توسعه کشاورزی استان سمنان به چه آسیب شناسی هایی نیازمند است؟

به گزارش سردبیر پرس، احمد اخیانی روز چهارشنبه در همایش تحلیل وضعیت موجود و چشم انداز توسعه باغ های استان سمنان که به مناسبت هفته پژوهش با حضور محققان، کارشناسان و بهره برداران کشاورزی استان سمنان در سالن اجتماعات پردیس آموزشی و ستاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان برگزار شد، […]

به گزارش سردبیر پرس، احمد اخیانی روز چهارشنبه در همایش تحلیل وضعیت موجود و چشم انداز توسعه باغ های استان سمنان که به مناسبت هفته پژوهش با حضور محققان، کارشناسان و بهره برداران کشاورزی استان سمنان در سالن اجتماعات پردیس آموزشی و ستاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان برگزار شد، اظهار داشت: پیش از تغییر کاربری زمین های کشاورزی و تبدیل آن ها به باغ باید به نکات بسیاری از جمله مدل سازی کمی و کیفی منابع آب برای دست کم ۱۵ سال آینده توجه کرد.
وی با تأکید بر ضرورت بررسی دلیل تغییرات  عوامل اقلیمی در آینده تصریح کرد: بررسی روند تغییرات کیفی خاک استان، معرفی الگوهای جدید تولیدات کشاورزی با در نظر گرفتن موارد مطرح شده و پایداری تولید و حفظ سلامت مردم و محیط زیست هم از دیگر مواردی است که پیش از ایجاد باغ ها باید به آن ها توجه کرد.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان بیان کرد: بیشترین توسعه سطح زیر کشت باغ ها در استان به پسته اختصاص یافت در حالی که منابع آب و خاک استان به شدت در حال کاهش کمی و کیفی است.
اخیانی تأکید کرد: به گفته محققان دنیا پسته به هیچ عنوان آنچنان که ما فکر می کنیم به شوری علاقه ندارد بلکه دارای تحمل بالا نسبت به شوری است و در میزان شوری متوسط دچار کاهش عملکرد می شود و در شوری بالا فقط زنده می ماند.
خطر رویکرد استان در توسعه باغ های پسته
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از آبخوان های  استان سمنان حدود ۱۰ تا ۱۵ سال بعد آب ندارند و پسته پس از ۱۰ سال به باروری می رسد، اینکه در زمین هایی که هیچ محصولی نمی توان کاشت به سراغ توسعه پسته برویم یکی از خطرناک ترین کارهایی است که اکنون در استان های مرکزی کشور هم در حال انجام است.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان زمین های زیر کشت را از نظر اقلیم و کیفیت خاک به سه دسته مناسب، به نسبت مناسب، دارای محدودیت شدید ولی قابل کشت، تقسیم کرد و گفت: برای کشت پسته در کل استان و حتی در دامغان که مهد این محصول است زمین های مناسب وجود ندارد و حدود ۲۳ درصد از زمین های این شهرستان به نسبت مناسب است که همگی زیر کشت است و امکان توسعه بیشتر ندارد.
اخیانی با بیان اینکه در بخش هایی از شاهرود زمین های به نسبت مناسب برای کاشت پسته یافت می شود، تأکید کرد: در میامی سطح زیر کشت پسته به شدت در حال افزایش است اما نه در مکان هایی که مناسب این کار است، چرا که پسته در بخش های شمالی این شهرستان کاشته شد اما جنوب میامی برای این محصول مناسب است.
کاهش زراعت و افزایش باغ ها در سالهای اخیر
وی یادآور شد: در ۳۰ سال گذشته در مجموع زراعت استان سمنان از ۱۱۲ هزار هکتار به ۶۸ هزار هکتار کاهش و باغ ها از ۱۱ هزار به ۶۳ هزار هکتار افزایش یافت.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان درباره کشت گل محمدی نیز گفت: سطح زیر کشت گل محمدی به سرعت در استان افزایش یافت اما برای توسعه آن باید فکر کرد که آیا جایگاه علمی دارد یا خیر.
اخیانی همچنین با بیان اینکه زمین های مناسب برای کاشت بادام، زردآلو و انگور در استان سمنان وجود ندارد، اظهار داشت: تنها جایی که می توان گفت زمین مناسب وجود دارد شهرستان میامی آن هم برای کاشت زیتون است.
وضعیت نامناسب آبخوان ها
وی در بخش دیگر صحبت های خود به تشریح شرایط آبخوان های استان سمنان پرداخت و گفت: در آبخوان جنوب شاهرود هرچه به سمت غرب برویم سالانه ۹۰ سانتی متر از سطح آب های زیرزمینی کاهش می یابد.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: در آبخوان گرمسار نیز در جنوب این شهر افت شدید منابع آب های زیرزمینی به ۱.۴ متر در سال می رسد و این شرایط به شدت خطرناک است.
اخیانی درباره میامی نیز گفت: در این شهرستان منطقه ای وجود ندارد که افت منابع آبی زیرزمینی آن صفر باشد بلکه بین ۱۰ سانتی متر تا ۱.۷ متر متغیر است اما در مناطق غربی بسیار خطرناک می شود بنابراین اگر کسی در غرب میامی برای توسعه باغ ها سرمایه گذاری کند عقلانی نیست.
وی اضافه کرد: در مناطق شرقی و مرکزی دامغان نیز منابع آبی در حال کاهش است و در جنوب  با وجود اینکه با کاهش کمتری رو به رو است، کیفیت آب به شدت کم می شود به گونه ای که ۱۰ سال آینده در دامغان به جز پسته محصول دیگری رشد نمی کند.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تأکید کرد: در مناطقی از استان سمنان کشت پسته توسعه می یابد که با خشکسالی شدید رو به رو است.
اخیانی درباره محصولات زراعی نیز بیان کرد: پس از گندم یونجه بیشترین میزان آب مصرفی را به خود اختصاص می دهد در حالی که سطح زیر کشت زیادی را به خود اختصاص نمی دهد.
۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان شاهرود واقع است و سالانه در این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می شود