حذف بیکاری و تعطیلی کلید واژه‌های استاندار همدان برای صنعت استان

به گزارش سردبیر پرس، بازدید از صنایعی که واژه «بیکاری» را از ادبیات خبری استان همدان حذف کرده و پهلو به پهلوی فناوری روز جهان، کیفیت را سرلوحه تولیدشان قرار داده اند، مشتاقمان می‌کند تا با گروه ۲۵ نفری خبرنگاران و عکاسان سوز سرمای نیمه آذر را به جان خریده و راس ساعت ۷ و […]

به گزارش سردبیر پرس، بازدید از صنایعی که واژه «بیکاری» را از ادبیات خبری استان همدان حذف کرده و پهلو به پهلوی فناوری روز جهان، کیفیت را سرلوحه تولیدشان قرار داده اند، مشتاقمان می‌کند تا با گروه ۲۵ نفری خبرنگاران و عکاسان سوز سرمای نیمه آذر را به جان خریده و راس ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه صبح دعوت استاندار همدان را لبیک گفته و همسفر جاده ها شویم… .  

خوشرو و پر انرژی به استقبالمان می آیند و اندکی بعد خود را شانه به شانه کارگران و مهندسان یک واحد صنعتی می‌بینیم که با آمیختن هنر و صنعت محصولاتی تولید می‌کند که به استناد گفته‌های مدیرعامل شرکت، توانسته بخشی اعظمی از نیاز صنایع داخلی برای بسته‌بندی موادغذایی و آشامیدنی را تامین کند.

اینجا شرکت شیشه است، کارخانه ای که در کیلومتر۷ جاده همدان – تهران قدمتی ۴۰ ساله و خوشنام دارد.

 با چند نفر از کارگران که شادمان و امیدوار مشغول کارند به گفت وگو می نشینیم، سلام و خداقوتم را سریع پاسخ می دهند. حسن ۳۰ساله است و اهل یکی از روستاهای همدان؛ اما رد پای فراز و فرودهای زندگی در چهره رنج کشیده‌اش سنی بیشتر از این را نشان می دهد.

 ۴۸۰ نفر دیگر مثل حسن دور سفره شیشه ای این واحد صنعتی نشسته و رزق و روزی برای اهل و عیالشان می برند این آمار را مدیرعامل سالخورده این شرکت اعلام می‌کند و نوید می دهد که با اجرای طرح توسعه این شرکت ۲۰۰ نفر دیگر از جوانان این دیار می توانند مشغول بکار شوند.

او تعریف می‌کند که سالها از زمان دانش آموختگی و تلاش برای یافتن کاری همتراز با آنچه در دانشگاه آموخته می گذرد تا اینکه در این کارخانه مشغول می‌شود و دغدغه های پدر و مادرش پایان می گیرد. هر چند تازه کار و حقوقش کم است اما به موقع پرداخت می شود و به قول معروف عرق جبین کارگر خشک نشده، مزدش را می دهند.

 ۴۸۰ نفر دیگر مثل حسن دور سفره شیشه ای این واحد صنعتی نشسته و رزق و روزی برای اهل و عیالشان می برند این آمار را مدیرعامل سالخورده این شرکت اعلام می‌کند و نوید می دهد که با اجرای طرح توسعه این شرکت ۲۰۰ نفر دیگر از جوانان این دیار می توانند مشغول بکار شوند.

افزایش بهای گاز سنگی بر شیشه صنعت

طرح توسعه شرکت شیشه طبق گفته های «خسرو فخیم هاشمی» رو به اتمام است و به زودی روبان افتتاح آن را می توانیم قیچی کنیم، طرحی که با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تسهیلات بانکی و ۱۰میلیون دلار از محل آورده سهامداران اجرا شده است.

ما هم شاد و مسرور از موفقیت‌های این واحد تولیدی آمار و ارقام را به دقت یادداشت می‌کنیم مبادا چیزی از قلم بیفتد.

مدیرعامل شرکت شیشه می گوید: در حال حاضر این واحد سالانه ۷۵ هزار تُن محصول تولید می کند که اجرای طرح توسعه، ۹۳هزار تن به این رقم می افزاید و بی تردید نزدیکی همدان به مرزهای غربی و دسترسی به بازارهای عراق افق روشنی برای  زمینه صادرات این محصولات شیشه ای ترسیم می کند.

