جاده‌های یزد همچنان قربانی می‌گیرد/ مسئولان چاره اندیشی کنند

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: در ۲۴ ساعت گذشته در محور مهریز به انار شاهد واژگونی یک دستگاه اتوبوس با ۲۰ مصدوم و واژگونی یک دستگاه پژو ۲۰۶ در سه کیلومتری پاسگاه شهید مدنی از سمت محور انار به مهریز بودیم که متأسفانه از پنج سرنشین این خودرو، یک نفر جان خود را در صحنه […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: در ۲۴ ساعت گذشته در محور مهریز به انار شاهد واژگونی یک دستگاه اتوبوس با ۲۰ مصدوم و واژگونی یک دستگاه پژو ۲۰۶ در سه کیلومتری پاسگاه شهید مدنی از سمت محور انار به مهریز بودیم که متأسفانه از پنج سرنشین این خودرو، یک نفر جان خود را در صحنه از دست داد و چهار نفر دیگر هم برای مداوا به بیمارستان فاطمه زهرا (س) مهریز منتقل شدند.
نظیر این حوادث تلخ در محورهای استان یزد بسیار است و پلیس راه استان بارها، علت اغلب حوادث ترافیکی در جاده‌های این استان را واژگونی خودرو اعلام کرده است.
وقوع دو حادثه واژگونی با آمار مصدومان و تلفات بالا در طول ۲۴ ساعت
در حالی که از انحراف یک اتوبوس و واژگونی آن در محور مهریز به انار و مصدوم شدن ۲۰ نفر در این حادثه، ۲۴ ساعت نگذشته است، رئیس سازمان اورژانس استان یزد از یک حادثه دیگر در این محور خبر داده و اعلام کرده یک خودروی سواری نیز در این محور واژگون شده و یک نفر از سرنشینان در دم جان خود را از دست داده است.
احمد دهقان به مهر گفت: فوتی این حادثه یک بانوی ۵۰ ساله بوده و چهار نفر دیگر نیز به بیمارستان شهرستان مهریز منتقل شدند.
این حادثه تنها به دیروز و امروز ختم نمی‌شود بلکه در گذشته نیز این محور شاهد اتفاقات تلخ بسیاری بوده و خانواده‌های زیادی شاهد جان باختن عزیزانشان بوده‌اند.

محورهای استان یزد به دلیل طولانی و یکنواخت بودن، اغلب سبب خواب آلودگی رانندگان می‌شود و این خواب آلودگی خطراتی همچون انحراف از مسیر و واژگونی خودروها را به دنبال دارد.
تعداد زیادی از مأموریت‌های هلال احمر و اورژانس یزد در طول سال به نجات جان حادثه دیدگانی است که در واژگونی خودروها، گرفتار آوارهای فلزی شده‌اند.
بی‌شک برای جلوگیری از واژگونی خودرو، راننده و جاده هر دو نقش مؤثری دارند؛ رانندگان باید بر اساس قوانین ترافیکی، پس از هر دو تا سه ساعت رانندگی، ۲۰ دقیقه استراحت کنند و با سرعت مجاز در جاده‌ها برانند اما بخشی از این ماجرا نیز به مسئولان ارتباط پیدا می‌کند.
اصلاح نقاط حادثه خیز، استانداردسازی حاشیه جاده‌ها، افزایش مراکز خدماتی بین راهی و … از جمله مواردی است که برای ایمن کردن جاده‌ها باید مدنظر باشد.
لزوم چاره اندیشی برای جاده‌های ترانزیتی یزد
یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی، دارای جاده‌های ترانزیتی است و بخش عمده‌ای از جاده‌ای که پایتخت را به خلیج فارس متصل می‌کند، در محدوده استان یزد است و اگر چاره‌ای برای استانداردسازی محورهای استان اندیشیده نشود، هر روز بر آمار مصدومان و تلفات حوادث جاده‌ای افزوده می‌شود.
البته رئیس پلیس راه استان یزد، علت واژگونی خودرو در محورهای استان را عامل انسانی می‌داند و معتقد است؛ سایر عوامل در شدت حادثه و آسیب‌های آن تأثیرگذار هستند.

سرهنگ رحیم حاجی ده آبادی به مهر گفت: شیب شیروانی در برخی محورهای استان استاندارد نیست و حالت پرتگاه دارد اما در بسیاری از مناطق این شیب‌ها اصلاح شده اما در همین مناطق نیز باز هم شاهد واژگونی خودرو هستیم.
ضرورت شناخت کافی رانندگان از مهارت، جاده و وسیله نقلیه
وی ادامه داد: ایمنی خودروها نیز کافی نیست بنابراین رانندگان باید در هنگام رانندگی هم از مهارت‌های خود و هم از خودرو و جاده شناخت کافی داشته باشند.
حاجی ده آباد عنوان کرد: رعایت سرعت مطمئنه، توجه به مسیر در هنگام رانندگی، خودداری از استفاده از تلفن همراه، توقف در هنگام رانندگی، خوردن و آشامیدن، مشغول شدن به تنظیم رادیو و ضبط یا آینه ماشین در حین رانندگی از عواملی است که در بسیاری از واژگونی‌های خودرو در محورهای استان، مؤثر بوده است.
بی‌شک در شرایطی که به بهبود وضعیت ایمنی خودروها امید چندانی وجود ندارد، رفع نقاط حادثه خیز و استانداردسازی جاده‌ها از یک سو و توجه رانندگان از سوی دیگر می‌تواند تا حد زیادی از حوادث جاده‌ای به ویژه واژگون شدن خودروها جلوگیری کند.

منبع : مهر نیوز