خواص شگفت انگیز لپه برای سلامت قلب و کاهش کلسترول خون

خواص لپه برای سلامتی بدن

سردبیر پرس :لپه یکی از مغذی ترین دانه هایی است که انسان ها در رژیم غذایی روزانه خود از آن بهره می گیرند. علاوه بر طعم دلنشین لپه، کالری پایین و در عین حال خواص بی شمار آن، متخصصان تغذیه را برآن داشته است که همواره بر مصرف لپه تاکید داشته باشند.

از مهمترین خواص لپه برای بدن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کلسترول پایین

به دلیل آنکه لپه به میزان قابل توجهی دارای فیبر محلول است، می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. کاهش کلسترول بد خون به طور مستقیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

۲- سلامت قلب

مطالعات متعدد ارتباط میان مصرف لپه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند سکته قلبی را تایید کرده است. لپه یکی از منابع غنی فولات و منیزیم است که می تواند باعث بهبود سلامت قلب شود. فولات باعث کاهش سطح هموسیستئین می شود که یکی از عوامل دخیل در بیماری های قلبی است. منیزیم نیز به بهبود گردش خون، اکسیژن رسانی و تغذیه بدن کمک می کند.

سلامت دستگاه گوارش

به دلیل آنکه لپه دارای فیبر محلول است مصرف آن می تواند خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهد. همچنین متخصصان تاکید دارند خطر ابتلا به سایر بیماری های دستگاه گوارش مانند بیماری “سندرم روده تحریک پذیر” با مصرف لپه کاهش می یابد.

۴- ثبات قند خون

فیبر خواص بی شماری دارد که یکی از آن ها کند کردن روند هضم غذاست و به همین دلیل سطح خون به یکباره افزایش نمی یابد. از این رو، افراد مبتلا به دیابت برای کنترل قند خون بهتر است لپه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

لپه یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. ۲۶ درصد از انرژی موجود در لپه مربوط به ساختار پروتئینی آن می شود. از این رو، افرادی که از رژیم غذایی گیاهی تبعیت می کنند می توانند آن را به عنوان یکی از منابع اصلی پروتئین جایگزین گوشت کنند.

از دیگر خواص لپه می توان به افزایش انرژی در دسترس بدن و کمک به کاهش وزن اشاره کرد.