خواب وزارت بهداشت برای ایلام/ افتتاح بیمارستانی که تکمیل نشده است

سردبیر پرس -گروه استان‌ها: بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام که سال ۱۳۸۸ کلنگ زنی شده و پس از ۱۲ سال هنوز تکمیل نشده، حالا وزارت بهداشت در یک اقدام شتاب زده قصد دارد این بیمارستان را به صورت ناقص افتتاح کند. خبری که هفته گذشته در رسانه‌های استان بازتاب زیادی داشت و باعث نگرانی بیشتر […]

سردبیر پرس -گروه استان‌ها: بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام که سال ۱۳۸۸ کلنگ زنی شده و پس از ۱۲ سال هنوز تکمیل نشده، حالا وزارت بهداشت در یک اقدام شتاب زده قصد دارد این بیمارستان را به صورت ناقص افتتاح کند.

خبری که هفته گذشته در رسانه‌های استان بازتاب زیادی داشت و باعث نگرانی بیشتر مسئولان، نمایندگان و مردم استان شده است.

این بیمارستان که در سال‌های اخیر روند کندی داشت، در سفر چهارم خردادماه امسال وزیر بهداشت در سفر به استان ایلام مورد تاکید قرار گرفت که حتماً باید تا پایان دولت افتتاح شود.

در حال حاضر هرچند پیشرفت بیمارستان بالای ۹۵ درصد است، اما این پروژه همچنان نواقص زیادی دارد و امکانات درمانی نیز هنوز در آن مستقر نشده است.

بهره برداری از بیمارستان امکان پذیر نیست

روز گذشته مدیر کل بازرسی استان ایلام در بازدید از پروژه بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام با تشکر از تلاش‌های انجام شده در چهار ماهه اخیر در راستای تسریع در بهره برداری از این طرح، اظهار کرد: در این مدت حدود ۱۵ درصد به پیشرفت فیزیکی این طرح افزوده شده ولی بهتر بود این سرعت عمل و جدیت در سال‌های گذشته دنبال می‌شد.

مهدی اصلانی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ تخت در این بیمارستان ملاحظه شده و مسئولان ذی ربط نیز اعلام کرده‌اند که استقرار ۱۲۰ تخت برای هفته آینده در روز افتتاح بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی پیش بینی شده است.

وی گفت: تأمین و نصب و راه اندازی تجهیزات تشخیصی و درمانی تخصصی این بیمارستان حداکثر در یک ماه آینده بعید است که در بیمارستان مستقر شود و بر اساس قول‌هایی که داده‌اند اگر قرار است این طرح به بهره برداری برسد، باید صراحتاً گفته شود که کدام بخش از بیمارستان و با چه تعداد تخت و تجهیزات به بهره برداری می‌رسد و تجهیزات آن کامل و آماده ارائه خدمات به بیماران خواهد بود تا در آینده زمینه حاشیه سازی و زیر سوال بردن زحمات مسئولان دولتی را در پی نداشته باشد.

اصلانی گفت: با شرایط کنونی پروژه، بهره برداری واقعی از بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام در سقف ظرفیت اسمی تخت‌های تعیین شده و بخش‌های عمومی و تخصصی در مردادماه سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

واکنش نخبگان استان ایلام

جمعی از نخبگان استان ایلام در بیانیه‌ای اعلام کردند: انعکاس خبر افتتاح بیمارستان ناقص ۳۷۶ تختخوابی ایلام موجی از خشم و اندوه و حیرت در مردم نجیب و مظلوم ایلام پدید آورد و احساسات اعتراضی مردم این دیار را برانگیخت.

در این بیانیه آمده است: خبر برای مردم استان ایلام بسیار غافلگیر کننده بود، زیرا فارغ از بحث غلط بودن استقرار اولیه بیمارستان در مسیر سیل و سیلاب و بیم ناشی از حوادث احتمالی ناگوار ناشی از آن، تا کنون هیچ‌گونه طرح کاربردی و علمی به منظور چاره‌جویی و اقدامات آبخیزداری پیشگیرانه در بالا دست، انجام نشده است.

