تفاهم نامه حمل و نقل ریلی با کشورهای آسیای میانه امضا شد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، در آستانه سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به ترکمنستان برای برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق آباد، نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توافقنامه‌ای ریلی با همتایان ترکمنستانی و قزاقستانی به امضا رسانده اند. امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، در آستانه سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به ترکمنستان برای برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق آباد، نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توافقنامه‌ای ریلی با همتایان ترکمنستانی و قزاقستانی به امضا رسانده اند.
امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار سردبیر پرس درباره توافق نامه‌های حمل و نقلی ایران با کشورهای عضو سازمان اکو اظهار کرد: جلسات متعددی در سطح کارشناسی و همچنین در سطح وزارتی میان وزارت خانه‌های حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در جریان است.
جزئیات توافق نامه تبادلات ریلی ایران-ترکمنستان ۰ قزاقستان از دو مسیر
وی افزود: یکی از کریدورهایی که ذیل اکو تعریف شده، کریدور KTI (قزاقستان-ترکمنستان-ایران) است. این کریدور یک سابقه طولانی دارد و اسناد این تفاهم نامه میان ۳ کشور مذکور تبادل شده است.
ترفع ادامه داد: از سوی دیگر ما از دو مسیر میان کشورهای ایران-قزاقستان-ترکمنستان دسترسی ریلی برقرار کرده ایم؛ یکی مسیر مستقیم از اینچه برون به ترکمنستان و سپس قزاقستان است و دیگری مسیر غیر مستقیم از سرخس به ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان رابطه برقرار کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: خط ریلی ما از طریق سرخس به ترکمنستان، امکان اتصال به جین را دارد و از طریق اینچه برون به روسیه می‌رسد که یک مسیر حمل و نقلی مهم محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه خط ریلی اینچه برون به ترکمنستان، به بندر آکتائو در قزاقستان هم متصل می‌شود.
مدیرکل تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی امضای مجدد تفاهم نامه ریلی ایران-ترکمنستان-قزاقستان را به جهت تأکید بیشتر بر ادامه همکاری‌ها دانست و یادآور شد: آنچه در نهایت از این تفاهم نامه‌ها بهره مند می‌شود، بخش خصوصی است و دولت راه را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی فراهم می‌کند که احتمالاً از گشایشی که بعد از امضای این تفاهم نامه ایجاد خواهد شد، بهره مند می‌شود.
وی درباره کریدورهای جاده‌ای ایران با اعضای اکو نیز اظهار داشت: توافق نامه عشق آباد در این خصوص وجود دارد اما ارتباط جاده‌ای ما با ترکمنستان فعلاً به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای این کشور از سوی دولت مرکزی برای جلوگیری از شیوع ویروس، به صورت تبادل تریلر و یدک به یدک است؛ تریلرها از کشنده جدا شده و پس از ارسال کالا به مقصد، بار دیگر به یدک کش که در مرز منتظر مانده، برگشته و متصل می‌شود.
نقش اجلاس شانگهای در افزایش تبادلات جاده‌ای ایران با آسیای میانه
ترفع درباره اینکه بعد از اجلاس شانگهای، گشایشی در روابط ایران و ترکمنستان ایجاد شد یا خیر؟ بیان کرد: بعد از اجلاس شانگهای بود که پیرو گفت وگوهای طرفین، مرز جاده‌ای اینچه برون علاوه بر مرز ریلی بازگشایی شد؛ تبادلات تریلری ما با کامیون‌های ترکمنستانی صرفاً در مرزهای سرخس و لطف آباد بود که اخیراً اینچه برون هم به آن اضافه شده است. طرفین این اراده را دارند که تبادلات بیشتر شود؛ اما تصمیم دولت عشق آباد این است که برای جلوگیری از شیوع کرونا، اتباع خارجی را نپذیرد؛ در حال مذاکره هستیم تا این محدودیت‌ها را برطرف کنیم.
تبادلات دریایی ایران با قزاقستان و روسیه با استفاده از کشتی‌های رو-رو آغاز شد
این مقام مسئول در خصوص تبادل دریایی ایران و قزاقستان از طریق بنادر شمالی ایران با بندر آکتائو گفت: در حال حاضر این روابط برقرار شده و ما با استفاده از راه اندازی کشتی‌های رو-رو (کامیون بَر) شاهد ارتباط دریایی میان بنادر شمالی ایران با بنادر آکتائوی قزاقستان و بنادر روسیه هستیم؛ سایر کشتی‌های باربری هم که مرتبط به کشتیرانی دریای خزر است، از قبل در دریای خزر فعال بوده اند.
منبع : مهر نیوز