جنبه تبلیغاتی ساخت «بندکمال خان» از اثرگذاری اش بیشتر است

علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس جنبه روانی و تبلیغاتی ساخت بند کمال خان در کشور افغانستان را از میزان تاثیرگذاری آن بیشتر عنوان کرد و گفت: حجم مخزن این سد آنقدر بزرگ نیست که ما نگران آن باشیم. وی با اشاره […]

علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس جنبه روانی و تبلیغاتی ساخت بند کمال خان در کشور افغانستان را از میزان تاثیرگذاری آن بیشتر عنوان کرد و گفت: حجم مخزن این سد آنقدر بزرگ نیست که ما نگران آن باشیم.
وی با اشاره به اینکه این سد از سالیان قبل وجود داشته و در مدت اخیر با کمک‌های کشورهای غربی کمی ارتفاعش افزایش یافته است، گفت: در واقع این سد یک «بند» است که به همین نام یعنی بند هم شناخته می‌شود.
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار ادامه داد: نگرانی ما از انحرافاتی است در پایین دست هیرمند در حال اجرا است. چراکه در زیر سد کانال‌های انحرافی مشاهده شده که بروی آورده هیرمند تاثیرگذار است.
طهماسبی با بیان اینکه همسایه‌های شرقی ما امکانات و توانایی زیادی در مدیریت منابع آب را ندارند. گفت: افزون بر این کمیسیاری مشترکی با وزارت خارجه و نیرو در این زمینه وجود دارد که عملکردهای کشورهای همسایه را رصد می‌کند.
وی افزود: تا آنجایی که در جریان هستم مرتباً برای کنترل کانون‌های ریزگرد از سوی افغانستان و پاکستان رایزنی می‌شود اما معتقدم با وجود ساخت این سد تغییر چندانی در ورود آب‌های مرزی نسبت به بلند مدت نخواهیم داشت.
افغانستان موظف به تامین ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه هامون‌های بین المللی است
دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با اشاره به اینکه با سیلابی شدن رودخانه هیرمند افغانستان قدرت جلوگیری از سیلاب را نخواهد داشت، گفت: مشکل ما در حال حاضر با افغانستانی‌ها این است که این کشور موظف به تامین ۸۲۰ میلیون متر مکعبی حقابه از هامون‌های بین‌المللی است که نادیده گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه غبار خیزی منطقه سیستان و بلوچستان با شروع فصل طوفان‌های شن آغاز می‌شود، گفت: هامون در سال‌های گذشته با بارش‌های مناسب پوشش خوبی پیدا کرده است و کمی از شدت این طوفان‌ها به واسطه این پوشش مناسب کاسته شده است.
احتمال وقوع تعداد بیشتر پدیده گرو غبار در سال جاری
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار گفت: بارش‌های زمستانه و بهاره خوبی نداشته‌ایم و احتمال اینکه تعداد وقوع پدیده‌های گرد و غبار در سال جاری در کشور بیشتر باشد، وجود دارد که می‌تواند از دو ناحیه کانون‌های داخلی و خارجی صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از طوفان‌های گرد و غباری ایران مربوط به کانون‌های داخلی است گفت: زمانیکه شدت سرعت باد تا ۲۰ متر بر ثانیه برسد و از طرف دیگر وقتی خشکسالی باشد و پوشش گیاهی کمتری در سطح خاک وجود داشته باشد، سرعت آستانه‌ها پایین می‌آید و این به معنی این است که غبارناکی بیشتر خواهد بود.