خروج از چاه جمعیتی دشوار خواهد بود/افت ۲۰ درصدی شاخص باروری

به گزارش سردبیر پرس، اولین جلسه هم اندیشی و همفکری در راستای فرزند آوری و اقناع تزریق واکسن امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۰، با حضور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و خبرنگاران استانی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. اولویت […]

به گزارش سردبیر پرس، اولین جلسه هم اندیشی و همفکری در راستای فرزند آوری و اقناع تزریق واکسن امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۰، با حضور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و خبرنگاران استانی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
اولویت کنونی کشور در کنار مدیریت کرونا، جوان سازی جمعیت است
در این نشست سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با بیان اینکه در وضعیت بسیار خاص جمعیتی قرار داریم، گفت: اولویت کنونی کشور در کنار مدیریت کرونا، جوان سازی جمعیت است.
وی با بیان اینکه رشد جمعیت در سال‌های گذشته ۰.۶۷ درصد بوده است، اضافه کرد: شاخص باروری کل در کشور اکنون ۱.۶۷ درصد است و رسیدن این آمار به کمتر از ۱.۵ درصد موجب ایجاد چاله جمعیتی و رسیدن به شاخص ۱.۳ درصد منجر به ایجاد چاه جمعیتی می‌شود که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود. کشورهایی که در چاه جمعیتی افتاده‌اند مانند برخی کشورهای اروپایی دیگر نتوانسته‌اند از آن خارج شوند. لذا کشور آلمان سالانه به مهاجرت پذیری روی آورده و سالانه ۳۰۰ هزار مهاجر می‌پذیرد، ژاپن هم پذیرای مهاجران است. شاخص TFR در این کشورها به زیر ۱.۳ درصد رسیده است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه این کشورها مجبور می‌شوند برای پر کردن چاه جمعیتی سراغ راه‌هایی به جز زاد و ولد بومی خود بروند که خیلی نگران کننده است، گفت: در پنج سال گذشته شاخص باروری تمام استان‌های کشور ۲۰ درصد افت داشته است. فقط در سال ۹۹ دو استان رشد منفی نداشته‌اند.
متوسط سن جمعیت کشور به ۳۲ سال رسیده است
برکاتی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالیانه ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کاسته شده است، به نحوی که جمعیت جوان از ۲۵ میلیون نفر در بازه زمانی اعلام شده به ۲۰ میلیون نفر رسیده است. جوانان متولد نیمه اول و دوم دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به مرور زمان از سن جوانی که تا ۳۰ سالگی است، خارج شده‌اند. متوسط سن جمعیت کشور که ابتدای انقلاب ۲۲ سال بوده اکنون به ۳۲ سال رسیده است. با آن جمعیت جوان‌تر انقلاب کردیم و جنگ را مدیریت کردیم الان با جمعیتی که ۱۰ سال مسن‌تر شده است و سه دهه بعدی به بالای ۴۰ سال خواهد رسید، بسیار چالش خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کم شده و رشد سالمندی در حالی که رشد جمعیت مان هم اکنون ۰/۶۷ درصد است بیش از ۳.۵ درصد بوده است، اعلام کرد: در سال ۱۴۳۰ مطابق نقشه جمعیتی سازمان ملل، کشوری خواهیم بود با ۹۵ میلیون جمعیت که نزدیک به ۳۰ میلیون سالمند خواهد داشت.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در آن زمان نیاز داریم تخت‌های بیمارستانی را ۳ تا ۴ برابر افزایش دهیم، زیرا اکنون ۵۰ تا ۷۰ درصد این تخت‌ها در اشغال سالمندان هستند. ۳۰ سال دیگر که ما ۳۰ درصد سالمند داریم، کشورهای اطراف ما بین ۱۰ تا ۳۰ درصد سالمند هستند و پاکستان و عراق به ۳۸۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون جمعیت با کمتر از ۱۰ درصد سالمند می‌رسند.
دانشمندان اقتصاد، عامل رشد اقتصادی جوامع را رشد نرخ باروری می‌دانند
برکاتی با اشاره به اینکه دانشمندان اقتصاد که نوبل این رشته را دریافت کرده‌اند بهترین عامل رشد اقتصادی جوامع را رشد نرخ باروری می‌دانند، گفت: به عنوان مثال هند جزو اقتصادهای بزرگ دنیاست. اقتصاد دان دیگری می‌گوید با کنترل اقتصاد جمعیت هم کنترل می‌شود.
وی با بیان اینکه هر انسانی که به دنیا می‌آید دو تا سه برابر از نبودنش بیشتر سود اقتصادی برای کشورها دارد، عنوان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای رفع چالش جمعیتی کشور مصوب شده است؛ در این قانون، انسدادهای قانونی برداشته، تسهیل‌گری‌ها و مشوق‌ها نیز در نظر گرفته شده است تا معضل پیری جمعیت برطرف شود. همین قانون برای حرکت جمعیت به سمت رشد کفایت می‌کند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان تصریح کرد: رشد جمعیت نیاز به فرهنگسازی دارد و تحکم پذیر نیست و ما نمی‌توانیم به خانواده‌ها بگوییم چند فرزند داشته باشند. تبی ین سیاست‌های فرزندآوری نیازمند مساعدت و تلاش‌های همه و استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای در کشور است.
منبع : مهر نیوز