تولیدکنندگان بازار رقابت را نمی‌شناسند/لزوم تقویت دیپلماسی اقتصاد

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به چگونگی ورود سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به میدان اقتصادی کشور اظهار داشت: منتخب ریاست جمهوری با یک تیم یکدست و انقلابی و رصد کل زنجیره اقتصادی کشور می‌تواند مشکلات را حل کند، البته با تغییر راننده بخشی از مشکلات رفع می‌شود. وی افزود: شرایط […]

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به چگونگی ورود سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به میدان اقتصادی کشور اظهار داشت: منتخب ریاست جمهوری با یک تیم یکدست و انقلابی و رصد کل زنجیره اقتصادی کشور می‌تواند مشکلات را حل کند، البته با تغییر راننده بخشی از مشکلات رفع می‌شود.
وی افزود: شرایط اقتصادی کشور و مردم با انتظارات زیادی به استقبال دولت می‌رود اما به دلیل اینکه مسائل به صورت عمیق مطرح نمی‌شود و وقت زیادی هم داده نمی‌شود، ممکن است باعث سرخوردگی و ناامیدی مردم شود.
اقتصاد ایران دارای راننده‌ای نابلد و با مشکلات فنی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای مثال مجلس شورای اسلامی با شعارهای عمیقی در خصوص حل مشکلات مردم آغاز به کار کرد، اما با توجه به ساختارها و قوانین موجود مجلس همچنان تا رسیدن به این شعارها فاصله است و بعد از یک سال اکنون اصلاح قانون بانکی مصوب شده و مالیات بر عایدی هنوز در دستور صحن علنی مجلس است.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران گفت: شرایط اقتصادی ایران مانند خودرویی با راننده نابلد و دارای مشکلات فنی است.
سنگینی کفه اصلاح ساختار در مشکلات معیشتی
طغیانی بیان اینکه تا زمانی که مشکلات ساختاری حل نشود مسائل معیشتی به راحتی رفع نمی‌شود، خاطر نشان کرد: حدود ۵۰ میلیارد دلار بدون ریخت و پاش از درآمد ارزی نیاز است تا صادرات رونق پیدا کند و از این طریق ارز را ثابت نگه داریم که در این صورت یکی از موتورهای تورم خاموش شود.
وی خاطر نشان کرد: ریشه مشکلات اقتصادی به جز تحریم‌ها، درونی و زیرساختی است که کفه مدیریت این مشکل سنگین‌تر است.
تولیدکنندگان بازار را به خوبی نمی‌شناسند
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره‌مندی مردم از ارز ۴۲۰۰ و دلالان و واسطه‌ها گفت: نارسایی در این ساختار وجود دارد و متکی به ارز نفت هستیم که در حال حاضر قطع شده و از سال ۹۷ فروش نفت کمتر شده است.
وی افزود: از این رو مجبور به جبران آن از طریق درآمدهای غیر نفتی هستیم اما متأسفانه تولیدکنندگان آماده ارزآوری نیستند و بازار را به خوبی نمی‌شناسند.
طغیانی معتقد است که تولیدکنندگان قواعد رقابت حتی در کشورهای همسایه را هم به خوبی نمی‌شناسند تا از آن استفاده کنند و وارد رقابت شوند، بنابراین باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت کرد.

منبع : خبرگزاری مهر