تلاش وزیر دفاع آمریکا برای صحبت با مقامات نظامی چین ناکام ماند

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رویترز، مقامات پنتاگون مدعی هستند که تلاش های «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا برای ارتباط گرفتن با ژنرال های بلندپایه ارتش چین، ناکام مانده است. آغاز دوره زمامداری جو بایدن دموکرات در آمریکا، به منزله شروع دور جدیدی از تنش ها میان واشنگتن-پکن است که دایره آن از […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رویترز، مقامات پنتاگون مدعی هستند که تلاش های «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا برای ارتباط گرفتن با ژنرال های بلندپایه ارتش چین، ناکام مانده است.
آغاز دوره زمامداری جو بایدن دموکرات در آمریکا، به منزله شروع دور جدیدی از تنش ها میان واشنگتن-پکن است که دایره آن از نقض تمامیت ارضی چین در محدوده تنگه تایوان تا اتهام های حقوق بشری و در نهایت ماجراجویی ناوهای آمریکایی در دریای چین جنوبی، گسترش می یابد.
با این حال، به رغم این اختلاف نظرها که پیش از روی کار آمدن بایدن هم وجود داشت؛ مقامات نظامی دو کشور تلاش می کردند تا راه های ارتباطی را حفظ کنند.
به ادعای یک مقام نظامی آمریکا، پنتاگون می خواهد مطمئن شود که گفتگوها در سطح مناسبی ادامه پیدا خواهد کرد.
یک مقام دیگر پنتاگون مدعی شد که در دولت بایدن این بحث مطرح است که آستین باید با «شو کیلیانگ» معاون کمیته نظامی مرکزی چین یا «وِی فنگ هه» وزیر دفاع چین گفتگو کند اما تمایل آنها بیشتر روی دیدار با کیلیانگ متمرکز است چرا که فکر می کنند که او ارتباط نزدیکتری با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین دارد.
دولت پکن هنوز به ادعای پنتاگون مبنی بر ناکامی در برقراری ارتباط با مقام های نظامی چین واکنشی نشان نداده است اما طی هفته گذشته، جولان رزم ناوهای آمریکایی در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی، هشدار پکن و ابراز نگرانی از بابت به مخاطره افتادن صلح و ثبات منطقه را در پی داشت.