حج از مقدمات فهم غدیر/ ابراهیم زمانه‌ات را بشناس

حجت الاسلام محمد کیخا با اشاره به اهمیت ایام عید قربان تا عید مباهله اظهار داشت: عید غدیر همچون عید فطر و قربان از اعیاد اسلامی، بلکه از بزرگترین اعیاد است و نخستین کسی که این روز را به عنوان عید اسلامی معرفی کرد، خود پیامبر اسلام (ص) بود. وی افزود: پیامبر اکرم پس از […]

حجت الاسلام محمد کیخا با اشاره به اهمیت ایام عید قربان تا عید مباهله اظهار داشت: عید غدیر همچون عید فطر و قربان از اعیاد اسلامی، بلکه از بزرگترین اعیاد است و نخستین کسی که این روز را به عنوان عید اسلامی معرفی کرد، خود پیامبر اسلام (ص) بود.
وی افزود: پیامبر اکرم پس از آنکه علی بن ابیطالب را در روز غدیر به جانشینی خود تعیین کرد، همانجا این روز را عید اعلام کرد و در خیمه خود با خوشحالی و سرور از تبریک گویندگان استقبال کرد و به آنها می‌فرمود: به من تبریک بگویید… به من تبریک بگویید، زیرا خداوند مرا به نبوت و اهل بیتم را به امامت برگزیده است.
کیخا عنوان کرد: در تاریخ زندگی پیامبر و شادی‌های او روزی را نمی‌یابیم که پیامبر گفته باشد: به من تبریک بگویید، حتی روز ازدواجش و روز هجرتش از مکه به مدینه و رهایی از چنگال مشرکان و روز فتح مکه و پیروزی مسلمانان نفرمود به من تبریک بگویید، ولی روز غدیر مکرر می‌فرمود: به من تبریک بگویید و علت آن این بود که پیامبر عظمت این روز را به خوبی درک می‌کرد و از برتری این عید بر سایر اعیاد آگاه بود.
این کارشناس مذهبی درباره پیام عید بزرگ غدیر و روایات اعجاب انگیزی که در بزرگداشت این عید بزرگ آمده افزود: برای درک پیام غدیر باید بدانیم غدیر کجاست؟ چه شرایطی دارد؟ در چه زمان و مکانی اتفاق می‌افتد؟ در واقعه غدیر چه حرف‌هایی زده شد و غدیر چه دروسی دارد؟
دوره آموزشی حج از مقدمات فهم پیام غدیر است
وی، روزه، نماز و اعتکاف را از دوره‌های آموزشی اسلام برشمرد و با اشاره به توضیحات مفصل امام علی (ع) درباره حج یادآور شد: اگر خدا می‌خواست می‌توانست کعبه را در بهترین نقطه و در مکانی پرآب و پر ثروت قرار دهد اما خدا این دوره آموزشی را در جایی قرار داده که برای حجاج درس‌هایی داشته باشد.
کیخا با تاکید بر توجه به دروس دوره آموزشی حج، درباره این دروس عنوان کرد: حاجی طواف می‌کند. حاجی دقت کن ببین اینجا کجاست؟ بت شکن را یادت هست؟ درباره بت شکن شنیدی؟ چقدر او را می‌شناسی؟ آیا تو هم بت‌ها را شکستی؟ بت‌هایی که کاری از آنها برنمی‌آید می‌شناسی؟ پیام این ماجرا چیست؟ باید آن چیزی را دوست داشت که افول ندارد و حاجی این درس را پشت سر می‌گذارد.
وی ادامه داد: حاجی سعی و صفا و مروه را می‌شناسی؟ اینجا چه اتفاقی رخ داده است؟ یک خدایی فرمان داد به یک بنده‌ای که همسر جوان و بچه شیرخوارش را در وادی خشکی رها کند. حاجی همینطور که این راه را طی می‌کنی در کار هاجر و ابراهیم و اسماعیل فکر کن چه اتفاقی افتاد؟ چه تبعیتی در بانو هاجر و ابراهیم خلیل بوده است؟
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در گام بعدی حاجی اینجا عرفات است. یک روز با خودت خلوت کن. حاجی اینجا قربانگاه است خدا فرمان داد سر بچه را ببر. بچه‌ای که روزی رها کردی و مادر به تنهایی بزرگش کرده است اما بچه چه پذیرشی و چه تربیتی داشت. نگفت تو تا حالا کجا بودی؟ یک روز ما را رها کردی حالا هم که آمدی قصد سربریدن داری؟
وی بیان کرد: پیام این ماجرا چیست؟ حاجی فقط تو نیستی، خانواده‌ات هم باید امتحان شوند. آنها را هم همراه خودت در مسیر خدا رهنمون باش. آنها راهم از آتش جهنم برحذر بدار.
این فعال حوزوی که در ایام کرونا هم منبر را رها نکرده و در فضای مجازی متناسب با اقتضائات روز در مناسبت‌های مختلف علاقمندان به این مباحث را بهره‌مند می‌کند، گفت: یکی از دروس حج این است که شیطان بیکار ننشسته است. حاجی دروس این کلاس را فراموش نکن. ابراهیم خلیل که آن امتحانات را پس داده شیطان باز به سراغش آمد و او به شیطان سنگ زد. شیطان از ابراهیم دست برنداشت تو که جای خود داری. در مسیر شیطان داری، وسوسه نفس داری مراقبی؟
وی عنوان کرد: حاجی دقت کن که برای ابراهیم به این پاکی کلی هیزم آوردند با منجنیق او را در آتش پرت کردند. چرا؟ مگر با هیزم کم آتش به پانمی‌شود؟ آنها می‌خواستند همه را در خون ابراهیم شریک کنند. آنقدر همه را دخیل کردند که کوهی از هیزم جمع شد.
ابراهیم زمانه‌ات را بشناس
وی در ادامه افزود: از دروس فراوان حج که بگذریم، باید دید هرکس این دروس را پشت سر می‌گذارد حاجی می‌شود؟
کیخا ادامه داد: ابراهیم زمان تو کیست؟ برای پاسخ به این سوال زیارت وارث را توجه کنید یا وارث ابراهیم (ع) … در واقعه غدیر چه شد؟ رسول الله ابراهیم زمان، فرمود بعد من علی ابن ابیطالب بعد از او حسن بن علی بعد از او…
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: کجا در مکانی بیرون از مکه در حضور مردم عادی؟ نه در حضور ۱۲۰ هزار تا حاجی و زائر بیت الله الحرام که این دوره آموزشی را پشت سر گذاشته بودند و درس‌های آن را دیدند. حالا به آنها می‌گویند ابراهیم زمانه تان را بشناسید. آمدند بشناسند با او بیعت کردند سفارش شد رهایش نکنید. نکند او را در آتش بیندازید.
وی ادامه داد: اینجاست که پیام غدیر حائز اهمیت می‌شود بعد از او حسن ابن علی بعد از او حسین ابن علی بعد از او هشتمین نسل از نسل حسین (ع) مهدی (عج).
کیخا با بیان اینکه چندین بار نام حضرت مهدی در خطبه غدیر تکرار می‌شود، عنوان کرد: ابراهیم‌های زمان تا آخرالزمان در واقعه غدیر مشخص شدند.
وی با اشاره به متن خطبه غدیر تاکید کرد: در واقعه غدیر ابراهیم‌های زمان تا آخرالزمان مشخص شدند، یعنی من و شما تمام امتحانات در باب ابراهیم زمانمان و امام عصرمان را باید پشت سر بگذاریم باید امتحان بشویم و نباید از این پیام مهم غدیر غافل باشیم.

منبع : مهر نیوز