توافق و تملک باغ شریعت را همزمان به پیش می‌بریم

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حمید لطف‌اللهیان شامگاه چهارشنبه در اولین جلسه رسمی شورای شهر در سال جدید اظهار کرد: در لبیک به منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ما نیز در مجموعه شهرداری تلاش می‌کنیم تا امسال با رفع موانع پشتیبانی لازم را از طرح‌های توسعه‌ای و در مسیر […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حمید لطف‌اللهیان شامگاه چهارشنبه در اولین جلسه رسمی شورای شهر در سال جدید اظهار کرد: در لبیک به منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ما نیز در مجموعه شهرداری تلاش می‌کنیم تا امسال با رفع موانع پشتیبانی لازم را از طرح‌های توسعه‌ای و در مسیر تحول شهر اردبیل انجام دهیم.
وی تصریح کرد: ما سعی خواهیم کرد تا از فصل کاری ۱۴۰۰ به نحوه مطلوب و در اجرای پروژه‌های متعدد استفاده کنیم تا در پایان فصل کاری و اتمام مأموریت شهرداری در سال ۱۴۰۰ کارنامه‌ای درخشان برای مردم به یادگار بگذاریم.
شهردار اردبیل اولویت امسال شهرداری را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با اولویت در مناطق مختلف شهر اعلام کرد و گفت: اهتمام جدی داریم تا با مساعد شدن شرایط جوی پروژه‌های عمران و توسعه فضای سبز با جدیت دنبال شده و در کوتاه‌ترین زمان بهره‌برداری از این پروژه‌ها را به نفع شهر و شهروندان شاهد باشیم.
لطف‌اللهیان افزود: بر اساس بودجه تصویب شده در شورای شهر از ابتدای امسال طرح‌ها و پروژه‌های متعدد شهری را با تأمین اعتبار و منابع مورد نیاز در دستور کار اجرا قرار دادیم و امیدواریم در پایان سال در تحقق اهداف بودجه‌ای و برنامه‌ریزی موفق عمل کنیم.
تبدیل باغ شریعت به باغ عمومی شهر اردبیل
وی به تعیین تکلیف باغ شریعت به عنوان یک پروژه طولانی مدت و قابل پیگیری در مجموعه شورا و شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: با هدف افزایش سرانه فضای سبز و ارتقا زندگی شهروندان، در صدد توافق و یا تملک باغ شریعت از طریق ماده ۹ هستیم تا تمام کاربری این فضا به باغ شهر اردبیل و فضای سبز تبدیل شود.
لطف‌اللهیان مساحت باغ شریعت را ۹ هکتار اعلام کرد و گفت: تملک باغ شریعت مراحل پایانی حقوقی را سپری می‌کند و با تصویب شورای شهر ما مصمم هستیم تا در صورت عدم توافق تملک را از طریق ماده ۹ انجام داده و مبلغ مورد نظر را بر اساس کارشناس رسمی دادگستری به حساب دادگستری واریز کنیم تا به شکل صد درصد این فضا در اختیار شهرداری قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما به صورت همزمان هم تملک و هم توافق این پروژه را در کنار طراحی مناسب باغ شریعت بعد از در اختیار گذاشتن شهرداری به پیش می‌بریم که قطعاً این امر می‌تواند نقطه عطفی در تحولات شهری و یادگار ارزشمند از شورا و شهرداری در دوره پنجم باشد.
لطف‌اللهیان اضافه کرد: ما مداخله‌ای در بحث حقوقی نداریم ولی مباحث اساسی در این بخش به پیش می‌رود و امیدواریم در کنار باغ شریعت مراحل قانونی تملک پادگان اردبیل نیز به پیش برود تا با یک اجماع کامل و همراهی مسئولان کشوری و استانی بتوانیم این فضا را نیز در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: تملک پادگان اردبیل نیز مراحل نهایی طرح در شورای عالی معماری را سپری می‌کند و انتظار می‌رود به صورت شایسته هم تملک باغ شریعت و هم توافق پادگان اردبیل را شاهد باشیم.
لطف‌اللهیان دلیل انصراف سرمایه‌گذاران از اجرای برخی پروژه‌های شهری را عدم توجیه اقتصادی و سودآور نبودن این طرح‌ها اعلام کرد و گفت: گاه شرایطی به دلیل شیوع کرونا به وجود می‌آید که سرمایه‌گذار فضا را مساعد برای اجرای طرح توسعه‌ای نمی‌داند و از همین رو انصراف خود را اعلام می‌کند که قرار شد در مهلت شش ماهه اعلام انصراف و انتخاب سرمایه‌گذار جدید انجام شود.
وی به موضوع با اهمیت حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل اصلی و زیرساخت توسعه رعایت حقوق شهروندی است که در این زمینه هم حقوق شهر و هم شهروندان باید مراعات شود.
لطف‌اللهیان تصریح کرد: شهرداری لایحه‌ای را در حال تدوین دارد تا هم مباحث حقوق شهر و هم شهروندان مورد توجه قرار گیرد چرا که شهر نیز به عنوان یک موجود زنده خارج از شهروندان و مسائل مطرح شده در این زمینه نیست.
وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: باید گام‌های اساسی در زیست مناسب شهری برای شهروندان به وجود آوریم تا امکان توسعه و ارتقا زندگی شهروندان به وجود آید.
دیواره شورابیل در طوفان اخیر امتحان خود را پس داد
شهردار اردبیل به موضوع غرق شدن کشتی تفریحی در دریاچه شورابیل بر اثر وزش تندباد در هفته‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: آتش‌نشانی را موظف کردیم تا گزارشی جامع از علل و عوامل غرق شدن کشتی تفریحی در این دریاچه ارائه کند تا به نحوی سرمایه‌گذار را در جبران خسارت وارده کمک کنیم.
لطف‌اللهیان اضافه کرد: نقل و قول‌های غیررسمی نشان می‌دهد که ناخدای کشتی، کشتی را در مسیر امواج دریاچه شورابیل قرار داده و به همین دلیل امواج وارد شده کشتی را به مرحله غرق‌شدگی برده که با مساعد شدن شرایط جوی تلاش خواهیم کرد تا با کمک غواصان کشتی را از این وضعیت نجات دهیم.
وی بیان کرد: ما همواره حامی سرمایه‌گذاران بوده‌ایم و قطعاً این بار نیز سرمایه‌گذار کشی تفریحی شورابیل را در کنار حمایت‌های بیمه‌ای همراهی خواهیم کرد.
لطف‌اللهیان به افزایش بی‌سابقه آب در مسیر بالیقلو چایی و ذخیره آب شورابیل تا یک میلیون متر مکعب اشاره کرد و گفت: حیات بالیقلو با سرریز شدن آب به عینه مشاهده می‌شود به طوری که حیات مار و ماهی را در بستر این رودخانه درون شهر شاهد هستیم.
وی اظهار کرد: دیواره‌ای که در دور دریاچه شورابیل کشیده شده، یک دیواره حمایتی از طغیان‌ها و آب‌گرفتگی‌های احتمالی در این منطقه بوده که نمونه آن را در سونامی سال‌های گذشته شورابیل و سرریز شدن آب به خیابان‌های اطراف شاهد بودیم.
شهردار اردبیل تصریح کرد: در طوفان اخیر دیوار حائل در شورابیل امتحان خود را پس داد و همه فهمیدند که شهرداری با چه تفکری این دیواره را اجرایی کرده است.