ذخایر گاز اروپا به پایین‌ترین میزان خود رسید

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس به نقل از راشاتودی، ذخایر گاز در اروپا در ماه جاری به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. بر اساس داده‌های زیرساختی گاز اروپا، مصرف تأسیسات ذخیره سازی گاز در این اتحادیه در ژانویه امسال یک سوم بیشتر از میانگین پنج سال گذشته است. با این حال […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس به نقل از راشاتودی، ذخایر گاز در اروپا در ماه جاری به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. بر اساس داده‌های زیرساختی گاز اروپا، مصرف تأسیسات ذخیره سازی گاز در این اتحادیه در ژانویه امسال یک سوم بیشتر از میانگین پنج سال گذشته است.
با این حال کارشناسان نگرانی‌هایی را درباره خطر قطع کامل عرضه گاز به اتحادیه اروپا در صورت تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف ابراز کرده‌اند. اتحادیه اروپا تقریباً ۴۰ درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می‌کند که تعدادی از آنها نیز از اوکراین عبور می‌کنند.
آمارها نشان داد که ۳۹.۶۵ درصد از انبارها ذخیره سازی گاز این اتحادیه تا ۲۷ ژانویه پر از گاز بودند. این اولین بار است که موجودی انبارها گاز اتحادیه اروپا به زیر ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. این سطح ۱۵.۶ درصد کمتر از میانگین پنج ساله در این اتحادیه است.
تجربه تاریخی نشان می‌دهد ذخایر گاز اروپا تا اواسط فوریه حتی به نصف هم کاهش نمی‌یافت؛ با این حال در این ماه، هوا در اروپا بسیار معتدل بود، اما سهامداران تصمیم گرفتند از ذخایر گاز برای محافظت در برابر قیمت‌های بالا استفاده کنند.
به طور متوسط گاز در ماه گذشته با قیمت ۱۳۱۰ دلار در هر هزار متر مکعب معامله شد که حداکثر ارزش آن تا ۲۱۳۸ دلار هم رفت. به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی، خرید گاز در بازار نقدی به طور متوسط ۹۷۶ دلار در هر هزار متر مکعب سود برای مشتریان به همراه خواهد داشت.
رفتار تدافعی واردکنندگان نیز باعث کاهش جدی واردات فیزیکی گاز به اروپا شده است. در نیمه اول ژانویه، صادرات گازپروم به کشورهای غیر سی آی اس ۴۰ درصد کاهش یافت. با این حال، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که حجم صادرات ممکن است در اوایل فوریه با تثبیت قیمت‌ها تغییر پیدا کند.
به گفته کارشناسان، ورود محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا، بحران انرژی را کاهش داده است. هفته گذشته، سیستم حمل و نقل گاز اروپا حدود ۴۳۴ میلیون متر مکعب گاز دریافت کرد که یک رکورد برای آن تاریخ است.

منبع : خبرگزاری مهر