توزیع مساوی ۸۴۰۰ کیلوگرم گوشت قربانی در بین مردم بانه وره

‌سردبیر پرس -گروه استان‌ها- فرح‌نوش خدابخش: اهالی شهر بانه‌وره از توابع شهرستان پاوه هر ساله هم زمان با روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه با آداب و رسوم خاصی به استقبال عید سعید قربان می‌روند. یکی از این آداب و رسوم، «سنت حسنه قربانی جمعی» است که همواره مورد استقبال اهالی این شهر قرار می‌گیرد، به طوری […]

‌سردبیر پرس -گروه استان‌ها- فرح‌نوش خدابخش: اهالی شهر بانه‌وره از توابع شهرستان پاوه هر ساله هم زمان با روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه با آداب و رسوم خاصی به استقبال عید سعید قربان می‌روند.

یکی از این آداب و رسوم، «سنت حسنه قربانی جمعی» است که همواره مورد استقبال اهالی این شهر قرار می‌گیرد، به طوری که این مراسم قربانی، در شهر بانه‌وره دی ماه سال ۱۳۹۶ در فهرست ملی میراث ناملموس کشور ثبت شد.

در این سنت حسنه که هم‌زمان با عید سعید قربان در شهر بانه‌وره برگزار می‌شود و برای اهالی این شهر با توجه به مناسبت دینی که در آن قرار گرفته اهمیت خاصی دارد، اهالی شهر بانه‌وره به‌صورت دسته‌جمعی نذورات خود را در کشتارگاه این شهر قربانی و به میزان یکسان میان اهالی شهر تقسیم می‌کنند.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته این سنت حسنه در عید سعید قربان ۱۴۰۰ برگزار شد که در آن هشت هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گوشت جمع‌آوری و میان یک‌هزار و ۲۰۰ خانوار به‌صورت یکسان تقسیم شد که به هر خانوار هفت کیلوگرم گوشت داده شد.

امام جمعه شهر بانه‌وره در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: در شهر بانه‌وره حدود هفت سال است این سنت رسول خدا (ص) به‌صورت دسته‌جمعی گرامی داشته می‌شود.

ماموستا دوست مرادی افزود: امسال نیز در عید سعید قربان و بعد از اقامه نماز عید، بیش از ۴۵۵ رأس دام قربانی شد که توسط اهالی شهر بانه‌وره تهیه شده بود.

گفتنی است، با توجه به شرایط کرونایی و سایر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب کریمه کنگو، شبکه بهداشت شهرستان پاوه از ابتدای روز عید قربان با حضور در کشتارگاه شهر بانه‌وره مسئولیت

نظارت بر همه مراحل قبل، حین و بعد از کشتار را بر عهده دارد و در صورتی که هر کدام از دام‌ها در هر مرحله‌ای از قربانی دچار مشکل باشد، از چرخه توزیع خارج خواهد کرد.

براساس این گزارش، ۳۵۰ نفر در عید سعید قربان سال‌جاری به‌عنوان عوامل اجرایی در کشتارگاه شهر بانه‌وره حضور داشتند که همه مراحل ذبح، قطعه‌قطعه سازی و توزیع بر عهده آنها بوده است.

منبع : مهر نیوز