جزییات طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان

سردبیر پرس/خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی در استان، جزییات طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان را تشریح کرد. فتح الله ابوعلی در گفت و گو با سردبیر پرس در تشریح جزییات طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان خوزستان و شرایط […]

سردبیر پرس/خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی در استان، جزییات طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان را تشریح کرد.

فتح الله ابوعلی در گفت و گو با سردبیر پرس در تشریح جزییات طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان خوزستان و شرایط اقلیمی مناسب، امکان تحقق این طرح در استان وجود دارد؛ البته اجرای این طرح الزاماتی دارد و نیازمند مانع زدایی و پشتیبانی است.
وی با بیان اینکه این طرح براساس ظرفیت‌های استان تدوین شده است، اهداف این طرح را استفاده بهینه از ظرفیت آب‌های جاری، افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، تولید محصولات دریا و ساحل محور به عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد شغل پایدار و مولد، افزایش صادرات و ارزآوری، بهره‌مندی از آب‌های نامتعارف استان، جایگزینی آبزیان در سبد مصرف خانوار و کاهش استفاده از آب‌های شیرین برشمرد.
مقام سوم خوزستان در تولیدات شیلاتی و مقام اول در آبزی پروری
ابوعلی به جایگاه شیلات خوزستان در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوزستان با ۱۴۱ هزار تن تولیدات شیلاتی (معادل ۱۱ درصد تولیدات کشور) از مقام سوم کشوری برخوردار است. مقام اول و دوم به دلیل دارا بودن ناوگان اقیانوسی و فعالیت‌های صید و صیادی در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، به این دو استان اختصاص یافته است و به عبارتی ۵۰ درصد تولیدات کشور برابر یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن به این دو استان تعلق دارد.
وی افزود: خوزستان در زمینه آبزی‌پروری با ۸۹ هزار تن تولید رتبه نخست کشوری را دارد. همچنین ۳۳ درصد کل ماهیان گرمابی کشور در خوزستان تولید می‌شود.
ابوعلی مجتمع‌های پرورش ماهی را شاخص بسیار خوبی برای تولید آبزیان دانست و گفت: مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون در حال بهره‌برداری است و همچنین در صورت تخصیص اعتبار و حل مشکل برق رسانی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر، شاهد افزایش تولید در واحد سطح خواهیم بود.
مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: فاز اول مجتمع پرورش ماهیان سردابی شهدای اندیکا با تولید یک هزار و ۱۰۰ تن ماهی قزل آلا در حال بهره‌برداری است و فاز ۲ در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری و احداث زیر ساخت‌ها آماده بهره‌برداری است و ظرفیت تولید به یک هزار و ۸۰۰  تن ماهی سردابی خواهد رسید.
 وی اظهار کرد: همچنین مجتمع پرورش میگوی ۱۱۱۱ هکتاری سریم ماهور هندیجان، مجتمع پرورش متراکم ماهیان گرمابی دوپیران گتوند، مجتمع میگوی ۳۹۵ هکتاری هندیجان، تکمیل فاز دوم مجتمع پرورش ‌ماهی آزادگان، فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر، فاز ۳ مجتمع پرورش ماهی سردابی شهدای اندیکا و مجتمع ۴۵۰ هکتاری هندیجان از مجتمع‌های شیلاتی در حال احداث در استان هستند.
ابوعلی تصریح کرد: ظرفیت‌های شیلاتی در شهرهای ساحلی هندیجان، شادگان، آبادان، خرمشهر و … شناسایی و احداث پروژه‌های آبزی‌پروری در این مناطق برنامه‌ریزی شده است.