او گریزی هم به مشکلات و گرفتاری های تولیدکنندگان می زند و از افزایش چند برابری بهای گاز که این روزها تبدیل به درد مشترک صنایع همدان شده گلایه بسیار دارد.

از شکوه های او شیشه نازک خوشحالی مان ترک بر می‌دارد و قول می‌دهیم درد تولیدکنندگان شهر و دیارمان را به گوش مسئولان کشور برسانیم تا مرحمی برایش بیابند.

مطالبات صنعتگران اولویت دولتمردان

استاندار همدان با جملاتی امیدبخش آبی بر آتش این ناملایمات می‌نشاند و تاکید می کند دولت برای شکستن طلسم رکود از تولید، آستین ها را بالا زده و اعتقاد راسخ داریم دیار الوند جای هدر دادن عمر و سرمایه نیست و باید واژه های «تعطیلی» و «بیکاری» از فرهنگ‌‎نامه اقتصادی همدان خط بخورد.

استاندار همدان حمایت بی چون و چرای دولت سیزدهم از رونق تولید و تولیدکنندگان را افتخاری بزرگ می داند هر چند به گفته او افزایش بهای گاز و مشکلاتی از این قبیل ریشه در تصمیم گیری های کلان کشوری دارد اما او وعده می دهد که این مطالبه صنعتگران را به صورت جدی پیگیری کند«علیرضا قاسمی فرزاد» حمایت بی چون و چرای دولت سیزدهم از رونق تولید و تولیدکنندگان را افتخاری بزرگ می داند و حذف موانع و جبران کم و کسری های موجود در بخش صنایع و کارخانجات را هم اولویتی برای تیم اقتصادی استان می شمارد.

هر چند به گفته او، افزایش بهای گاز و مشکلاتی از این قبیل ریشه در تصمیم گیری های کلان کشوری دارد اما او وعده می دهد که این مطالبه صنعتگران را به صورت جدی پیگیری کند.

قاسمی فرزاد تولیدکنندگان را به افسران بلند پایه ای تشبیه می‌کند که در نبرد اقتصادی جان فشانی می کنند و باید قدردان این ایثارگریها در شرایط تحریمهای ظالمانه باشیم.

دفتر تلخ و شیرین کارخانه شیشه را می بندیم تا به حکایت ترش و ملس یک واحد تولیدی برسیم، جایی که دسترنج کشاورزان این خطه که تا دیروز به فنا می رفت را تبدیل به محصولاتی می کند تا در کمال ناباوری سر از فروشگاه های خارجی دربیاورد.

صادرات محصول همدان به قلب اروپا

همدان کیلومتر ۱۵ جاده تهران، شهرک صنعتی بوعلی، خیابان سیزدهم، صنایع غذایی سحر، همین مقصد خواستنی است که به رویمان لبخند می‌زند.

بزرگی سالن‌های تولید از بیرون ساختمانها و سوله ها هم پیدا است ضرباهنگ تولید از فاصله چند صدمتری هم به گوش می‌رسد، انگار اینجا همه چیز بر مدار درست خود می‌چرخد.

 مدیران کنترل کیفی از هر قسمت نمونه هایی برداشته و به آزمایشگاه انتقال می دهند و اپراتورها نیز سرجایشان میخکوب شده و چهار چشمی مراقب دستگاه های روبرویشان هستند.

گذر از چند خط تولید به سالن نهایی می رساندمان حاصل دسترنج کشاورزان همدانی که هرسال برای فروش آن خون دل ها می‌خوردند بی واسطه تبدیل به کنسرو و کمپوتهای رنگارنگی می شود که بر کام کشاورز و مصرف کننده خوش نشسته است.

او به فعالیت ۱۰ شرکت زیرمجموعه هلدینگ سحر اشاره می‌کند که توانسته در سی امین تولد کارخانه اشتغال خود را به هزار و ۶۵۰ نفر برساند و شگفتانه تر اینکه تعداد زیادی از کارکنان نیمه گمشده خود را در همین مجموعه یافته و زندگی مشترکشان را زیر چتر حمایت سحر آغاز کرده اند.

به استناد گزارش مدیرعامل شرکت تولیدی سحر، سالانه ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در این واحد صنایع تبدیلی خریداری و فراوری و بخش قابل توجهی از محصولات به کشورهای خارجی از جمله کانادا، انگلستان، هلند، آلمان، عراق، روسیه، استرالیا و افریقا صادر می‌شود.