این در حالی است که پس از سپری شدن حدود ۱۱ سال از زمان کلنگ زنی به علت عدم اعتبار مورد نیاز و طولانی شدن آن به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبارات و عدم تخصیص، نواقص بسیاری در آن مشاهده می‌شود.

مشکلات کلی ابنیه‌ای و تأسیسات مربوطه از قبیل عدم تکمیل برق، سیستم دفع فاضلاب، سیستم تأمین آب گرم و موتورخانه، سیستم تهویه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، محوطه سازی، فقدان تجهیزات فنی از قبیل نبود تخت کافی و تجهیزات و آسانسور و نظایر آن از نواقص بیمارستان است.

در چنین حالتی افتتاحِ افتضاح بار آن، هیچ حرف و حدیثی جز توهین به شعور مردم باقی نگذاشته است و حکایت دیگری از ناکارآمدی مدیریتی وزارت بهداشت را رونمایی خواهد کرد.

پرسش عموم مردم این دیار از وزیر بهداشت در این روزهای پایانی دولت تدبیر و امید این است که به رغم مخالفت ایشان با تخصیص اعتبار برای تکمیل بیمارستان، چه شده است که به فکر افتتاح نمایشی بیمارستان نیمه‌کاره افتاده‌اند.

به رغم مخالفت قاطبه مردم استان با افتتاح نمایشی آنکه روزنه‌های تأمین اعتبار برای تکمیل آن در آینده را خواهد بست، اقدام عجولانه و از سر بی تدبیری، زخمی آزار دهنده را بر پیکر امکانات ناچیز ایلام وارد خواهد ساخت که به زودی ترمیم نخواهد شد.

با افتتاح ناقص بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام مخالف هستیم

نمایند مردم ایلام در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس در واکنش به افتتاح بیمارستان ناقص ۳۷۶ تختخوابی رازی واقع در منطقه بانه جو شهر ایلام طی هفته آینده، اظهار داشت: به شدت با این گونه افتتاح‌های نمایشی و فاقد اعتبار، مخالفیم و اجازه نمی‌دهیم با شعور مردم بازی شود.

علی اکبر بسطامی افزود: با توجه به مصاحبه و بازدید بازرس کل استان، مطالب علمی و کارشناسی منتشر شده در سطح رسانه‌های عمومی، صدور بیانیه‌های متعدد از سوی نخبگان و دلسوزان استان و همچنین بنده که چند وقت پیش از این پروژه بازدید و پیگیر تأمین اعتبارات مورد نیاز بودم، بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که بیمارستان رازی آماده بهره‌برداری نبوده و با این وضعیت افتتاح آن را به صلاح استان و مردم نمی‌دانیم. لذا طی تماس تلفنی روز جمعه ۸ مردادماه با معاون وزیر، لغو سفر وزیر بهداشت و درمان در هفته آتی به استان ایلام را خواستار شدم.

نماینده ایلام با ابراز نگرانی از این گونه رفتارهای شتاب زده و فاقد کارشناسی گفت: مردم به همه امور آگاهند، کار برای رضای خدا را به خوبی درک می‌کنند و نیازی به این شعبده بازی‌ها نیست.

وی تاکید داشت: کاملاً مشهود است که این پروژه به هیچ وجه آماده بهره برداری نبوده بنابراین با تمام توان برای جلوگیری از افتتاح نمایشی آن اقدام می‌کنم.

نماینده مردم ایلام بیان کرد: اگر وزیر بهداشت و درمان هم با سماجت و لجاجت قصد برگزاری مراسم بهره برداری صوری آن را داشته باشد، مردم عزیز بدانند که جای هیچ نگرانی نیست، در دولت جدید، با حضور وزیر تازه نفس و با انگیزه، برای تجهیز و تأمین امکانات مناسب متناسب با شأن و منزلت مردم تلاش خواهیم کرد به نحوی که مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد بهره برداری واقعی از این پروژه مهم در حوزه بهداشت و درمان استان ایلام باشند.

وی گفت: لازم می‌دانم از هوشمندی، موقعیت شناسی و دلسوزی همه فعالان رسانه‌ای، اساتید، نخبگان و کنشگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که با جهت‌گیری مناسب و به موقع مطالبات مردم را پیگیری می‌کنند، تقدیر و تشکر کنم.

منبع : مهر