مدیر کل شیلات خوزستان، سایر ظرفیت‌های بالقوه استان را طرح  پرورش ماهی در قفس، در دریا، خوریات و پشت سدها عنوان کرد و گفت: امیدواریم اداره کل حفاظت محیط زیست موافقت لازم را در سایر خوریات به ویژه در منطقه بندر امام خمینی (ره) نیز صادر کند.
قابلیت آبزی‌پروری در ۵۰۰ چاه صنعتی و ۳۸۰۰ چاه کشاورزی در خوزستان
وی افزود: همچنین کشت تلفیقی در مزارع کشاورزی در مجاورت استخرهای ذخیره آب و چاه‌های کشاورزی در شهرستان‌های بهبهان، شوشتر و دزفول عملیاتی شده است و امیدواریم این طرح در سطح ۳ هزار و ۸۰۰ چاه مجاز کشاورزی استفاده شود و علاوه بر این ۵۰۰ چاه صنعتی در سطح استان نیز قابلیت فعالیت‌های آبزی‌پروری را دارند.
ابوعلی اظهار کرد: از دیگر پتانسیل‌های اساسی استان بهره‌مندی از آب مورد استفاده در اراضی کشت‌های دائمی شامل نیشکر، مرکبات و نخیلات است که موجب افزایش مواد آلی در واحد سطح و توسعه زراعت نیز خواهد شد که به صورت پایلوت در استان با موفقیت اجرایی شده است.
مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: در سطح استان ۱۶۱هزار هکتار اراضی کشت‌های دائمی وجود دارد که در این طرح ۱۰ درصد این اراضی برای تولیدات آبزی‌پروری پیش‌بینی شده و در حال حاضر کشت صنعت نیشکر نیز اقدام به فعالیت آبزی‌پروری کرده است.
وی بیان کرد: در مناطق محروم شمال و شمال شرقی استان قابلیت رشد و توسعه ماهیان سردابی بدون هیچگونه محدودیتی امکانپذیر است و از سوی دیگر  ۲۳۰ کیلومتر سواحل در استان خوزستان نیز تاکنون بلااستفاده مانده است.
ابوعلی گفت: در حوزه صید و صیادی، توسعه شیلات در کنار حفظ ذخایر آبزیان مدنظر است و معیشت جامعه بزرگ صیادی استان از دریا است و در این زمینه ۲ راهکار از جمله توسعه آبزی‌پروری و تقویت حوزه صید و صیادی در قالب رهاسازی بچه ماهی، افزایش زیستگاه‌های مصنوعی و صید مسئولانه دنبال می‌شود.
۳ هزار و ۸۶۴ شناور غیرمجاز در مناطق ساحلی استان
مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۰۰  شناور مجاز در استان فعالیت دارند، بیان کرد: طی آخرین سرشماری، ۳ هزار و ۸۶۴ شناور غیرمجاز در مناطق ساحلی استان فعالیت می‌کنند.
وی اظهار کرد: یک میلیون و ۸۹ هزار تن تولید نتایج بهره‌مندی از این ظرفیت‌های استان خواهد بود و ۵۰ درصد طرح در ۳ سال اول عملیاتی خواهد شد و در انتهای دوره ۷ ساله، اشتغال حدود ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش تولید در واحد سطح با توسعه مکانیزاسیون، تامین بچه ماهی، خوراک و استفاده از استخرهای متراکم نیز در این طرح لحاظ شده است، ملزومات طرح را انرژی پایدار، تامین نهاده‌های لازم، انتقال تکنولوژی و بیوتکنولوژی، زنجیره ارزش و کشاورزی قراردادی، همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوز، دیپلماسی تجاری و ارائه تسهیلات عنوان کرد.
مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: عمده منابع طرح غیردولتی خواهد بود و منابع دولتی فقط برای تکمیل پروژه‌های فعلی و تامین اعتبار برای مطالعات اولیه طرح‌ها پیش بینی شده است.
ابوعلی در پایان خواستار تشکیل کارگروه تخصصی این طرح به ریاست استاندار، خرید توافقی و تضمینی در حوزه شیلات، صدور مجوز پرورش گونه‌های جدید، جبران خسارت وارده به ذخایر آبزیان و بازسازی آن‌ها به دلیل ورود آلاینده‌های صنعتی به رودخانه‌ها، خوریات و منابع آبی و جذب سرمایه گذار و  تخصیص اعتبار جهت تکمیل پروژه‌ها، حمایت از صنایع تبدیلی و الزام سازمان‌ها برای مصرف آبزیان در استان شد.
انتهای پیام

منبع : ایسنا