«مسعود توتونچیان» به فعالیت ۱۰ شرکت زیرمجموعه هلدینگ سحر اشاره می‌کند که توانسته در سی امین تولد کارخانه اشتغال خود را به هزار و ۶۵۰ نفر برساند و شگفتانه تر اینکه تعداد زیادی از کارکنان نیمه گمشده خود را در همین مجموعه یافته و زندگی مشترکشان را زیر چتر حمایت سحر آغاز کرده اند.

تسهیلات ۸۰۰ میلیارد تومانی خونی تازه در کالبد تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان که یار همیشگی تولیدکنندگان در روزهای خوشی و ناخوشی کارخانه ها بوده و تسلط کاملی به زیر و بم کارشان دارد، موفقیت‌های کسب شده را حاصل زحمت شبانه روزی صاحبان صنایع، مشارکت بانکها و حمایت دستگاه های متولی دانست وبر حفظ وحراست از این توفیقات تاکید کرد.

«ظاهر پورمجاهد» حضور رسانه ها را غنیمت شمرده و از اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید استان همدان خبر می دهد، تسهیلاتی کم‌بهره که به واحدهای تولیدی در حال احداث با پیشرفت فیزیکی بالا و برای شتاب بخشیدن به مراحل تکمیل و بهره برداری پرداخت می شود.

او از گردش روان چرخ صنعت در همدان ابراز خرسندی می‌کند و اتفاق‌های خوبی که در عرصه تولید استان رخ داده مانند توسعه شرکت شیشه و صنایع غذایی سحر حکایت از هزار و ۶۰ واحد صنعتی و تولیدی این دیار دارد که برای رشد و توسعه اقتصادی شهر و دیارشان میکوشند.

رکورد زنی صنعت همدان در ۴۲ سال گذشته

هر چند همدان شهری صنعتی نیست و اقتصادش بر پاشنه کشاورزی می چرخد اما در سالهای اخیر این خطه سنت‌شکنی کرده و سیر و سلوک صنعتی شدن را پیشه کرد به طوریکه هم اینک در صنایع پتروشیمی، فروسیلیس، سیمان و فولاد به شهرت جهانی رسیده و در خاورمیانه ادعای بی همتایی می‌کند.

متین از احداث حدود ۱۴۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این منطقه خبر می‌دهد و می گوید، همدان با آغوش باز آماده پذیرش سرمایه گذاران برای احداث صنایع جدید و همچنین فعالسازی واحدهای از کارافتاده در ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی است.گواه این ادعا سخنان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان است که از احداث حدود هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این منطقه خبر می‌دهد.

«حمیدرضا متین» با اشاره به وجود ۳۱ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه اقتصادی می گوید، همدان با آغوش باز آماده پذیرش سرمایه گذاران برای احداث صنایع جدید و همچنین فعالسازی واحدهای از کارافتاده است.

به استناد آمار و ارقام او سال گذشته ۴۳۰ فقره قرارداد واگذاری زمین بین شهرک‌های صنعتی استان همدان و متقاضیان واحدهای تولیدی امضا شده است.

و مهمتر از موضوع تامین زیرساخت در شهرکهای صنعتی، صدور ۱۵۰۰ جواز تاسیس واحدهای جدید است که سال گذشته در کارنامه جهش تولید به نام این استان به ثبت رسید؛ رکوردی که در ۴۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

همراهی اهالی رسانه با نماینده عالی دولت در استان همدان تا ظهر ادامه یافت اما توفیق بازدید از ۲ واحد تولیدی دیگر که پیش بینی شده بود به دلیل پاسخگو نبودن فضای این صنایع از گروه بزرگ خبرنگاران و عکاسان سلب شد.

بی‌تردید شرکت «پایا سپهر الوند» به عنوان تولیدکننده کابینتهای پی وی سی که توانسته ایجاد اشتغال برای ۱۲۰ نفر را در کارنامه خود ثبت کند و همچنین شرکت «شیر آشیان صنعت» تولیدکننده برخی قطعات خودرو به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی خطوط تولید خودروسازان داخلی نیز درد و رنجهای بسیاری برده اند تا طعم گوارای پیروزی را بچشند.

خلاصه اینکه نمایندگان دولت در این دیار آستین بالا زده و دانه دانه سنگ های ریز و درشت را از سر راه تولید کنندگان برمی دارند و مسیر را برای حرکت کارخانه ها هموار می کنند تا ناقوس گوش خراش بیکاری آرام آرام در این دیار خاموش شود و طنین شادی و آبادانی به جای آن بنشیند.