جای خالی صنایع دستی در سبد خانوار/نقش برجسته سفال هنری ۷هزار ساله

مهدی عسکری در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی یزد در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: هنر نقش برجسته روی سفال از زمان حضرت آدم وجود داشته که در ابتدا روی سنگ حکاکی می شد و به مرور که ابزارآلات به وجود آمد، کیفیت نقوش بهتر شد. وی بیان کرد: امروزه فعالان زیادی در این […]

مهدی عسکری در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی یزد در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: هنر نقش برجسته روی سفال از زمان حضرت آدم وجود داشته که در ابتدا روی سنگ حکاکی می شد و به مرور که ابزارآلات به وجود آمد، کیفیت نقوش بهتر شد.
وی بیان کرد: امروزه فعالان زیادی در این رشته هنری مشغول به کار هستند و این هنر نقش برجسته بر روی آجر، سنگ، گچ، فلز و … ایجاد می شود که مورد توجه مردم نیز قرار گرفته است.
این فعال صنایع دستی استان یزد ادامه داد: نمونه اولیه نقشه برجسته در مصر و یونان وجود دارد و در ایران هم به ۷ هزار سال پیش بازمی گردد و نمونه های اولیه آن در اصفهان، اراک و شیراز به صورت تراشیده شده برروی صخره ها وجود دارد.
وی، سابقه فعالیت خود در این رشته هنری را یکسال عنوان کرد و افزود: یکی از اهدافی که در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردم به این دلیل بود که این هنر ارزشمند ماندگار شود و پس از حفظ آن بتوانیم آن رابه سراسر جهان گسترش دهیم و همه از این هنر زیبا و چشمنواز بهره مند شوند.
عسکری افزود: در حال حاضر به تنهایی مشغول به کار در این زمینه هستم و در زمان دریافت سفارشات از همکاران دیگر استفاده می کنم و همچنین به فکر گسترش آن نیز هستم.
این فعال صنایع دستی در استان یزد با بیان اینکه در شرایط فعلی در ماه ۵ متر متربع در این زمینه هنری تولید می کنم، عنوان کرد: برای تولید کارهای صنایع دستی در بخش نقش برجسته روی سفال خیلی نیاز به هزینه زیاد نیست و اگر کسی علاقه مند به این رشته باشد می تواند پس از گذران دوره آموزشی در این عرصه وارد شود و تولیدات جذاب و زیبا داشته باشد.
وی با اشاره به استقبال مردم از تولیدات آثار صنایع دستی در بخش نقش برجسته روی سفال، گفت: مردم ایران افراد هنردوست و با احساسی هستند و اگر شرایط اقتصادی مناسبی داشته باشند حاضر به خرید کالاهای هنری هستند ولی چون با مشکلات اقتصادی مواجه اند، خیلی قادر به خرید نیستند و نهایتاً ۳۰۰ هزارتومان در این بخش هزینه کنند.
عسکری اظهار داشت: در حال حاضر که خرید زیادی در زمینه کاری خود ندارم به تنهایی مشغول به کار هستم ولی اگر وضعیت اقتصادی به گونه ای باشد که مردم در شرایط بهتری قرار گیرند به تبع شاهد فروش این اجناس هنری خواهیم بود و ما نیز می توانیم کار خود را گسترش دهیم و افراد بیشتری را در این زمینه مشغول به کار کنیم.
این فعال صنایع دستی در استان یزد با بیان اینکه اکثر تولیدات در بخش نقش برجسته روی سفال با دست انجام می شود، یادآور شد: شاید در برخی از موارد که قاب های کوچک هستند می توان با دستگاه های پیشرفته تولیدات را انجام داد ولی در کارهای بزرگ باید با دست تمام مراحل را دنبال کرد تا خروجی بهتری از آن بدست آید.

منبع : مهر نیوز