و طراحی صف دیگری در جامعه هستند. کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه کشاورزی هشدار می‌دهند اگر دولت در تصمیم خود برای قیمت گذاری گندم تجدید نظر […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها- محمد چراغعلی: گندم، کالای اساسی کشور این روزها دستمایه تصمیماتی در هیأت دولت شده است که به نظر می‌رسد در حال تدارک بحران اقتصادی جدید و طراحی صف دیگری در جامعه هستند.

کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه کشاورزی هشدار می‌دهند اگر دولت در تصمیم خود برای قیمت گذاری گندم تجدید نظر نکند نه تنها بحران اجتماعی و اقتصادی پیش رو خواهیم داشت بلکه شاهد تشکیل صف‌های طولانی نان خواهیم بود.

در آخرین تصمیم وزارت جهاد، قیمت خرید تضمینی گندم برای هر کیلو چهار هزار تومان اعلام شده که البته نسب به سال گذشته که کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان بود، رشد خوبی داشته اما این قیمت با میزان رشد نهاده‌های کشاورزی و تجهیزات مورد نیاز همخوانی ندارد.

به گفته کشاورزان و فعالان اقتصادی، قیمت تمام شده کاشت گندم برای کشاورزان به ازای هر کیلو در بهترین شرایط کیلویی چهار هزار و ۹۰۰ تومان تمام می‌شود که این عدد بدون در نظر گرفتن هیچ حاشیه سودی کیلویی ۹۰۰ تومان بیشتر از قیمت خرید تضمینی دولت است.

به عبارت دیگر فروش گندم به دولت نه تنها درآمدی برای کشاورز ندارد بلکه تمام زحمات او را برباد خواهد داد لذا محصول وارد چرخه اقتصادی و تأمین امنیت غذایی کشور نمی‌شود.

این تصمیم تا اکنون با اعتراض تمام فعالان حوزه اقتصادی، تصمیم گیران و چهره‌های مطرح استان گلستان و کشور شده است.

تصمیم وزارت جهاد گندم را خوراک دام می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گرگان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، ضمن عذرخواهی از کشاورزان اظهار کرد: متأسفانه در اتاق نتوانستیم خواسته کشاورزان را مطالبه کنیم ولی مکاتبات زیادی را با اعضای هیأت دولت و مجلس داشته‌ایم.

علی محمد چوپانی افزود: معاون اول رئیس جمهور در سفر خود به گرگان به ما پاسخ دادند، سال گذشته دولت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم وارد کرد که تنی ۲۷۷ دلار برای آن هزینه شد که با ارز نیمایی هر کیلو شش هزار و ۵۶۵ تومان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه از وزارت جهاد خواستیم قیمت گندم را با تعرفه وارداتی آن محاسبه کند، گفت: اعلام کردیم قیمت خرید تضمینی چهار هزار تومانی رزق مردم را تهدید می‌کند و گندم را به سمت خوراک دام می‌برد؛ حتی به رهبر معظم انقلاب، نماینده ولی فقیه در استان، رئیس مجلس و استاندار هم نامه زدیم.

حداقل قیمت گندم معادل تعرفه وارداتی شود

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با تاکید بر اینکه دولت نباید سیاست یک بام و دو هوا داشته باشد، افزود: قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی را براساس ارز نیمایی و قیمت FOB جهانی (قیمت براساس تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ) تعیین شده؛ وقتی این حق را برای پتروشیمی و فولاد در نظر گرفتید برای کشاورز هم باید در نظر بگیرید.

وی با بیان اینکه صنایع فولاد و پتروشیمی هم از یارانه دولت و نیروی انسانی ارزان استفاده می‌کند، گفت: باید همین نگاه را برای کشاورزان هم که تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند در نظر بگیرند.

وزارت جهاد حاضر نیست براساس واردات خودش تعرفه گندم را پرداخت کند و در واقع کشاورز ما دارد به دولت سوبسید می‌دهد در حالی که اتحادیه اروپا برای گندم ۲۰ درصد یارانه می‌دهد چوپانی حداقل قیمت گندم را شش هزار و ۵۶۵ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: با این کسب درآمد کشاورز می‌تواند مکانیزاسیون خود را به روز کند ولی دولت دارد با لجبازی مشکل ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با تصمیم غیر عادلانه دولت مبارزه خواهد کرد، توضیح داد: دولت دچار تعارض منافع شده است؛ می‌گوید یارانه گندم را ۲۲ هزار تومان پیش بینی کرده و چون خودش خریدار گندم است حاضر نیست براساس واردات خودش پرداخت کند و در واقع کشاورز ما دارد به دولت سوبسید می‌دهد در حالی که اتحادیه اروپا برای گندم ۲۰ درصد یارانه می‌دهد.

