توجه نکردن به منابع مالی در طرح جوانی جمعیت، عامل عدم اجرای طرح

اعظم کریمی مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی جوانان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، در خصوص طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: معاونت جوانان نیز در تدوین این طرح نقش داشت و تلاش کردیم در آن به حمایت از زوج‌های جوان و ترغیب به فرزندآوری توجه شود. وی با بیان اینکه این طرح دارای […]

اعظم کریمی مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی جوانان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، در خصوص طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: معاونت جوانان نیز در تدوین این طرح نقش داشت و تلاش کردیم در آن به حمایت از زوج‌های جوان و ترغیب به فرزندآوری توجه شود.

وی با بیان اینکه این طرح دارای برخی ایرادات قانونی است که نیاز به اصلاح دارد، عنوان کرد: اما این به معنای چشم‌پوشی از نقاط قوت آن نیست. مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند به عملیاتی شدن این طرح کمک کند، پیش بینی منابع مالی فراوانی است که در بندهای مختلف طرح به آن اشاره شده است.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی جوانان بیان کرد: اگر یک پیش بینی مناسب برای اجرای بندهای این طرح در نظر گرفته نشود، در فرایند اجرا قطعاً آنطور که باید اجرا نخواهد شد و نتیجه مدنظر را نیز دریافت نخواهیم کرد.

کریمی با بیان اینکه بخش‌هایی از طرح جوانی جمعیت نیاز به کارشناسی دقیق و بازبینی دارد عنوان کرد: مهم این است که این قانون را در قامت اجرا در نظر بگیریم و ببینیم بعد از ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی، با چه موانعی روبرو خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی جوانان تاکید کرد: این قانون در نوع خود بسیار کامل است چراکه در موضوع جمعیت و حمایت از فرزندآوری عملیاتی وارد شده است و در صورت اجرا می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

کریمی با اشاره بر مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت این طرح بیان کرد: مهم‌ترین نقطه ضعف آن عدم پیش بینی درست منابع در آن است. با توجه به اینکه در بخش‌هایی از طرح جوانی جمعیت، تسهیلات متعددی برای خانواده‌ها و زوجین جوان در نظر گرفته شده است، باید منابع مشخصی نیز برای تامین آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره بر مهمترین نقطه قوت این طرح تصریح کرد: توجه ویژه به همراهی و مشارکت مادر و پدر در پرورش و حمایت از فرزندآوری مهم‌ترین نقطه قوت این طرح است.

کریمی افزود: تا پیش از این موضوعاتی از جمله مرخصی زایمان، تسهیل شیفت‌های کاری مادران شاغل و غیره تنها به مادران ارائه می‌شد اما در این طرح به ارائه تسهیلات به پدران نیز توجه شده است. در واقع طرح جوانی جمعیت به ضرورت حضور پدر، نقش وی در پرورش فرزند و حمایت عاطفی پدر با حضور در خانواده توجه کرده است.
منبع : مهر نیوز