خروج نظامیان آمریکا از افغانستان منوط به مذاکرات صلح نخواهد بود

به گزارش سردبیر پرس به نقل از «سی ان ان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در گفتگوی تفصیلی خود با شبکه سی ان ان، در خصوص زمان و نحوه خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان گفت: اکنون بیست سال از ورود نیروهای نظامی آمریکا به افغانستان گذشته و در تمامی این مدت، حرکت به […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از «سی ان ان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در گفتگوی تفصیلی خود با شبکه سی ان ان، در خصوص زمان و نحوه خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان گفت: اکنون بیست سال از ورود نیروهای نظامی آمریکا به افغانستان گذشته و در تمامی این مدت، حرکت به سمت دیپلماسی کاری مشکل بوده است. به همین دلیل نیز ممکن است انجام مذاکرات جدی میان طرف‌ها چند هفته‌ای زمان ببرد.
«جیک سالیوان» همچنین در خصوص نقش همسایگان افغانستان در روند صلح این کشور افزود: ما در میان قدرت‌های منطقه، همسایگان افغانستان و کشورهای کلیدی دیگر از جمله ترکیه و قطر این انگیزه را مشاهده می‌کنیم که بتوانند طرف‌های (تنش در افغانستان) را به صورتی جدی دور یکدیگر جمع کرده و برای به نتیجه رسیدن گفتگوها تلاش کنند.
وی همچنین در خصوص خروج نظامیان آمریکا از خاک افغانستان تاکید کرد: ما در نهایت نمی‌توانیم خروج نظامیان خود را منوط به حصول یک توافق دیپلماتیک میان طالبان و دولت افغانستان کنیم؛ چرا که این به معنای ارائه نسخه‌ای جهت باقی ماندن در افغانستان بوده و این موضوع در راستای منافع ملی آمریکا نخواهد بود. لذا رئیس جمهور «بایدن» در سخنرانی خود، این موضوع (خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان) و جدول زمانبندی آن را اعلام کرد.