وی با گلایه از اینکه دولت می‌داند ارز ندارد چرا اینگونه قیمت می‌دهد، خاطرنشان کرد: پایه مشاورانی که این نظر را در دولت جا انداخته‌اند یقیناً در دشمن است.

هشدارهای بخش خصوصی و جامعه کشاورزی نسبت به قیمت گذاری جدید این است که تعرفه چهار هزار تومانی گندم را از چرخه اقتصادی نظام خارج و خوراک دام می‌شود. زیرا قیمت خریداری شده توسط صنایع این بخش بیشتر از قیمت دولت است.

دولت می‌داند ارز ندارد چرا اینگونه قیمت می‌دهد به همین دلیل پایه مشاورانی که این نظر را در دولت جا انداخته‌اند یقیناً در دشمن است

در همین رابطه نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور به خبرنگار سردبیر پرس، گفت: نهاده‌ها گران شده؛ دولت سم و ادوات را گران کرده؛ با این همه افزایش قیمت، نرخ چهار هزار تومانی منطقی نبوده و برای کشاورز ضرر است.

علی قلی ایمانی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند با این قیمت گندم را از کشاورز بخرد، افزود: در بازار گندم را پنج هزار و ۵۰۰ تومان و برای خوراک دام تا شش هزار و ۵۰۰ تومان هم خریداری می‌کنند و با این روند همه گندم خوراک دام می‌شود.

تصمیم دولت کشور را به سمت وابستگی به واردات گندم می‌برد

وی اضافه کرد: دولت هم اعلام کرده تا شش ماه اول سال فقط ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌دهد و در قانون برای شش ماه دوم چیزی اعلام نشده است لذا الان همه تولید کننده‌های وابسته به گندم مشغول خرید و ذخیره هستند.

ایمانی هشدار داد که قیمت‌گذاری کنونی، کشور را به سمت واردات گندم خواهد برد زیرا تعرفه وارداتی هم شش هزار تومان اعلام شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از هشت هزار تومان هزینه خواهد داشت با این حال دولت قیمت خرید تضمینی را نصف آن اعلام کرده که بسیار اقدام عجیبی است.

دبیر خانه کشاورز گلستان یادآور شد: کشاورز با این قیمت می‌تواند ۲۰ درصد سود کند و هرچه از این عدد پایین‌تر بیاید سود کشاورز کم و چهار هزار تومان هم تماماً برای کشاورز ضرر خواهد داشت.

قیمت ۸ هزار تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد

تعرفه خرید تضمینی دولت اعتراض نماینده‌های مجلس را هم به همراه داشته است. رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آبادکتول و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار بازنگری در قیمت چهار هزار تومان شد و به خبرنگار سردبیر پرس گفت: به نظر می‌رسد قیمت هشت هزار تومان برای خرید گندم مناسب است و می‌تواند برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

نوروزی اضافه کرد: تصمیم بر این شد که قیمت گندم در دست دولت نباشد و با تشکیل شورایی که متشکل از دو نفر از کشاورزان، دو نفر از نظام مهندسی و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون کشاورزی و نماینده ملی حضور داشته باشند تا بتوانند قیمت مناسبی برای خرید گندم انتخاب کنند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای همسایه از جمله عراق، گندم از کشاورزان به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری می‌شود، ادامه داد: با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت و همچنین قیمت صعودی ادوات کشاورزی در دو سال اخیر، قیمت چهار هزار تومانی برای کشاورز به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

نوروزی ابراز کرد: همچنین کشاورزان نیز تمایلی ندارند گندم خود را با قیمت چهار هزار تومان به دولت تحویل دهند و این موضوع را نیز ما به دولت اعلام کرده‌ایم.

استمداد از رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از تبعات قیمت گندم

هشدار نسبت به قیمت گذاری گندم و بی تفاوتی دولت به تبعات آن موضوع را به دفتر امام جمعه گرگان هم کشاند. آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان طی نامه‌ای به محضر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشکلات کشاورزان و تبعات ناشی از قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم را اعلام و از ایشان درخواست صدور اوامر لازم برای حل این مشکل کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در این نامه آورده است: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان که موجب بی رغبتی آنان در تولید می‌شود، قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم از سوی دولت محترم است. با این قیمت کشاورزان برای کاشت این محصول اساسی بی رغبت شده و به سوی کاشت محصولات با صرفه اقتصادی بیشتر، گرایش پیدا خواهند کرد و در نتیجه نیازمند واردات بیشتر این محصول خواهیم شد.