تهاتر صادرات کیوی با واردات میوه‌های گرمسیری

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور حمایت از صادرات کیوی، بحث تهاتر این محصول با واردات میوه‌های گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) مورد درخواست و پیگیری بوده که در دست اقدام است. به گزارش سردبیر پرس، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی‌مقدم – […]

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور حمایت از صادرات کیوی، بحث تهاتر این محصول با واردات میوه‌های گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) مورد درخواست و پیگیری بوده که در دست اقدام است.

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی‌مقدم – مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی – درباره تولید کیوی در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تن کیوی در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ‌جاری نیز این میزان کیوی تولید شود.
وی افزود: گیلان، مازندران و گلستان استان‌های تولید کننده کیوی هستند که دو استان مازندران و گیلان بیشترین میزان سهم تولید کیوی رو در کشور دارا هستند.
مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری با اشاره به کشورهای مهم تولید کننده این محصول یادآور شد: در دنیا حدود ۴.۵ میلیون تن سالانه کیوی تولید می‌شود که ایران رتبه چهارم تولید رو بعد از چین، ایتالیا و نیوزیلند به خود اختصاص داده است.
وی افزود: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هشت ماهه سال جاری این محصول حدود ۱۰۳ هزار تن با ارزش تقریبی ۶۰ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزشی ۳۳ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم، البته زمان مناسب برداشت این محصول پس از مهر ماه است، بنابراین قسمت اصلی صادرات پس از این ماه انجام می‌شود.
جلیلی‌مقدم به حمایت‌های انجام شده برای این محصول نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌ جاری، حمایت از ایجاد باغ مادری کیوی به منظور تولید نهال اصیل، سالم و استاندارد، واردات ارقام تجاری جدید، ایجاد باغ سازگاری و الگویی، شناسنامه‌دار کردن باغات کیوی انجام شده است.
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری تصریح کرد: به منظور حمایت از صادرات این محصول، بحث تهاتر آن با واردات میوه‌های گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) مورد درخواست و پیگیری بوده و در این راستا اگر کشوری، به دلیل مسایل غیرفنی، محدودیتی برای واردات محصول داشته باشد، واردات میوه‌های گرمسیری از آن کشور انجام نشود.
به گفته وی، با توجه به توان تولیدی کشور و کیفیت محصول کیوی و همچنین سلامت این محصول و ارزش غذایی آن به سبب دارا بودن ویتامین سی و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، کشورهای زیادی متقاضی واردات آن هستند که ضرورت دارد به جهت حفظ بازارهای موجود و توسعه صادرات استانداردهای بین‌المللی مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام

منبع : ایسنا