درخواست اروپا برای کند شدن روند خروج از افغانستان

به گزارش سردبیر پرس، وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که اروپایی ها خواستار آن هستند که آمریکا روند خروج نیروهایش از افغانستان را که انتظار می رود تا تاریخ ۴ جولای (۱۳ تیر) تکمیل شود؛ مدتی به تعویق بیندازد تا به این ترتیب، ناتو مهلت بیشتری برای همگام سازی با […]

به گزارش سردبیر پرس، وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که اروپایی ها خواستار آن هستند که آمریکا روند خروج نیروهایش از افغانستان را که انتظار می رود تا تاریخ ۴ جولای (۱۳ تیر) تکمیل شود؛ مدتی به تعویق بیندازد تا به این ترتیب، ناتو مهلت بیشتری برای همگام سازی با تصمیم واشنگتن داشته باشد.
ظاهراً واشنگتن هم گفته که می تواند حدود دو هفته اجرای این تصمیم را که به هر حال باید تا ۱۱ سپتامبر به طور کامل عملی شود؛ به تاخیر بیندازد.
این در حالی است که به نوشته وال استریت ژورنال، ترکیه هم به آمریکا و ناتو اعلام کرده که ممکن است از ادامه تامین امنیت فرودگاه بین المللی کابل انصراف دهد و نیروهایش را از افغانستان خارج کند.
بدون حضور نیروهای امنیتی در فرودگاه کابل، برخی از سفارت خانه های غربی ممکن است در برنامه خود مبنی بر ادامه باز نگه داشتن مراکز دیپلماتیک، تجدید نظر کنند. واگذاری امنیت فرودگاه به پیمانکاران خصوصی، بدون برخورداری از پشتوانه نظامی، غیرممکن عنوان شده است حال آنکه در توافق با طالبان، آمریکا متعهد شده که پیمانکاران را نیز از افغانستان خارج کند.
ظاهراً آلمان که مسئولیت پایگاه ناتو در مزارشریف را بر عهده دارد از آمریکا خواسته روند خروج نظامیانش را تا ۱۸ جولای (۲۷ تیر) به تاخیر بیندازد.
سفارت خانه های ترکیه، انگلیس، ایتالیا و آلمان تاکنون در خصوص اخبار منتشر شده از سوی وال استریت ژورنال اظهارنظری ارائه نکرده اند.
این در حالی است که آمریکا و ناتو باید طبق توافقی که در سال ۲۰۲۰ با طالبان حاصل شد؛ تا اول ماه میلادی می، از افغانستان خارج می شدند اما طبق معمول بدعهدی کردند.