توسعه خدمات آب و فاضلاب برای حدود ۱۰ میلیون نفر

به‌گزارش روز سه شنبه سردبیر پرس از وزارت نیرو، «حمیدرضا جانباز» افزود: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این سال‌ها با وجود مشکلاتی که از نظر مالی و اقلیمی وجود داشت، لحظه‌ای از تلاش فروگذار نکرد و سعی کرد با تلاشی مضاعف به ارائه خدمت مطلوب به جمعیت کشور بپردازد. مدیرعامل آبفای کشور از نگاه توسعه عدالت بخصوص […]

به‌گزارش روز سه شنبه سردبیر پرس از وزارت نیرو، «حمیدرضا جانباز» افزود: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این سال‌ها با وجود مشکلاتی که از نظر مالی و اقلیمی وجود داشت، لحظه‌ای از تلاش فروگذار نکرد و سعی کرد با تلاشی مضاعف به ارائه خدمت مطلوب به جمعیت کشور بپردازد.

مدیرعامل آبفای کشور از نگاه توسعه عدالت بخصوص در استان‌های کمتر برخوردار و روستاها در این دوره خبر داد و گفت: سعی کردیم به‌ویژه در روستاها توجه کافی به حوزه زیرساخت‌ها داشته باشیم و بزرگترین انتخاب در این دوره در بخش صنعت آب و فاضلاب، انسجام مدیریتی از طریق یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی بود.

وی با تاکید بر اینکه خدمات آب و فاضلاب باید به صورت پایدار انجام شود، ادامه‌داد: در بخش روستایی اقدام‌های خوبی انجام گرفت و فقط در چهار سال اخیر ۴.۵ میلیون نفر از هم‌وطنان روستایی از این خدمات برخوردار شدند.

جانباز، با بیان اینکه در طول این مدت با بدترین شرایط تخصیص بودجه مواجه بودیم، اضافه‌کرد: این در حالی است که با تغییرات اساسی در نرخ دلار و ارز در ابتدای دولت دوازدهم و افزایش عمومی قیمت‌ها در انتهای دولت دوازدهم مواجه بودیم.

وی از ورود ۵۴ تصفیه‌خانه آب به مدار بهره‌برداری خبر داد و گفت: ساخت ۲۸ تصفیه‌خانه طی چهار سال اخیر برنامه‌ریزی شده بود و ۳۰ درصد تصفیه‌خانه کشور در این دولت ساخته شد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه بیش از ۸۸ تصفیه‌خانه فاضلاب در هشت سال گذشته به بهره برداری رسیده است، افزود: با احداث بیش از یک تصفیه‌خانه در هر ماه، تا پایان دولت به عدد بیش از ۹۰ تصفیه‌خانه می‌رسیم.

جانباز با تاکید بر اینکه سهم دولت ساخت ۴۹ تصفیه‌خانه است، ادامه‌داد: وضعیت شرکت آب و فاضلاب با حمایت‌های وزارت نیرو خوب بود و سعی کردیم با توجه به مشکلات مالی در تنوع بخشیدن به منابع مالی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه سعی شد تا اجرای پروژه‌های فاضلاب در کشور بدون اتکا به درآمدهای عمومی و به صورت خودگردان با تدوین قراردادهای بلندمدت در تاسیسات انجام شود، اظهار داشت:‌ در این زمینه از مکانیسم و ظرفیت تبصره‌های قانونی و قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده مناسب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات، از ابتدای تخصیص شرکت‌های آب و فاضلاب تا سال گذشته حدود یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان توانستیم از مردم مشارکت جذب کنیم که در چهار سال اخیر این رقم به هشت‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه‌داد: درخصوص ماده ۱۱ تقریبا عملکرد زیادی تا قبل سال ۹۲ نداشتیم و جذب سرمایه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بود، اما این عدد هم‌اکنون به پنج‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

جانباز تصریح‌کرد: در موضوع توزیع پروژه‌های مشارکتی و ترغیب سرمایه‌گذاران به مشارکت در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی، در مجموع ۲۷ قرارداد در دولت یازدهم و ۲۶ قرارداد در دولت دوازدهم به ثبت رسید.

وی گفت: از حدود سه سال پیش برنامه ارتقای کیفی آب با نگاه کاهش تنش در تابستان‌ها شروع شده و گزارش خوبی در این زمینه تهیه شده که در مجلس و کمیسیون ذی‌ربط مصوب و با اخذ پایه ارائه اعتبارات ۶ برنامه تدوین شد.

جانباز خاطرنشان‌کرد: با وجود مشکلاتی که در زمینه بارش و اقلیم وجود دارد، این پروژه‌ها امسال هم ادامه خواهند یافت، اما سعی می‌کنیم پایداری آب در شهرها و روستاها را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: در سیلاب‌های اخیر شمال و جنوب کشور، هیچ موردی از بیماری‌های واگیری آب نداشتیم.

این مقام مسوول اظهار داشت: با ریل‌گذاری انجام شده شاهد خدمات مستمری در آینده در این حوزه خواهیم بود.