جایزه فارسینما به جشنواره فجر رسید

به گزارش سردبیر پرس، مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی و دبیر جایزه فارسینما درباره حضور این جایزه در جشنواره امسال فیلم فجر گفت: این جایزه نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ وارد بخش تجلی اراده ملی شد که در آن سال نخستین جایزه در حوزه مشترک سینما، زبان و ادب فارسی و نخستین حضور […]

به گزارش سردبیر پرس، مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی و دبیر جایزه فارسینما درباره حضور این جایزه در جشنواره امسال فیلم فجر گفت: این جایزه نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ وارد بخش تجلی اراده ملی شد که در آن سال نخستین جایزه در حوزه مشترک سینما، زبان و ادب فارسی و نخستین حضور یک انجمن مردم نهاد در جشنواره را با خود به همراه داشت و امسال نیز با حمایت شورای فرهنگ عمومی در جشنواره حضور دارد.
وی افزود: در فارسینما، هیئت‌داوران فیلم‌ها را از نظر کاربرد زبان فارسی بررسی می‌کنند. توجه به لهجه‌ها و گویش‌ها و درستی استفاده از آن‌ها، یکدستی لحن و لهجه، یکدست‌بودن زبان بازیگران، درستی کاربرد خط فارسی، توجه به واژگان فارسی در عنوان‌بندی‌ها و زیرنویس‌ها از جمله معیارهای داوران این جایزه است.
دبیر انجمن ویرایش و درست نویسی در ادامه گفت: هیئت داوران برگزیدگانی در تخصص‌های مختلف زبانی مانند زبان شناسی، نویسندگی، ادبیات و شعر، ویرایش، ترجمه، کارگردانی و مستندسازی هستند که بیش از دو سال در جلسات منظمی فیلم‌ها را از نظر زبانی بررسی کرده اند و بر روی چارچوب‌های داوری زبانی سینمایی به توافق رسیده اند.
صالحی گفت: امسال گروهی از منتقدان و کارگردانان سینمایی نیز مشاوران جایزه هستند و امید داریم با حمایت نهادهای سینمایی به زودی دبیرخانه جایزه راه اندازی شود تا بتوانیم فرهنگسازی و جریان سازی در این عرصه را پیگیری کنیم.

منبع : مهر نیوز