دریای خزر میراث و سرمایه مشترک کشورهای ساحلی است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) پیش از عزیمت به ترکمنستان جهت شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، گفت: این سفر با دعوت رئیس‌جمهور محترم دوست و برادر ما، ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام می‌شود. دریای خزر، میراث و سرمایه […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) پیش از عزیمت به ترکمنستان جهت شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، گفت: این سفر با دعوت رئیس‌جمهور محترم دوست و برادر ما، ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام می‌شود. دریای خزر، میراث و سرمایه مشترک بین کشورهای ساحلی است و بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت از این دریا بهره‌مند می‌شوند.
وی اضافه کرد: ما روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر داریم، به همین دلیل آنچه که در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت، علاوه بر رژیم حقوقی دریای خزر و استفاده صلح‌آمیز با مقصد، ارتقا امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده، حفظ محیط زیست و مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر است که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نکات دیگری که در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر مورد بحث قرار خواهد گرفت، علاوه بر گفتگو با سران کشورها، گفتگوهای دوجانبه‌ای نیز در ادامه گفتگوهای قبلی با کشور ترکمنستان خواهیم داشت. در ۳۰ سال گذشته ارتباطات خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکمنستان بوده است.
رئیسی ضمن اشاره به موانع ارتباطی ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این چند ماه اخیر، پس از مسئله کرونا و برخی از موانعی که بین ایران و ترکمنستان ایجاد شده بود، امروز ما شاهدیم که شرایط ترانزیت و وضعیت سوآپ گازی بین دو کشور بهتر شده و ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور رونق گرفته است.
وی با بیان اینکه شاخص‌ها، ارتقای سطح روابط در این مدت را به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری نشان می‌دهد، عنوان کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم گشایشی را در خصوص این مسائل از جهات دیگری نیز ایجاد کنیم. ان‌شاءالله در این سفر، ابعاد همکاری‌های صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد، در روابط دوجانبه و در نقش‌آفرینی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش پیدا کند.

منبع : مهر نیوز