تعمیرات پالایشگاه‌ها، علت اصلی کاهش تولید بنزین است

در روزهای گذشته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در نشست خبری خود گفت: میزان مصرف بنزین در آبان ماه ۹۰ میلیون لیتر در روز و میزان تولید بنزین کشور حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز است. با توجه به اینکه پیش از این ظرفیت ۱۱۵ میلیون لیتری در تولید بنزین به ثبت […]

در روزهای گذشته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در نشست خبری خود گفت: میزان مصرف بنزین در آبان ماه ۹۰ میلیون لیتر در روز و میزان تولید بنزین کشور حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز است. با توجه به اینکه پیش از این ظرفیت ۱۱۵ میلیون لیتری در تولید بنزین به ثبت رسیده بود، حرف و حدیث‌هایی درباره علل کاهش تولید بنزین در کشور منتشر شد.
در همین راستا ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس درباره علت کاهش تولید بنزین در کشور گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از تولید بنزین پالایشگاه‌ها ندارم ولی به طور کلی کاهش تولید بنزین یا سایر فراورده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد و حاصل یک دلیل تنها نیست.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی که می‌تواند باعث کاهش تا ۲۹ درصد باعث کاهش شود، اوورهال یا همان تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها است. به طور مثال در روزهای گذشته ما از پالایشگاه‌های بندرعباس و اراک بازدید کردیم و مشاهده کردیم که چگونه بیش از ۲ هزار نفر این پروژه سنگین را در کمتر از یک ماه باید انجام دهند.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش ادامه داد: افزون بر این دلیل باید توجه داشت که پالایشگاه‌ها ۶ فراورده اصلی و بیش از ۴۰ فراورده ویژه را تولید می‌کنند که در حالت عادی هم بعضی وقت‌ها دستور میاید که تولید یک محصول مانند بنزین را کم کنید و فلان محصول را افزایش دهید. این بحث با توجه به نیاز کشور تعیین می‌شود.
عاشوری در تشریح دلیل سوم گفت: همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی انبارها هم از دیگر دلایلی است که باعث تغییر در تولید پالایشگاه‌ها می‌شود. به طور مثال گاهی ظرفیت ذخیره‌سازی لوبکات یا VB پر می‌شود و مسئولین پالایشگاه تصمیم می‌گیرد که فراورده دیگری را جایگزین کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش مصرف در پایان سال، امکان افزایش تولید بنزین وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: در پالایشگاه‌ها می‌توانیم فراورده‌ها را با هم جایگزین کنیم ولی امکان افزایش ظرفیت نهایی تولید وجود ندارد و دولت اگر چنین انتظاری داشته باشد قادر به برآورده کردن آن نیستیم و برای افزایش ظرفیت پالایشی نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت است.
عاشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت صادرات فراورده‌های نفتی گفت: صادرات در تمامی فراورده‌های نفتی جریان دارد، ولی راجع به ۶ فراورده اصلی که مدیریت آن در اختیار دولت است اطلاعاتی نداریم.
منبع : مهر نیوز