خشک‌سالی مزارع خرمشهر را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، ناجی شهیب زاده دوشنبه‌شب در نشست ستاد مقابله با خشک‌سالی و تنش آبی در فرمانداری خرمشهر، اظهار کرد: بخشی از زمین‌های کشاورزی تحت شبکه آبیاری زهکشی قرار دارد از جمله این موارد، زمین‌های کشاورزی حفار شرقی و شلمچه است که تحت پوشش شبکه آبیاری زهکشی هستند که ممکن است از […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، ناجی شهیب زاده دوشنبه‌شب در نشست ستاد مقابله با خشک‌سالی و تنش آبی در فرمانداری خرمشهر، اظهار کرد: بخشی از زمین‌های کشاورزی تحت شبکه آبیاری زهکشی قرار دارد از جمله این موارد، زمین‌های کشاورزی حفار شرقی و شلمچه است که تحت پوشش شبکه آبیاری زهکشی هستند که ممکن است از لحاظ کمیت آب مانند سال ۹۷ با کمبود آب مواجه شوند.
وی افزود: اگر میزان شوری آب در پست سد خاکی مارد کمتر از چهار هزار میکروموس نباشد، در کشت‌های دائمی به ویژه در کشت نخیلات جزیره مینو، حفار شرقی و شلمچه خسارت خواهند دید و در این راستا برای کنترل مصرف آب کشاورزی باید الگوی کشت سایر کشت‌های تابستانه مشخص شود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، به تشریح احتمال تکرار تنش آبی در زمین‌های زارعی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۷ آب پشت سد مارد بین ۵۰ تا ۶۰ مترمکعب در ثانیه بود و کشت توسعه نیشکر بین ۸۰ تا ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه برداشت آب دارد، به طور قطع در تابستان امسال با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی افزود: در بخش دام نیز یا از طریق آب روستایی و یا رودخانه مصرف دارد؛ بنابراین دچار مشکل خواهند شد که باید برای تأمین آب دام باید چاره اندیشی شود.
شهیب زاده، به مشکلات آبی مینوشهر اشاره کرد و گفت: در جزیره مینو به دلیل اینکه برای آبیاری کشت‌ها در حال حاضر هم از نهرها منشعب از رودخانه اروند استفاده می‌شود، شوری آب به هشت هزار میکروموس رسیده است و هم اکنون نیز دچار مشکل هستند.
وی با بیان اینکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار زمین در مینوشهر تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار دارد، افزود: سازمان آب و برق خوزستان می‌تواند ایستگاه پمپاژ را فعال کند اما این سازمان زمانی ایستگاه پمپاژ را فعال می‌کند که کانال‌های آبی در دسترس مردم بسته شود.
شهیب زاده افزود: حدود ۵۰۰ هکتار خارج از شبکه هستند و تأمین آب این زمین از طریق برداشت آب از کانال‌هاست و بر همین اساس مخالفت اهالی منطقه را در پی خواهد داشت.