حقابه بختگان در پاییز رهاسازی شد/ امکان اختصاص مجدد حقابه نیست

به گزارش سردبیر پرس، حمید رضا دهقانی در پاسخ به خواسته فعالان محیط زیست در خصوص رسیدگی به وضعیت فلامینگوهای تالاب بختگان، گفت: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری رهاسازی شده، بحث مهاجرت فلامینگوها به تالاب بختگان و الزام به رهاسازی حقابه این تالاب از سد درودزن به منظور حیات این پرندگان مهاجر در […]

به گزارش سردبیر پرس، حمید رضا دهقانی در پاسخ به خواسته فعالان محیط زیست در خصوص رسیدگی به وضعیت فلامینگوهای تالاب بختگان، گفت: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری رهاسازی شده، بحث مهاجرت فلامینگوها به تالاب بختگان و الزام به رهاسازی حقابه این تالاب از سد درودزن به منظور حیات این پرندگان مهاجر در حالی مطرح می‌شود که این حقابه در پاییز سال قبل مطابق با مصوبه شورای آب کشاورزی استان به تالاب بختگان سرازیر شده است.

وی تصریح کرد: حقابه تالاب بختگان در سال آبی جاری (از مهرماه ۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰) با اینکه به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب بود، لیکن ۵۵ میلیون مترمکعب رهاسازی شده و لذا تالاب بختگان حقابه امسال خود را دریافت نموده است.

دهقانی گفت: با این حال اگر در شرایط مناسب آبی بسر می‌بردیم و با مشکل بحران آب روبرو نبودیم، با توجه به اهمیت محیط زیست، مجدداً حقابه دیگری را به تالاب بختگان اختصاص می‌دادیم و این یکی از اثرات شوم خشکسالی است که وزارت نیرو وشرکت های آب منطقه‌ای در خصوص آن از مدت‌ها قبل هشدار داده بودند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس افزود: متأسفانه بحران آب، ما را در شرایطی قرار داده است که اولویت تخصیص آب را به بخش شرب اختصاص دهیم و لذا به دلایل زیر امکان رها سازی مجدد میسر نیست.

۱ – با توجه به اقدام کشاورزان به کشت گندم در طول مسیر، چنانچه رها سازی نیز انجام شود با عنایت به مسیر طولانی ۱۸۰ کیلومتری آبی به بختگان نخواهد رسید.

۲ – از آنجا که در سال آبی جاری چندین مرحله رهاسازی آب کشاورزی برای حقابه بر اساس مصوبات کار گروه‌های تخصصی در استانداری داشته‌ایم و اهمیت تأمین آب شرب پایدار شهرهای شیراز و مرودشت و خرامه لذا امکان رهاسازی زیست محیطی میسر نمی‌باشد.

۳ – اصولاً از ابتدای سال آبی جاری به ترتیب ۰۳/ ۶۴ و ۱۲/۲۶۶ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ملاصدرا و درودزن شدده است.